سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ |۱۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 20, 2024
راستگو

حوزه/ مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر از راه اندازی سامانه ثبت مساجد در استان خبر داد و گفت: تاکنون تعداد هزار و ۳۵۳ مسجد در سامانه مساجد استان ثبت شده است و تا یک ماه آینده کار ثبت مساجد استان به پایان می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام عیسی راستگو، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مساجد، اظهار داشت: ۵۵ سال پیش مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد و خیلی از مردم جهان این حرکت را محکوم کردند، اما دولت وقت ایران در زمان رضا پهلوی این اقدام را محکوم نکرد و فقط اعلام داشت که در بازسازی آن سهیم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ۲۱ اوت هر سال (برابر با ۳۱ مرداد)، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است، افزود: این روز به پیشنهاد ایران روز جهانی مسجد نامگذاری شد و بسیاری از کشورهای اسلامی از آن استقبال کردند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر با بیان اینکه مسجد پایگاه دینی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان است، ابراز داشت: نام مسجد ۲۸ بار در قرآن کریم ذکر شده است. مسجد نخستین خانه توحید است که بنا شد، همان کعبه ای که محور توحید شده است.

حجت الاسلام راستگو ابراز داشت: در زمان پیامبر(ص)، مسجد محل فراگیری علوم اسلامی در کنار نماز و عبادت بوده و از نظر نظامی پایگاه پرورش سربازان و محل اطلاع رسانی و ملجأ فقرا و محل برگزاری نماز جمعه، جایگاه تلاوت قرآن و محل جشن ازدواج بود.

وی از راه اندازی سامانه ثبت مساجد در استان بوشهر خبر داد و گفت: تا کنون تعداد هزار و ۳۵۳ مسجد در سامانه مساجد استان ثبت شده است و تا یک ماه آینده کار ثبت مساجد استان به پایان می رسد. تعداد مساجد اهل سنت در استان ۱۳۰ مسجد است. همچنین بیش از ۶۵ درصد مساجد استان در روستاها هستند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر همچنین از ایجاد نرم افزار مسجدیاب برای استان بوشهر خبر داد و گفت: این کار سبب تسهیل کار مسافران و گردشگران برای یافتن مسجد در استان می شود.

حجت الاسلام راستگو با بیان اینکه ۶۰ درصد مساجد استان فعال هستند و ۴۰ درصد آنها روحانی دارند، گفت: تعداد ۱۳ مسجد استان ثبت ملی شدند، همچون مسجد بردستان که به قرن اول هجری قمری برمی گردد. از طرفی در سیراف مسجد جامع وجود دارد که آثار و بقای آن صده دوم هجری قمری و اواخر دوره ساسانی بوده است. مسجد جمعه نیز بعد از این دو مسجد قدیمی ترین مسجد بوده که ۴ قرن قدمت آن است.

وی با اشاره به وظایف مرکز رسیدگی به امور مساجد استان، ابراز داشت: بوشهر تنها استانی است که قانون جامع مساجد دارد. همچنین مرکز رسیدگی به امور مساجد کار تأیید و گزینش هیئت امنای منای مساجد را انجام می دهد. توانمندسازی امامان جماعت یکی دیگر از کارهایی که که بر عهده این مرکز بوده و در این راستا دو دوره توانمندسازی امامان جماعت در بوشهر برگزار شده و در دشتستان و دشتی هم برگزار خواهد شد. علاوه بر این دوره توانمندسازی خادمان مساجد نیز برگزار می شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر همچنین خواستار توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به مساجد شد و گفت: نمایندگان مجلس و شورای که در ایام انتخابات در مسجد سخنرانی می کنند، بعد از منتخب شدن مساجد را فراموش نکنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha