پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ |۱۶ صفر ۱۴۴۶ | Aug 22, 2024
پیاده روی دلدادگان حسینی در روز اربعین در قم

حوزه/ حجت‌الاسلام لفته‌پور آثار و برکات راهپیمایی عظیم اربعین را برشمرد و گفت: این راهپیمایی عزت و اقتدار جهان اسلام را به رخ جهانیان می‌کشد؛ امیدواریم که رهبران جهان اسلام برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، به ظرفیت‌های عظیمی مانند اربعین چنگ بزنند.

حجت‌الاسلام سعید لفته پور، امام جمعه حمیدیه استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، درباره فلسفه زیارت اربعین و جایگاه پیاده‌روی آن گفت: این حرکت آثار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی در جهان اسلام دارد.

امام جمعه حمیدیه درباره پیامدها و آثار فرهنگی پیاده‌روی اربعین ابراز داشت: راز بالندگی راهپیمایی اربعین احساس عاشورایی این حماسه عظیم است؛ این حماسه نشان از عمق اعتقادات و باورهای شیعیان به حقانیت راه امام حسین(ع) دارد؛ راهپیمایی اربعین با همه ظرفیت‌های خود باعث توجه بیش از پیش مسلمانان به استعدادها و قابلیت‌های فرهنگی مکتب اسلام، با محوریت باورهای ارزشمند آن خواهد بود.

وی افزود: مسلمانان به این خود باوری می‌رسند که اجتماع دشمن شکن، وحدت آفرین، تحت لوای پرچم اهل بیت(ع) و به طور ویژه امام حسین (ع) آن هم در چنین شرایطی که دشمنان برای تکه تکه کردن اسلام عزیز دندان تیز کرده‌اند، اقدامی ارزشمند است و باعث می‌شود که هویت فرهنگی جهان اسلام که بر اساس توجه به اصول دین، اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی در کنار عزت مداری، استقامت و پایمردی در راه خدا است بازسازی و بازیابی شود.

حجت‌الاسلام لفته‌پور تصریح کرد: با تقویت جایگاه اربعین در باور آحاد شیعیان یا همه آزادی‌خواهان عالم، به تقویت اصول و فروع دین، یعنی همان دین‌باوری و دین رفتاری کمک خواهد شد؛ برای زائر هم احساسات گوناگونی در حوزه رفتار ایجاد می‌شود.

امام جمعه حمیدیه توضیح داد: احساس لطافت روح، رهایی، ایثارگری، تواضع، شکرگزاری، مسئولیت‌پذیری، در ضمن همه احساسات متناقض و درگیری‌های درونی که در سیر و سلوک حسینی و سوگواران حسینی (ع) رخ می‌دهد؛ به تدریج به زائر کمک می کند تا مراحل سیر و سلوک را طی کند.

وی درباره آثار سیاسی مراسم اربعین در سطح جهان، اظهار داشت: اقتدار جهان اسلام و حماسه اربعین، نقطه آغاز توقف ناامنی‌ها است؛ چون یک اجتماع میلیونی اربعینی قوی نشان داده می‌شود و خیلی از توطئه‌ها را بر می‌چیند؛ آثار سیاسی اربعین خیلی تأثیرگذار است، چون حضور در اربعین، توجه به برقراری حکومت اسلامی و الهی است؛ همچنین زیارت اربعین نفی حکومت‌های فاسد و مستبد در دنیا است.

حجت‌الاسلام لفته‌پور گفت: هیچ کدام از این خودکامگان، زورگویان، پادشاهان و دیکتاتورهایی که در اقصی نقاط جهان و حتی اطراف ما بودند، موافق برگزاری پیاده‌روی اربعین و زیارت امام حسین(ع) نبوده و نیستند؛ حتی در زمان بن عباس هم مخالف بودند، چون می‌دانستند که زیارت اربعین مبارزه با فساد و مستبدان و طاغوتیان عالم است.

امام جمعه حمیدیه درباره هدف زیارت و مراسم پیاده‌روی اربعین، اظهار داشت: هدف این است که شیعیان با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورا و نمادهایی مانند راهپیمایی میلیونی اربعین، تمامی دسیسه‌های دشمنان علیه جهان اسلام و منطقه را با همگرایی و ارتقاء امنیت خود خنثی کنند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی جهان اسلام، ابراز داشت: در چنین موقعیت حساسی باید عزت و اقتدار جهان اسلام را به دنیا نشان داد و مسلمانان یک بار دیگر متوجه قابلیت‌های خود و قدرت جهان اسلام که همان هویت حقیقی بر مبنای قرآن و عترت است بشوند.

حجت‌الاسلام لفته‌پور افزود: هویت سیاسی مکتب اسلام، به واسطه زیارت اربعین بازسازی می‌شود و پیاده‌روی اربعین، با ایجاد وحدت، یکپارچگی در بین امت اسلامی و ارتقاء امنیت حاصل از آن و ایجاد عزت و اقتدار می‌تواند هویت جهان اسلام را بازیابی و بازسازی کند.

امام جمعه حمیدیه در توصیه‌ای به نخبگان اسلامی و رهبران جهان اسلام، گفت: برای به دست آوردن و رسیدن به آنچه که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید دارد، یعنی تمدن نوین اسلامی، به ظرفیت‌های عظیمی مانند اربعین چنگ بزنند.

وی درباره آثار اجتماعی پیاده‌وری اربعین اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین از لحاظ سیر و سلوک و معنویت تأثیرگذار است؛ واقعاً یک تمرین برای اعضای این جامعه برای شکل‌گیری یک امت مسلمان و مؤمن است و جامعه را به سمت جهانی موعود که مورد انتظار همه آزادی‌خواهان است هدایت خواهد کرد.

حجت‌الاسلام لفته‌پور در انتها گفت: در پیاده‌روی اربعین زائر خود را به خداوند متعال نزدیک احساس می‌کند چون که از مادیات، نفسانیات و تشریفات دنیوی فاصله می‌گیرد و یک فضای ملکوتی و معنوی را تجربه می‌کند و به دور از همه دغدغه‌ها و هیاهوهای اهل دنیا با تمام سادگی به اوج عدم تعلق به دنیا، پیاده‌روی می‌کنند و به سفری واقعاً معنوی نائل می‌شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha