یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی

حوزه/ نماینده ولی‌ فقیه در خراسان رضوی گفت: اربعین تجدید پیمان با آرمان‌های مقدس عاشوراست. با گذشت چهل روز از روز عاشورا به یاد اربعین امام حسین(ع) باید مراتب ارادت و عشق را به ساحت مقدس سیدالشهداء(ع) با شور عاشورایی تجدید کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد،آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌ فقیه در خراسان رضوی، امروز، چهارم شهریورماه، همزمان با اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: اربعین تجدید پیمان با آرمان‌های مقدس عاشوراست. با گذشت چهل روز از روز عاشورا به یاد اربعین امام حسین(ع) باید مراتب ارادت و عشق را به ساحت مقدس سیدالشهداء(ع) با شور عاشورایی تجدید کنیم.

وی با بیان اینکه اولین سخنی که امروز مطرح می‌شود، این است که مؤسس اربعین چه کسی بود، ادامه داد: عده‌ای معتقد هستند، مؤسس اربعین جابر بن عبدالله انصاری است که بعد از عقب ماندن از قیام و همراهی سیدالشهدا(ع) در مقابله با دشمن، خودش را در اربعین به زیارت آن حضرت رساند، اما در حقیقت مؤسس اربعین جابر نیست، بلکه اهل‌بیت سیدالشهدا(ع) هستند.

علم‌الهدی افزود: اهل‌بیت(ع)، اربعین را تأسیس کردند و علت آن نیز این بود که خواستند جریان انقلاب کربلا و قضیه مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) و مصائب وارده به حضرت، مورد پیگیری قرار گیرد و به فراموشی سپرده نشود. در واقع هدف از برگزاری اربعین به وسیله اهل‌بیت امام حسین(ع) تجدید حرکت بود و با یادآوری خاطره عاشورا خواستند جریان به پا خواستن را در مردم تجدید کنند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: با این تجدید آن خصوصیاتی که انقلاب امام حسین(ع) برای آن خصوصیات انعقاد پیدا کرده بود، در کانون اندیشه و ذهن مردم پرورش بیابد. اینکه بعضی از بزرگان هم حتی در اینکه اهل‌بیت امام حسین(ع) در اربعین اول به کربلا برگشته باشند، تردید کردند هم نابه‌ جاست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جریان آمدن اهل‌بیت(ع) در اربعین برای زیارت قبور شهدا در همان اربعین اول بوده است و در غیر اربعین اول، معنای تعبیر اربعین درست نیست و در همان اربعین اول بازگشت به کربلا که با یک تحلیل و محاسباتی که انجام دهیم، مسئله برگشت اهل‌بیت(ع) در اربعین اول امکان‌پذیر است.

وی با اشاره اینکه اصل قضیه را مرحوم سیدبن طاووس در کتاب شریف «لهوف» بیان کرده است، اظهار کرد: او معتقد است اهل‌بیت اربعین اول بازگشتند، چون وقتی شما رفتن را محاسبه کنید، بازگشت در اربعین اول تقریب دور از ذهن نیست. در هنگام حرکت، حرکت اهل‌بیت(ع) از کوفه به سمت شام را بعضی‌ها هجدهم و بعضی‌ها حتی تا بیست و دوم محرم نیز قطعی دانستند. با توجه به اینکه این قافله در بین راه معطلی‌هایی نیز داشته‌اند و دو جنگ نیز یکی در قلعه ماردین و یکی در شهر همان حوالی اتفاق افتاد که عده‌ای از شیعیان با لشکر عمر سعد جنگیدند و قصد داشتند سرهای بریده را از آنان پس بگیرند، این مسیر ۱۰ تا دوازده روز طی شده است.

علم‌الهدی تصریح کرد: ورود اهل‌بیت(ع) به شام در روز اول ماه صفر بوده و مسیر در دوازده روز طی شده ست. از دوازدهم صفر، همه توقف اهل بیت در شام نبوده است، زیرا شام با ورود اهل‌بیت(ع) دگرگون شد. مردم شام تغییر مزاج دادند. فرهنگ مردم شام که متمایل به بنی امیه بود، به کلی عوض شد و دستگاه یزیدی بیشتر از دوازدهم صفر نمی‌توانست اهل‌بیت(ع) را در شام نگهداری کند. پس اگر اهل‌بیت(ع)، دوازدهم صفر از شام حرکت کردند، مسیر ۱۰ تا دوازده روزه را بدون معطلی‌ها در طی هفت تا هشت روز به خوبی توانستند طی کنند و همین مسیر را به کربلا بازگردند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: معنا نداشته است، اهل‌بیت(ع) سر دوراهی کبیر عراق و شام که یک راه به طرف شبه جزیره و طرف مدینه و یک راه به طرف عراق است را دوباره به کربلا بازگردند و جریان کربلا را فراموش کنند. بنابراین آمدن اهل‌بیت(ع) در اربعین اول به سرزمین کربلا بوده است و مقصد آن‌ها از این آمدن این بوده که عاشورا را تجدید و پیگیری کنند تا مسئله انقلاب کربلا به یک جریان زد و خورد انجام گرفته در یک روز مبدل نشود و همه حرکت‌هایی که انجام گرفت، مورد فراموشی واقع نشود.

فلسفه اربعین حسین(ع) و گره با فلسفه عاشورا

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اهل‌بیت(ع) دو مرتبه به عراق بازگشتند تا عراق را دگرگون کنند. عراق را کاملاً متوجه، مردم کوفه و شیعیان کوفه را تحریک می‌کند و مسئله کربلا و عاشورا تجدید می‌شود، بنابراین اهل‌بیت(ع) باید بازمی‌گشتند، چرا که اصل مسئله قیام سیدالشهداء(ع) تنها این نبود که بخواهند با یزید بجنگند و نظام حکومت یزیدی را براندازی کنند. به قصد جنگ بایزید و براندازی حکومت یزیدی اصل انقلاب کربلا انجام گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اما هدف اصلی انقلاب کربلا در این خلاصه نمی‌شد که ما از نظر ظاهر بگوییم مسئله تمام شد و سیدالشهدا(ع) به شهادت رسید. اهل‌بیت امام حسین(ع) اسیر شدند و همه مصائب، دردها و رنج‌ها در جریان اسارت، نصیب اهل‌بیت سیدالشهدا شد. در واقع فلسفه اربعین امام حسین(ع) گره خورده با فلسفه عاشورا است و تداوم فلسفه عاشورا فلسفه اربعین است.

وی گفت: در زیارت اربعین عنوان می‌شود که امام حسین(ع) «بذل مهجه» کرد، یعنی این جمله زیارت اربعین ثابت می‌کند انقلاب کربلا مورد دو نگاه است. نگاه اول، مسئله اجرایی و عملیاتی که مقابله با یزید و یزیدیان بود، اما نگاه دوم که نگاه اصلی به انقلاب کربلاست، تنها مبارزه‌ با یزید و یزیدیان نبوده است. بلکه مبارزه با یک اصل حاکم بر زندگی فرهنگی و اجتماعی مردم آن روز بود که این عبارت زیارت اربعین به جهالت و حیرت زلاله تعبیر می‌کند.

علم الهدی اظهار کرد: وجود مقدس امام حسین(ع) بذل مهجه کرد. برای اینکه بندگان خدا را از ناآگاهی، جهل، سرگردانی و گمراهی نجات دهد، یعنی این عبارت ثابت می‌کند آن اصل حاکم بر جامعه‌ای که یزید در آن پرورش پیدا می‌کند که آن جریان فرهنگی حاکم بر سیاست مردم که در جریان فرهنگی سیاست مردم شمر و عمر سعد را به وجود می‌آورد آن، عبارت است از جهالت، ناآگاهی و بی‌سوادی مردم که بعد در منجلاب ضلالت و گمراهی حیران و سرگردان شدند. «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ» یعنی امام حسین(ع) تمام هستی و حیاتش را در راه تو مصرف کرد، برای این که بندگان تو خدا را از جهالت و حیرت ضلالت نجات بدهد.

امام جمعه مشهد با اشاره به معنای دوم «بَذَلَ مُهْجَتَهُ»، گفت: گفتند دستگاه کبد و جگر دستگاه خون‌ساز است، تمام مواد غذایی وقتی به کبد انتقال می‌یابد، در این کارگاه به خون مبدل می‌شود و کبد این خون را به قلب می‌فرستد، در کبد لخته‌ای از خون وجود دارد که اگر یک روزی مواد غذایی به کبد نرسید و کبد خون‌سازی خودش را انجام نداد، کم کم آن لخته خون را آب می‌کند و خون رقیق شده از آن لخته را به قلب می‌فرستد تا زمانی که مواد غذایی برسد و کبد خون‌سازی کند.

علم الهدی اظهار کرد: آن لخته خونی که در کبد است، آخرین موجودی کبد از نظر موادغذایی بدن محسوب می‌شود و به آن «مهجه» می‌گویند که اگر کار به‌جایی رسید که تمام لخته رقیق و مصرف شد، انسان از بین رفته است، یعنی امام حسین(ع) همه سرمایه‌های وجودی خودش را در راه خدا مصرف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha