جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ |۱۷ صفر ۱۴۴۶ | Aug 23, 2024
حجت‌الاسلام سیدنورالله افشار امام جمعه چرام

حوزه / حجت‌الاسلام افشار روشنگری در جهان را از مهم‌ترین پیامدهای اربعین حسینی ذکر کرد و گفت: نمود جهانی و به‌نوعی تبلیغ اربعین در جامعه جهانی تأثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت‌الاسلام سید نورالله افشار در خطبه‌های نمازجمعه این هفته شهر چرام با بیان اینکه سیدالشهدا(ع) باب وسیع رحمت الهی است، اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند، کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌کند و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه تقوا در خیمه سیدالشهدا (ع) بودن و حسینی زندگی‌کردن است، افزود: راهپیمایی اربعین پیامدها مهم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زیادی برای مسلمانان ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام افشار، با اشاره به پیامدهای قدرتی و هویتی اربعین، عنوان کرد: امروز ظرفیت‌ها و کارکردهای عظیم اربعین، ذهن بسیاری از اندیشمندان و رسانه‌های غربی را به خود جلب کرده و دارای پیامدهای قدرتی، هویتی و اتحاد فراوان است.

امام جمعه چرام، با اشاره به فرامذهبی بودن مراسم اربعین، ابراز کرد: این مراسم تنها اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه در این مراسم بسیاری از پیروان اهل‌سنت، مسیحیت، یهودیت، ایزدی‌ها و صائبی‌های عراق نیز شرکت می‌کنند و این نشانگر این است که شرکت‌کنندگان، امام حسین(ع) را سمبلی برای آزادی و شخصیتی جهان‌شمول می‌دانند.

وی اربعین حسینی را قدرت نرم مسلمانمان دانست و اظهار کرد: این حضور نشان می‌دهد مکتب حسینی از قابلیت و قدرت بسیج بالایی برخوردار است که مشابه آن را در جهان امروز که در معرض هجوم افسارگسیخته فرهنگ غرب قرار گرفته و باعث تکه‌تکه‌شدن هویت‌های جمعی شده، نمی‌توان سراغ داشت.

حجت‌الاسلام افشار، به نماد ظلم‌ستیزی مکتب حسینی اشاره کرد و گفت: این حضور باعث آشنایی افکار عمومی بین‌المللی با ماهیت ظلم‌ستیزی مکتب حسینی و نمادهای عینی آن تاسوعا، عاشورا و اربعین می‌شود و با بازخوانی واقعه جان‌سوز عاشورا چهره عاملان و مسببان این واقعه را در چهره داعش و دیگر افراد و گروه‌های تکفیری برای افکار عمومی بین‌المللی معرفی می‌کند.

وی تقریب مذاهب را از دیگر آثار اربعین حسینی عنوان کرد و یادآور شد: حضور میلیون‌ها نفر از مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی در این مراسم نشان می‌دهد راهپیمایی اربعین ظرفیت تقریب مذاهب و خنثی‌کردن تبلیغات رسانه‌های بیگانه در اختلاف‌افکنی میان شیعیان و اهل‌تسنن را دارد.

حضور میلیون‌ها زائر در اربعین، نمایشگر توان نیروهای مردمی است

حجت‌الاسلام افشار با اشاره به اهمیت نیروهای مردمی و حشدالشعبی در عراق، تأکید کرد: حضور میلیون‌ها زائر در اربعین، نمایشگر توان نیروهای مردمی است که در عین مبارزه با تروریسم با کمک به دولت عراق توانستند امنیت را برقرار کنند.

وی رابطه بومی بودن امنیت با دوام آن را یکی از مهم‌ترین علل ثبات در هر منطقه عنوان کرد و افزود: روند تأمین امنیت ٢٠ میلیون زائر نشان می‌دهد هرچه عوامل و زمینه‌های تامین امنیت بومی باشند به همان میزان ضریب، دوام و قوام آن نیز افزایش می‌یابد، از این رو حضور نظامیان خارجی و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه بیش از اینکه باعث ثبات باشد، به ناامنی دامن می‌زند.

امام‌جمعه چرام، با اشاره به بی‌نیازی عراق به دخالت آمریکا، تصریح کرد: با وجود درگیری دولت عراق با تروریسم داعش توانمندی در حفظ امنیت ٢٠ میلیون زائر نشان می‌دهد که دولت و ملت عراق نیاز به قیم ندارد و خود قادر است که امنیت خود را تأمین نماید.

روشنگری در جهان مهم‌ترین پیامدهای اربعین حسینی است

حجت‌الاسلام افشار روشنگری در جهان را از مهم‌ترین پیامدهای اربعین حسینی ذکر کرد و گفت: نمود جهانی و به‌نوعی تبلیغ اربعین در جامعه جهانی تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: غرب با برجسته‌سازی گروه‌های تروریستی نظیر داعش وانمود می‌کرد اسلام در حال منزوی و مطرود شدن در جغرافیای خود است، اما راهپیمایی چند ده‌میلیونی اربعین در عراق نشان داد اسلام بالنده به شکلی توفنده در صحنه حضور دارد و در واقع اربعین به‌عنوان نماد استکبارستیزی و درخشان‌ترین مقاومت، علیه تیرگی‌های ناشی از فساد و ظلم، نه‌تنها در جهان اسلام بلکه در سرتاسر گیتی همواره مطرح خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مسلمانان نشان دادند برخلاف آنچه تصور و تبلیغ می‌شود، جوامع اسلامی در مسیر بیداری اسلامی دچار تردید و سستی نشده‌اند و آنچه در خیال غرب خلجان می‌کند، توهم و تبلیغات رسانه‌ای بیش نیست.

حجت‌الاسلام افشار با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حسینی نفی استکبار و استبداد است، ادامه داد: حرکت اربعین با الگوگیری از حرکت امام حسین(ع) ناظر بر عزت‌طلبی و ذلت گریزی و نفی استکبار خارجی و استبداد داخلی است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha