یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ |۲۶ صفر ۱۴۴۶ | Sep 1, 2024
دهه پایانی صفر

حوزه/ معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در روز رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، همه روزه و ۲۴ ساعته در حرم امام رضا(ع) با حضور زائران و هیئت‌های عزاداری از استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، در نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و حضرت رضا(ع) که در محل حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از منابع معتبر و فاخر در تراس شیعه، کتاب شریف «عیون اخبار الرضا(ع)» است که احادیث و سیره حضرت امام رضا(ع) را محوریت معرفی قرار داده است. این کتاب توسط یکی از بزرگ‌ترین عالمان شیعی، شیخ صدوق، گردآوری شده است و به عنوان منبعی موثق و ارزشمند شناخته می‌شود.

شریعتی‌نژاد با تاکید بر اینکه لازم است زائرانی که به حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند با این منبع مهم آشنا شوند، افزود: به همین جهت، در دهه آخر ماه صفر و همزمان با شهادت حضرت رضا(ع)، محور محتوایی برنامه‌ها بر معرفی کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» و شخصیت معتبر شیخ صدوق و معارفی که در این کتاب شریف ارائه شده، قرار گرفته است. این کتاب جزء کتب موثق عالم تشیع است و در دوره‌ای نزدیک به عصر زندگی اهل بیت(ع) نگاشته شده است. «عیون اخبار الرضا(ع)» از آثار بسیار ارزشمند شیعه محسوب می‌شود که احادیثی در آن گردآوری شده است که حتی امروزه در منابع علمی ما وجود ندارد. شیخ صدوق، به عنوان یکی از معتبرترین دانشمندان شیعه، دست به جمع‌آوری این کتاب زده و محتوای بسیار غنی‌ای را ارائه کرده است.

وی درخصوص محتوای کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)»، ادامه داد: در کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)»، مباحث ارزشمندی در موضوع توحید، امامت و معرفی جایگاه امام و نقش امام معصوم در راهبری قدم اسلام مطرح شده است. همچنین بخشی از روایات حضرت امام رضا(ع) در خصوص سبک زندگی و مجموعه‌ای از معارفی که درباره زندگی اصحاب حضرت رضا(ع) آمده، در این کتاب موجود است. بخش پایانی این کتاب نیز به زیارت اختصاص دارد که در آن به ارزش، اعتبار و اهمیت زیارت پرداخته شده و زیارات معتبری که در خصوص حضرت رضا(ع) وجود دارد، ارائه شده است.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه برنامه مفصلی برای معرفی کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» در نظر گرفته شده است، بیان کرد: این برنامه شامل مسابقه بزرگ «چشمی رضوان» است که کتابی برگزیده از «عیون اخبار الرضا(ع)» خواهد بود و ترجمه‌ای خوب از آن صورت گرفته است. همچنین برنامه‌های متنوعی شامل معرفی در صد منبر حرم مطهر رضوی و معرفی توسط مجریان نیز پیش‌بینی شده است. همچنین این کتاب به صورت رایگان در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

شریعتی‌نژاد در ادامه گفت: بخش دیگری از برنامه معرفی این کتاب به عنوان چشمه تهیه شده که حدود ۱۰۰ هزار شمارگان دارد و در اختیار زائران قرار خواهد گرفت. همچنین معرفی این کتاب در قالب نمایش‌های آیینی و شخصیت شیخ صدوق نیز در برنامه‌ها گنجانده شده است که امیدواریم مورد استقبال قرار گیرد. دهه پایانی ماه صفر زمانی است که زائرین و دلدادگان اهل بیت علیهم‌السلام از اقصی نقاط کشور به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می‌شوند و این برنامه‌ها می‌تواند فرصتی مناسب برای آشنایی بیشتر با معارف اهل بیت(ع) باشد.

وی با بیان اینکه پر دهه پایانی ماه صفر، همزمان با سالروز رحلت پیامبر اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، مشهد میزبان خیل زائران و عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت است، بیان کرد: در این ایام، هیئات مذهبی، گروه‌های کاروان‌های زیارتی و خانواده‌ها به مشهد مشرف می‌شوند. همچنین، حرم مطهر حضرت رضا(ع) در این ایام که حضور زائران بسیار چشمگیر است، برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته است. حدود ۴۷ بسته برنامه فرهنگی و تبلیغی برای زائرین طراحی شده است. برنامه‌های شب‌های حرم مطهر رضوی بعد از نماز مغرب و عشاء به دو بخش سخنرانی و عزاداری تقسیم شده که از حضور سخنرانان گرامی، از جمله حضرت حجت‌الاسلام رفیعی، سیدحمید میرباقری، حجت‌الاسلام اصلانی و سایر خطبای گرامی که به این برنامه دعوت شده‌اند، بهره‌مند خواهیم شد. همچنین از مدیحه‌سرایی و مرثیه‌سرایی مداحان اهل بیت، از جمله آقای سیدمجید بنی‌فاطمه و حاج مهدی رسولی نیز استفاده خواهیم کرد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه بخش‌های اختصاصی نیز برای این ایام درنظر گرفته شده است، افزود: «حسینیه حرم» میزبان ۲۰ کاروان زیارتی از ۲۰ استان کشور خواهد بود که به عزاداری خواهند پرداخت. این مراسم از ساعت ۲۲ تا ۲۴ در حسینیه حرم برگزار خواهد شد. همچنین، حرم در این ایام، میزبان ۲۰ هیئت مذهبی از اقوام و استان‌های مختلف خواهد بود. ویژه برنامه‌ای برای مجاوران نیز از ساعت ۲۱ تا ۲۳ با حضور هیئت بیت الحسین(ع) برگزار خواهد شد. یکی از ویژه برنامه‌های امسال، مراسم عزاداری شهادت امام حسن مجتبی(ع) در صحن امام مجتبی(ع) خواهد بود که به مدت پنج شب برگزار می‌شود و در شب شهادت، ویژه برنامه‌ای به عنوان مراسم عزاخانه امام حسن مجتبی(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام شهاب مرادی و مداحی مداحان اهل بیت برگزار خواهد شد.

شریعتی‌نژاد در ادامه اظهار کرد: همچنین در شب رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، اجتماع خانواده قرآنی مشهد در صحن پیامبر اعظم با حضور حفاظ، قاریان و فعالان عرصه قرآنی برگزار خواهد شد. برنامه «وحدت امت اسلام» و محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در غزه نیز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و مرثیه‌سرایی حاج احمد واعظی و تلاوت قرآن توسط قاریان بین‌المللی مانند استاد حامد علیزاده برگزار خواهد شد.

وی در خصوص اینکه در شب شهادت حضرت رضا(ع)، مراسم خطبه‌خوانی با حضور خدمه حضرت رضا(ع) در صحن پیامبر اعظم و سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد، بیان کرد: مراسم شام غریبان نیز با حضور خدمه آستان مقدس حضرت رضا(ع) در صحن انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. در جای جای حرم مطهر ویژه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، از جمله در بست شیخ حر عاملی و ضلع شرقی حرم مطهر رضوی، برنامه‌هایی برای پذیرایی از عزاداران کودک فراهم شده است تا خانواده‌ها بتوانند با کودکان خود از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: سلسله مسابقات «تا چشمه رضوان» با محوریت کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» نیز در نظر گرفته شده است. برنامه‌های حرم مطهر رضوی در روز رحلت پیامبر اسلام(ص) و روز شهادت حضرت رضا(ع) بعد از نماز ظهر و عصر شامل اجتماع حیات مذهبی خواهد بود. دو مراسم چهارپایه‌خوانی بزرگ با حضور همه عزاداران نیز در صحن پیامبر اعظم برگزار خواهد شد. اولین مراسم در روز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) از ساعت ۱۶ تا نماز مغرب و عشاء و دومین مراسم در روز شهادت حضرت رضا(ع) ساعت ۱۶ با حضور مداحان اهل بیت برگزار خواهد شد.

شریعتی‌نژاد با تاکید بر اینکه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در این ایام تقریباً ۲۴ ساعته خواهد بود، اظهار کرد: زائران حضرت امام رضا(ع) می‌توانند در هر زمان که مشرف شوند، از برنامه‌های سخنرانی و مرثیه‌سرایی بهره‌مند گردند. این برنامه‌ها در رواق امام خمینی(ره)، مسجد گوهرشاد، حسینیه حرم و صحن‌های پیامبر اعظم(ص) و امام مجتبی(ع) برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از برنامه‌های ویژه برای زائرین عرب‌زبان در صحن غدیر در نظر گرفته شده است، گفت: این برنامه‌ها شامل مجموعه‌ای از عزاداری، سخنرانی، اجراهای نمایش آیینی و ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «وار الائمه» است که بر محور گفت‌وگوی بین مذاهب برگزار خواهد شد. همچنین دو نمایش آیینی بسیار ویژه نیز در نظر گرفته شده است. اولین نمایش با عنوان «آسمان هشتم» هر شب ساعت ۲۱ در صحن امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به تماشای این نمایش‌ها که بر محور زندگی حضرت رضا(ع) و سفر تاریخی ایشان طراحی شده‌اند، می‌توانند حضور پیدا کنند و به تماشای این نمایش بپردازند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه بیان کرد: دومین نمایش آیینی با عنوان «آهوان» در خیابان شیرازی شیخ طوسی برگزار خواهد شد. مجموعه برنامه‌های دیگری نیز در نظر گرفته شده است. نمایش آیینی «آسمان هشتم» از روز جمعه نهم شهریور ماه آغاز شده و تا شام شهادت حضرت رضا(ع) ادامه خواهد داشت. این نمایش به دو محور زندگی حضرت رضا(ع) و مسئله زیارت پرداخته است و هر شب از ساعت ۲۱ در صحن امام حسن مجتبی(ع) اجرا می‌شود. نمایش آیینی «آهوان» نیز از روز شنبه دهم شهریور آغاز شده و تا شام شهادت حضرت رضا(ع) ادامه خواهد داشت و در بست شیخ طوسی هر شب برگزار می‌شود.

شریعتی‌نژاد با تاکید بر اینکه برنامه‌های حرم نیز از روز شنبه دهم تا روز چهاردهم شهریور ماه به طور مستمر از ساعت ۱۶ تا ۱ بامداد برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این برنامه‌ها شامل حضور هیئت‌های مذهبی از ۲۰ استان کشور است که از جمله استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در این مراسم شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ویژه‌برنامه‌ای نیز در حسینیه حرم برای مجاورین عزیز در نظر گرفته شده که هیئت بن الحسین آن را برگزار خواهد کرد. همچنین یکی از هیئت‌های مذهبی آذری زبان نیز در بخش پایانی شب، ساعت ۱ بامداد به اجرای برنامه خواهد پرداخت. به طور کلی، برنامه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲.۳۰ بامداد ادامه خواهند داشت. بیش از ۲۰۰۰ هیئت مذهبی از نقاط مختلف کشور در این ایام به حرم مطهر حضرت رضا(ع) تشریف آورده و ثبت‌نام کرده‌اند. استان‌هایی که در این مراسم‌ها و برنامه‌ها شرکت دارند، شامل ۲۰ استان مختلف هستند. برنامه‌های متنوعی از جمله قرائت قرآن و پرسش و پاسخ‌های دینی در صحن کوثر از ساعت ۱۶ تا نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود و این روند تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت. موضوعات این برنامه‌ها شامل مباحث معارفی، اعتقادی، سبک زندگی، تربیت خانواده و معرفت است.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر و آستان قدس رضوی درخصوص اینکه در کنار این برنامه‌ها، حماسه زنان نیز به عنوان یک رویداد ویژه در نظر گرفته شده است، بیان کرد: همچنین، محفل شعرخوانی و نمایشگاه کتاب از دیگر برنامه‌هایی هستند که به آن‌ها اشاره نشده بود. رواق کتاب نیز برنامه‌های خاص خود را دارد که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. در مجموع، ۴۷ بسته برنامه‌ای طراحی شده است که هر کدام شامل چندین برنامه می‌شود. به عنوان مثال، بسته برنامه امام حسن مجتبی(ع) شامل ۵ شب برنامه، ۱۲ نمایش آیینی، نمایشگاه کتاب و ایستگاه کودک و نوجوان است. همچنین، در این بسته‌ها ۱۴ برنامه مختلف شامل چاپ و توزیع یکصد هزار جلد کتاب و برگزاری مسابقات نیز در نظر گرفته شده است.

شریعتی نژاد در پایان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها، هیئت نوجوانان ابناء الرضا(ع) است که در روز سیزدهم شهریورماه در حسینیه حرم برگزار خواهد شد، بیان کرد: این برنامه از ساعت ۱۶ آغاز شده و تا نماز مغرب و عشاء ادامه خواهد داشت. اجتماع بانوان عزادار رضوی به عنوان حماسه زنان نوقان نیز از مسجد امام رضا(ع) در محله نوقان حرکت کرده و به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند تا ویژه‌برنامه‌ای را برگزار کنند. در نهایت نیز، برنامه خطبه‌خوانی و شام غریبان نیز از دیگر بخش‌های مهم این ایام است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha