یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
کتاب اخلاق اداری

حوزه/ اخلاق اداری، کتابی کم ­حجم و سبک است. کمتر از صد صفحه دارد و خواندنش از کارمندان پرمشغله زمان زیادی نمی­ گیرد. بد نیست اگر همۀ کارکنان این کتاب را بخوانند و امتحانی هم از مباحثش بدهند. اتفاقاً در انتها پرسشنامه­ ای طرح شده که می­توان برای برگزاری مسابقات از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم ریحانه عارف‌نژاد درباره کتاب اخلاق اداری نوشته است:

فکر نمیکنم هیچکس با خوشحالی کارهای اداری اش را انجام دهد. برای همۀ ما پیش آمده که در ادارات مختلف معطل انجام یک کار ساده بمانیم، بارها برای یک امضا مراجعه کنیم و گاهی هم با مسئولان و کارمندان بی حوصله ای رو به رو شویم که ما را برای از سر بازکردن به دفاتر دیگر ارجاع میدهند. البته منظور این نیست که همیشه همینطور است. مسئولان و کارمندان زیادی هم هستند که با دلسوزی به مردم خدمت کرده و کار آنها را راه میاندازند. مواجهه با مردم ظرافتها و آداب خاص خودش را دارد. اخلاق اداری، مهارتی اکتسابی است که هر کارمندی در هر مجموعه ای باید آن را بلد باشد.

مثل عبادت

«وقتی به زندگی ائمه نگاه میکنیم، می بینیم که آنها خدمت به خلق خدا را پس از انجام واجبات بالاترین وسیلۀ تقرب به خداوند میدانند. فلسفۀ تشکیل حکومت به بیان عام، همان خدمت به مردم است که مردم را در راه صحیح، سلامت، تکامل و رستگاری قرار دهیم یا حداقل بایستی یکی از ثمرات حکومت خدمت به مردم باشد و تشکیل و ایجاد هر سازمان و ادارهای به همین منظور است.»

همانطور که روی جلد کتاب نوشته شده، «اخلاق اداری»، راهنمایی جامع برای مرور اصول و آداب اخلاق در ادارات است. نویسنده تلاش کرده تا هیچیک از مباحث مرتبط با این موضوع را از قلم نیندازد. کتاب سه بخش کلی دارد: اخلاق اسلامی، اخلاق اداری و آفات خدمتگزاری. هر کدام از این بخشها به زیرمجموعه های دیگری تقسیم میشوند و مباحث زیادی را شرح میدهند. مثلا فصل اول به «تعریف اخلاق»، «تربیت»، «موضوع اخلاق»، «هدف اخلاق» و... می پردازد که مقدمه ای برای توضیح چرایی و اهمیت اخلاق مداری است. بخش دوم موضوعاتی از جمله «کیفر نپذیرفتن مراجعه کنندگان» و یا «مصادیق انضباط اداری» را مورد بررسی قرار میدهد و آخرین بخش هم شامل «ریا»، «منت گذاری» و «توقعات زیادی» است.

ضرورتی برای همه

خوب است که در این زمینه هم بزرگان و خصوصا ائمه را الگوی خودمان قرار دهیم و سعی کنیم در حدی که میتوانیم درست مانند آنها برخورد کنیم. تقریبا برای همۀ مباحث مطرح شده در کتاب، داستانی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) یا سایر ائمه آورده شده که گویای اخلاق و شیوه رفتارشان در شرایط مختلف است؛ از برخورد با اقشار گوناگون مردم گرفته تا طرز سخن گفتن و حتی سلام دادن. فهرست کامل منابع این روایات در انتهای کتاب آورده شده است.

فکر نمیکنم که دانستن این مطالب و عمل به آنها، فقط مختص کارکنان اداره ها باشد. اخلاق اداری، آموزه‌هایی برای برخورد صحیح با دیگران است و بسیاری از مطالب آن، درمورد ما هم صدق میکند. مثلا «حفظ بیت المال»، «خدمت به مردم»، «پذیرش عدالت»، «برخورد مناسب» و «امانتداری» از وظایف همۀ ما هستند. هرچند که لازم است کارمندان ادارات به خاطر ارتباط بیشتر و هرروزه با مردم، دقت بیشتری به این مسائل داشته باشند.

کم‌حجم و جمع‌وجور

اخلاق اداری، کتابی کم حجم و سبک است. کمتر از صد صفحه دارد و خواندنش از کارمندان پرمشغله زمان زیادی نمی گیرد. بد نیست اگر همۀ کارکنان این کتاب را بخوانند و امتحانی هم از مباحثش بدهند. اتفاقاً در انتها پرسشنامه ای طرح شده که میتوان برای برگزاری مسابقات از آن استفاده کرد.

اخلاق اداری، کتابی به قلم کاظم سعیدپور است. آقای سعیدپور مدرس مباحث حقوق اجتماعی - سیاسی و انسان در اسلام است که دو کتاب دیگر هم در کارنامه دارد. کتابهای دیگر او یعنی «قصه های دلنشین» و «داستان‌های موضوعی» شامل داستانهای کوتاه در موضوعات مختلف و مرتبط با احادیث معصومین هستند. اخلاق اداری از جمله کتابهای حوزۀ سبک زندگی منتشرشده توسط انتشارات بین‌المللی جمال است که در هشتاد صفحه چاپ و روانه بازار شده است. این کتاب تاکنون به چاپ هفتم رسیده است.

«اخلاق اداری»، مرور راه صحیح برخورد با مردم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha