یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
اربعین

حوزه/ امام جمعه موقت قم گفت: همایش بزرگ اربعین فرصتی برای به نمایش گذاشتن وحدت و انسجام امت اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی حرم مطهر رضوی که در شب اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به همایش باشکوه اربعین اظهار داشت: این روزها فضای جامعه اسلامی سراسر حسینی شده است و همایش بزرگ اربعین که نه قومیت می‌شناسد و نه ملیت و رنگ و زبان، فرصتی برای به نمایش گذاشتن وحدت و انسجام امت اسلامی زیر پرچم سیدالشهدا(ع) است.

وی تصریح کرد: عوامل مختلفی موجب به وقوع پیوستن قیام عاشورا شد که اولین عامل آن، تقاضا از سیدالشهدا(ع) برای بیعت با یزید بود. حسین‌ بن علی(ع) به عنوان فرزند رسول الله(ص) نمی‌توانست با فردی مانند یزید که سابقه فسق و فجور داشت بیعت کند، به همین خاطر زیر بار این بیعت نرفت.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه این رویکرد سیدالشهدا(ع) پیام روشنی مبنی بر مقابله با حکومت‌های ظالم و فاسد به تمام مسلمانان در طول تاریخ داده است، افزود: ایشان با قیام خود، به دنبال احیای دین و مبارزه با ظلم و فساد بودند و امت اسلامی نیز باید به تاسی از این امام همام همواره در برابر حکومت‌های ظلم و جور بایستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: رواج فساد، بی‌عدالتی و انحراف از ارزش‌های اسلامی در جامعه آن زمان، از دیگر دلایل قیام حضرت سیدالشهدا(ع) بود. امام حسین(ع) با قیام خود امر به معروف و نهی از منکر که در جامعه اسلامی به فراموشی سپرده شده بود را احیا کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری اضافه کرد: امام حسین(ع) با قیام خود دین اسلام و ارزش‌های اصیل آن را زنده کرد و موجب بقای این دین شد. قیام این امام همام همچنین چهره واقعی دشمن را برای همه نمایان کرد و باعث شد تا مردم نسبت به حکومت‌های ظالم هوشیارتر شوند.

وی بیان کرد: قیام عاشورا، اگرچه با شهادت امام حسین (ع) و یارانش همراه بود، اما پیام‌های ماندگاری برای تمامی بشریت به همراه داشت.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه افزود: این قیام، الگویی برای مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از حق و عدالت است، همچنین این قیام باعث شد تا شعور و آگاهی مردم نسبت به مسائل دینی و اجتماعی افزایش یابد و در طول تاریخ، میلیون‌ها نفر در سوگ امام حسین(ع) و یارانش عزاداری کنند.

خطیب حرم مطهر رضوی خاطر نشان کرد: عاشورا تنها یک واقعه تاریخی نیست، بلکه یک مکتب و مدرسه انسان‌ساز است. پیام عاشورا، پیام آزادی، عدالت و مبارزه با ظلم است. امروزه نیز، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، از این قیام الهام می‌گیرند و در راه تحقق آرمان‌های انسانی تلاش می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha