یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
بررسی اعتبار سنجی منابع در شهادت امام رضا(ع) در قم- حجت الاسلام محمد رضا جباری

حوزه/ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بیان این دسته از شبهات که از سوی رسانه های دشمن تولید و به مردم ایران تزریق می شود، یکی از اهداف دشمنان اسلام را می توان در واقع تحریک حس ناسیونالیستی ایرانی دانست. در نقل های تاریخی و حدیثی ابتدا باید به سند آن ها رجوع کنیم؛ وقتی سند این شبهه را بررسی می کنیم به فردی به نام «علی بن مجاهد» می رسیم که کذاب است. در نتیجه این نقل از لحاظ سند مخدوش و کذب و غیرقابل اعتماد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ویژه برنامه اربعین که به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه ‌های علمیه در رادیو اینترنتی «پاسخ» تولید و پخش شد، در پاسخ به این شبهه که «آیا صحت دارد امام حسین علیه السلام که ایرانیان این همه نسبت به ایشان ابراز علاقه می کنند، در جنگ با ایرانیان شرکت داشته است»، گفت: یکی از انگیزهای دشمن که در پس این شبهه نهفته، این است که حس ناسیونالیستی ایرانی را به وسیله این گونه شبهات تحریک و منحرف کنند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در شبکه های دین ستیز یکی از شبهاتی که با استناد به یک نقل مجهول ضعیفی از تاریخ طبری به آن پرداخته می شود، این است که حسین بن علی(ع) که شما این همه برای او اشک ریخته و عزاداری می کنید کسی است که هنگام فتوحات مناطق ایران در زمان خلفا در کشتن ایرانیان شرکت داشته است؛ همچنین در به اسارت گرفتن زنان و دختران ایرانی و تبدیل آن ها به کنیز سهیم بوده است. دشمنان برای بیان این دسته از شبهات به بخشی از متون تاریخی که در برخی کتب مانند بلاذری که البته به عنوان نقل «قیل» نیز مطرح شده، مراجعه می کنند.

استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان کرد: در یکی از نقل های قیل یا به اصطلاح نقل های ضعیف تاریخی، بیان شده که در زمان خلافت عثمان طی فتوحاتی که در شمال ایران در حال وقوع بود، امام حسین(ع) و امام حسن(ع) در سپاهی به فرماندهی سعید بن عاص اموی در جنگ و فتح مناطقی از ایران حضور داشتند.

وی ضمن اشتباه و ننادرست خواندن شبهات بیان شده، با تأکید گفت: این دسته از نقل ها به طور یقین نادرست و غلط است. براساس معیارهای حدیث پژوهی، تاریخ پژوهی و سیره پژوهی این گونه نقل ها به طور کامل مورد نقد متخصصین حوزه تاریخ قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین جباری اضافه کرد: در نقل های تاریخی و حدیثی ابتدا باید به سند آن ها رجوع کنیم؛ وقتی سند این شبهه را بررسی می کنیم به فردی به نام «علی بن مجاهد» می رسیم که کذاب است. در نتیجه این نقل از لحاظ سند مخدوش و غیرقابل اعتماد است.

وی در زمینه بررسی سابقه «علی بن مجاهد» به عنوان روایت کننده مطالب تاریخی، گفت: حتی بزرگان رجالی اهل سنت همانند ابن معین نیز تصرح کرده اند که علی بن مجاهد فردی کذاب و غیر قابل اعتماد است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: شبهه مذکور از لحاظ دلالت و محتوا نیز مخدوش می باشد. ما شعیان معتقد به عصمت معصومین علیهم السلام حتی پیش از شروع دوران امامت آن ها هستیم. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پیش از امامت، معصوم بودند؛ در نتیجه نمی توان گفت که معصوم(ع) تحت فرمان فردی غیر معصوم همچون سعید بن عاص اموی که فردی فاسق و فاسد بود عازم طبرستان و جنگ بودند.

وی با برشمردن علتی دیگر در رد نقل شبهه مذکور، اظهار کرد: تاریخ و زمانی که برای جنگ امام حسین علیه السلام با ایرانیان به آن در نقل قیل اشاره می شود، زمان حیات امیرالمؤمنین(ع) و خلافت عثمان بوده است، حال چگونه ممکن است امیرالمؤمنین علی(ع) به حسنین(ع) اجازه شرکت در چنین جنگ و نبردی با چنین فرماندهی را داده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین جباری ضمن اشاره به رفتار غیر انسانی که توسط چنین فرماندهانی در جنگ صورت می گرفت، گفت: با توجه به رفتارهای غیر انسانی که به طور معمول در چنین جنگ هایی اتفاق می افتاد، نمی توان حضور دو فرد معصوم(ع) را در آن پذیرفت.

وی در پایان بیان کرد: در روایت بعدی طبری که مربوط به شرح دیگری از این واقعه بوده، بنابر نقل وی هیچ ذکری از حسنین علیهما السلام در آن جا نیست؛ این مسئله نشان می دهد که روایت متزلزل و کذب است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha