شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ |۱۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 24, 2024
گزارش

حوزه/صفا و صمیمت و عشق و محبت به خوبی در میان زائران آشنا و ناشناس موج می‌زد به طوری که با بهترین حالت با هم رفتار کرده و همیشه حق تقدم را به دیگری واگذار کردند و خبری از تندخویی و نامهربانی نبود، هدف همه و همه یک چیز بیش نبود و آن هم رسیدن به کعبه مقصود بود، همان کربلا.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هر ساله در آستانه اربعین سیل خودجوشی از عاشقان حسینی با شوقی وصف ناپذیر برای رسیدن به کعبه عشق بدون آن که رنج سفر را احساس کنند، آغاز می‌شود.

تماشای حرکت این سیل عاشقانه با شور و شوقی خدایی در فضایی آکنده از معنویت و احساسی عجیب از حُب و دوستی با پای پیاده بدون هر نژاد و قومیت، پیر و جوان و جایگاه و مقامی چشم هر بیننده‌ای را جادو می‌کند تا که او هم برای وصل شدن به آن عزیز نازنین به تکاپو بیفتد و اگر پای رفتن نیست حتی اگر شده با تعارف استکانی چای با طعم و عطر گل محمدی و یا با کاسه‌ای از آب گوارا، به زائر آن عزیزدل التماس دعا داشته باشد.

با تنی چند از این زوار که رنج سفر به خود هموار کرده بودند و به عشق حسین علیه السلام قدم در این جاده گذاشته بودند به گفت وگو نشسته ایم تا از حس و حال خود برایمان بگویند.

رضا سعیدی ۲۷ساله طلبه حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: طبق روایتی زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام در اربعین یکی از علامات شیعه است؛ این زیارت اربعین یکی از فلسفه هایش زنده نگه داشتن یاد شهداست و به تعبیر حضرت آقا زنده نگه داشتن یاد شهدا نیز کمتراز شهادت نیست؛ حضرت زینب سلام الله علیها در اربعین به کربلا آمدند و قیام حسینی را با این کارشان تکمیل کردند چرا که کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود؛ من به عنوان یک زائر وظیفه خود میدانم که همان کار زینب کبری را انجام دهم و آن کار, جهاد تبیینی است که حضرت آقا فرمودند.
جهاد تبیین فریضه ای فوری و قطعیست حقیقتا یزید زمان سران اسرائیل و حرمله زمان نیز نتانیاهوست و به قول شهید مرتضی مطهری لازم است که شمر زمان را شناخت.

این مسیر همه اش زیبایی است؛ همین ایثارعراقی ها که واقعا از خودگذشتگی عجیبی دارند.

موکب حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بسیار موکب خوبیست همه نیازهای زائران را از پزشک و آب آشامیدنی, غذا و اسکان به خوبی تامین کرده است که واقعا جای تشکر دارد.

محمد فردانی۳۷ساله و کارمند از استان البرز نیز از حس و حال خود گفته و تاکید کرد: خدا را شاکریم که در این طریق به موکب کریمه اهل بیت سلام الله علیها آمدم؛ این طریق پر از زیبایست این شوق که پیاده روی از مقام امیرالمومنین شروع می شود و به سمت حرم با صفای آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام تمام میشود.

ان شاءالله آینده امت اسلامی تو همین مسیر رقم خواهد خورد؛ این وحدتی که بین بچه های حزب اللهی, انقلابی ولایتی هست بین مردم عراق و مردم ایران و همه شیعیان جهان باعث میشود که ان شاءالله زمینه سازی ظهور اتفاق بیفتد و ما به سمت تمدن نوین اسلامی که زمینه ساز ظهور حضرت حجت است حرکت کنیم.

واقعا جا دارد تشکر کنیم از خادمای با صفای موکب آستان حضرت معصومه؛ همان طوری که حرم حضرت معصومه به قول فرمایش علما به مثابه زیارت حضرت زهراست و پر از زیبایی و پر از جاذبه های خوب است الحمدلله این موکب نیز همانگونه است.

خدام زحمت زیادی کشیدند و یک برنامه ریزی بسیار خوبی انجام دادند که همه گونه امکانات برای زائرین فراهم کنند؛ به نظرم اینجا جزء موکب های نمونه این مسیر است که جا دارد به بچه های استان قم به خصوص خادمین حرم حضرت تبریک بگویم.

امیر محمدی سیزده ساله و دانش آموز از اردبیل که به همراه پدر و مادر خود به این سفر معنوی آمده بودند نیز گفت: برای این اومدم که ببینم حس و حال کربلا چی هست؟ اسیران سپاه امام حسین را چگونه در این راه طولانی آوردند؛ آدم تا ببینم حرم امام حسین چه جوریه؟ واقعا حس و حال خوبی دارم.

خیلی سفر سختی بود ولی تونستم به کمک بابام و مامانم به این سفر بیایم و دوست دارم وقتی خودم بزرگ شدم هر سال به این سفر بیام.

محمد رضایی ۶۵ساله از شهرستان الیگودرز استان لرستان و فرهنگی بازنشسته نیز از تجربیات خود در این سفرها گفت و تاکید کرد: هدفم از آمدن به زیارت اباعبدالله الحسین این بود که یاد و نام آن حضرت و اصحاب با وفایش زنده نگه داشته بشود؛ حضرت اباعبدالله و یارانش در این گرمای سوزان و با لب تشنه برای هدایت ما ایستادگی و مقاومت کردند.

این سفر قطعا سختی های خاص خودش را دارد اما وقتی انسان به سختی ها و مشکلاتی که خانم زینب کبری و سایر اسرا تحمل کردند دقت کند آن وقت این سختی ها فراموش می شود. واقعا تا زنده هستم هر ساله به این سفر خواهم آمد و از خدا خواسته ام که لحظه ای از درگاه اهل بیت جدا نشوم.

خانم اشرف گوهری۴۷ساله و خانه دار نیز از علت آمدن خود به سفر اربعین گفت و تاکید کرد: فقط و فقط به خاطر اینکه به حضرت فاطمه علیهاالسلام و حضرت محمد(ص) بگویم که ما در غم شما شریک هستیم, بگویم که ما اگر آن موقع در کربلا نبودیم اما امروز در مراسم عزاداری های شما شرکت می کنیم؛ این سفر من به نیابت از تمام شهدا و تمام کسانی که زحمت کشیدند برای این انقلاب و برای امام حسین علیه السلام زحمت کشیدند انجام می دهم و به نیت همه آنان قدم می زنم.

این مسافت طولانی و گرما سختی خاص خود را دارد اما اگرباعث شود ارباب به ما نگاهی کنند و مادرشان خانم فاطمه زهرا از دست ما راضی شوند تحمل این سختی ها واقعا ارزش دارد, من خودم کمرم را بتازگی عمل جراحی کردم, دو سال بود که می خواستم بیایم اما قسمت نمی شد تا اینکه امسال آمدم.

عارف علیپور ۲۶ساله از استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از نشاط و شور خاصی که در این مسیر وجود دارد گفت و تاکید کرد: حس وحالی که اینجا نصیب انسان می شود واقعا غیر قابل توصیف است؛ اینجا مسیر عاشقیست واقعا هرگز فکر نمی کردم چنین شور و اشتیاقی نصیبم شود؛ از خود ارباب خواسته ام تا هرساله این سفر معنوی نصیبم شود.

دشمنان بدانند ملت ایران و عراق متحدتر از قبل هستند تا مراسم اربعین امام حسین پرشورتر از هرسال برگزار شود.

خانم راضیه محمدی۲۴ساله دانشجوی معماری از رودبار استان کرمان نیز در ادامه این مصاحبه گفت: امسال سومین سالی است که توفیق دارم و به این سفر پراز شور و اشتیاق می آیم؛ قبلا خیلی حسرت پیاده روی به دلم مانده بودو آرزو داشتم که بیام ببینم چه حس و حالی در این مسیر وجود دارد؛ سال اولی که به این پیاده روی آمدم از خود امام حسین و حضرت عباس خواستم که این سفر همه ساله روزی من بشود.

صفا و صمیمت و عشق و محبت به خوبی در میان زائران آشنا و ناشناس موج می‌زد به طوری که با بهترین حالت با هم رفتار کرده و همیشه حق تقدم را به دیگری واگذار کردند و خبری از تندخوئی و نامهربانی نبود، هدف همه و همه یک چیز بیش نبود و آن هم رسیدن به کعبه مقصود بود، همان کربلا.

واقعا خیلی حس و حال عجیبی در این مسیر مشایه مشاهده می شود, همه در تلاش هستند هرجور که می توانند به زائران خدمت کنند؛ برای من خیلی جالب هست اینکه سختی و گرمای شدید هم نتوانسته مردم را از این سفر منصرف کند.
به کوری چشم دشمنان با همه وجود هرساله به این مسیر و این سفر خواهیم آمد و من یقین دارم این پیاده روی عظیم اربعین حسینی زمینه ساز ظهور امام زمان عج خواهد بود.

خانم مهسا اکبری دانشجوی سال سوم پزشکی از استان تهران نیز از تجربه معنوی خود در این سفر گفت و تاکید کرد: اربعین حسینی برای عاشقان حضرتش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و حضور کم نظیر و حتی بی‌نظیر زائران از سرتاسر گیتی صحنه‌ای به نمایش می‌گذارد که حتی روز عاشورا حسینی نیز چنین عظمت و جلالی را تصور نتوان کرد.

به محض اینکه از نجف به سمت کربلا حرکت کردیم در این مسیر موکب‌هایی به صورت ممتد در اطراف مسیر حرکترمستقر شده بودند که صاحبان آن عاشقانه از زائران حسینی استقبال می‌کردند.

در مسیر پیاده‌روی، اوج عاشقی چه زائران و چه میزبانان به امام حسین(ع) مشهود و ملموس بود و موکب‌داران با کمترین امکانات خود بیشترین اقدامات رفاهی را انجام می‌دادند و این واقعا برای منی که اولین بار است به این سفر معنوی می آیم بسیار جذاب است و معتقدم قدم نهادن در طریق الحسین(ع) زیباترین حس جهان است که امیدوارم همه این حس رو بیان و تجربه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha