دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ |۲۷ صفر ۱۴۴۶ | Sep 2, 2024
حضرت زینب

حوزه/ حضرت زینب سلام الله علیها وقتی به مدینه آمدند، آنچه که در عاشورا اتفاق افتاده بود را تبلیغ کردند. حاکم مدینه به یزید نوشت که اگر به حجاز نیاز داری، زینب دختر علی بن ابی‌طالب (علیهما السلام)نباید مدینه باشد و از مدینه باید خارج شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمدی شاهرودی به پرسشی در خصوص «دلیل بازگشت حضرت زینب سلام الله علیها به شام بعد از جریان عاشورا» پاسخ داد که تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

حضرت زینب سلام الله علیها وقتی به مدینه آمدند، آنچه که در عاشورا اتفاق افتاده بود را تبلیغ کردند. حاکم مدینه به یزید نوشت که اگر به حجاز نیاز داری، زینب دختر علی بن ابی‌طالب (علیهما السلام)نباید مدینه باشد و از مدینه باید خارج شود.

با این نامه حاکم وقت مدینه، حضرت زینب سلام الله علیها به شام تبعید شدند.

در مورد سکونت و تدفین حضرت زینب سلام الله علیها در شام، دو تا قول است:

بنده هر دو تا قول را عرض می‌کنم و به نظر ما جمع این دو قول هم اشکالی ندارد.

قول اول همین قول تبعید حضرت زینب سلام الله علیها به شام است.

قول دوم این است که در مدینه قحطی و خشکسالی آمد و عبدالله بن جعفر، شوهر حضرت زینب سلام الله علیها که به ادعای تاریخ فرد ثروتمندی بود، در شام و اطراف شام مزارع و ملک و املاک فراوانی داشت؛ عبدالله بن جعفر اهل و عیال خود را از مدینه برداشت و به شام رفت و در سرزمین شام حضرت زینب سلام الله علیها از دنیا رفتند و در آنجا تدفین شدند.

جمع این دو قول هم اشکال ندارد که چون حضرت زینب سلام الله علیها در مدینه تحت فشار بودند و در آن ایام خشکسالی و قحطی هم بود و از طرفی چون عبدالله در شام و اطراف آن ملک و املاک داشت، حضرت شام را به عنوان محل سکونت خود و خانواده‌اش انتخاب کرد و در همان مکان هم تدفین شدند.

نظریه دیگری هم که قائل به این است که حضرت زینب سلام الله علیها قبر مطهرشان در مصر است، مردود می‌باشد.

چون زینب مدفون شده در مصر، حضرت زینب سلام الله علیها نیستند؛ بلکه از نوه های امامان معصوم علیهم السلام بوده است.

در مصر هم زینبیه وجود دارد و برخی قائل به مدفون شدن حضرت زینب کبری سلام الله علیها در مصر هستند؛ اما نظر بنده این است که قول شام قوی تر از قول مصر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha