جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ |۱۷ صفر ۱۴۴۶ | Aug 23, 2024
اربعین

روایت اربعین بی شک از مصادیق بارز جهاد تبیین است و حرکتی مقدس که می تواند نه تنها مردم ما بلکه آحاد بشریت را با شاخصه ها و مؤلفه های اعجازگونه‌ی پیاده روی اربعین حسینی بیش از پیش آشنا سازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تردید روا نیست که یکی از بهترین عرصه ها برای فعالیت در ساحت جهاد تبیین، تلاش برای روایتگری اربعین و تبیین شاخصه ها و مؤلفه های کم نظیر و بلکه بی نظیر آن است؛ آن هم پدیده ای که از زوایای مختلف دارای جاذبه هایی در عرصه های بین المللی است، بدین معنا که هم جلوه گاه وحدت است و هم مانور قدرت و صلابت اصحاب ایمان و عاشقان حقیقت در مسیر عشق به شمار می رود.

بهره گیری حداکثری از ادبیات داستانی همچنین استفاده از همه ظرفیت های ممکن در تولید محصولات چند رسانه ای از ضروری ترین مسایل در این باره است.

چندی پیش مصاحبه ای می خواندم که یکی از خبرگزاری ها با نویسنده یکی از رمان های مرتبط با پیاده روی اربعین حسینی انجام داده بود و آقای نویسنده در این گفتگو از کم‌کاری ادبیات داستانی درباره راهپیمایی اربعین گلایه‌مند بود و این که چرا از ظرفیت های هنر، رسانه و ادبیات به شکل مطلوب برای تبیین عظمت پیاده روی اربعین استفاده نمی کنیم!؟

البته نمی خواهیم منکر شویم که در این باره کارهایی نشده کما این که در همین سال ها انصافاً کتاب ها و رمان های خوبی درباره اربعین و مشایه نوشته و منتشر شده است اما دو نکته در همین باره حائز اهمیت است؛ نخست آن که باید هم بر کمیت و هم کیفیت این قبیل آثار افزوده شده و نهادهای فرهنگی از جریان های مردمی و جوانان خوش ذوق و دغدغه مند در این باره حمایت لازم را به عمل آورند و ثانیاً هم این که زمینه و بستر لازم برای معرفی گسترده این قبیل آثار در جامعه و بین نسل جوان فراهم شود چرا که اگر محصولات خوب فرهنگی تولید شده اما به درستی معرفی و به اصطلاح برای آن ها بازاریابی نشود، این امر نشاندهنده آن است که این چرخه معیوب است و لاجرم به اهداف قطعی و مدنظر خود نیز دست نمی یابد.

از سوی دیگر و به تعبیر یکی از نویسندگان جبهه انقلاب اسلامی، ما اگر می خواهیم که نشاط و امید را به جامعه و نسل جدید تزریق کنیم یکی از راهکارهایش تبیین و ترسیم جلوه های آیینی در ادبیات داستانی و هنر متعهد است و این که بتوانیم با زبان نسل امروز از گنجینه های دینی و معنوی خود به گونه ای سخن بگوییم و به نحوی به فرم و قالب جذاب کار توجه کنیم که ناخودآگاه نسل جدید شیفته دریافت این محتواها شود.

نکته دیگر آن که اساساً قرار نیست در روایت اربعین لزوماً به سراغ آثار نویسندگان شاخص در این باره برویم کما این که گاهی اوقات بهره گیری از ظرفیت مردم و جوانان بی ادعا در روایت این قضیه بسیار می تواند جذاب و پیش بَرنده امور باشد، به شرط آن که اهمیت و حساسیت موضوع را درک کرده و خود را از جامعه‌ی مخاطب عام، به سان تافته‌ی جدا بافته ندانیم.

نکته پایانی هم این که از یاد نبریم که پیاده‌روی اربعین خود یک رسانه‌ی پربرکت ‌است که پیام نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به جهانیان می‌رساند و چه چیزی مهم‌تر از قرار گرفتن در مدار راویان این واقعه و این که با روایت این پدیده بی نظیر که ریشه در مغناطیس عشق حسینی دارد بتوانیم یاریگر اهل بیت (ع) باشیم کما این که حضرت باقرالعلوم(ع) فرمودند: "یاری‌کردن ما با زبان، مانند کمک‌کردن ما با شمشیر است" بی شک یاری با قلم و رسانه نیز در همین زمره قرار خواهد گرفت. ان شاءالله.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha