دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ |۲۷ صفر ۱۴۴۶ | Sep 2, 2024
ماندگاری در موکب

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت نگرانی مهم پیامبر (ص) را نجات امت و استقامت امت پای دین خدا دانست و گفت: ما با استقامت‌مان پای دین خدا نگرانی پیامبر (ص) را برطرف می‌کنیم؛ استقامت به این معنی است که ما در تحمل مشکلات و انجام واجبات و ترک محرمات استقامت کنیم و بدانیم که این مجاهدت‌های ما دیده می‌شود، محاسبه می‌شود و خدا آن را می‌خرد و پاداش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مهدی ماندگاری در سخنرانی معارفی شب رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: پیامبر (ص) فرمودند من و علی پدران این امت هستیم، بنابراین امشب شب یتیمی همه مسلمانان است.

وی با بیان اینکه امشب شب ماتم پدری است که خداوند او را به رحمت للعالمین ملقب کرده است، افزود: امشب شب عزای وجود نازنینی است که بیشتر از هر چیز دیگری نگران امت خود بود و خداوند در قرآن خطاب به پیامبر می‌فرماید آن‌قدر از امت تو می‌بخشم تا راضی شوی.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند می‌فرماید ای پیامبر تو مأموری که استقامت کنی و پیروان تو هم مأمور به استقامت هستند، گفت: دنیا مانند ماشینی است که سازنده آن خداوند است؛ افراد زیادی از ماشین دنیا به بیرون پرت شدند؛ زیرا کمربندی که خدا فرموده را نبستند و آن کمربند اسلام، قرآن ولایت است؛ اگر این کمربند را نبندیم از این ماشین به بیرون پرت می‌شویم.

وی با استناد به آیات قرآن با بیان اینکه کمربند ایمنی اسلام، قرآن و ولایت باعث می‌شود که ما از سه خطر این دنیا نجات پیدا کنیم، گفت: خطر اول اضطراب و نگرانی برای رسیدن به مقصد است که بستن این کمربند به انسان آرامش می‌دهد، خطر دوم انحراف است و این کمربند انسان را از انحراف نجات می‌دهد و سومین خطر این دنیا هم سقوط است که کمربند اسلام، قرآن و ولایت را از سقوط در پرتگاه‌ها نجات می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با اشاره به حدیث سلسله الذهب از امام رضا که فرمودند «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی به شرط‌ها و شروطها و انا من شروطها» گفت: اگر امنیت از خطرات این دنیا را می‌خواهیم باید کمربند توحید و ولایت را محکم ببندیم و اگر این کمربند را ببندیم راه را گم نمی‌کنیم.

وی بستن کمربند توحید را دارای سه مرحله دانست و گفت: مرحله اول اعتقاد و ایمان زبانی و قلبی است؛ ۷۹ مرتبه در قرآن کلمه «آمنوا» آمده است تا باور کنیم که این دنیا عالم اسباب است و سبب‌ساز و سبب سوز در این دنیا خدا است؛ دارو و دکتر سبب است و تا خداوند نخواهد این اسباب کارایی خود را ندارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه هرچه خدا در چشم ما بزرگ شود دنیا و مشکلاتش در چشم ما کوچک می‌شوند، گفت: پیامبر هیچ علقه‌ای به دنیا ندارد؛ لذا وقتی جوان یهودی روی سرش خاکستر می‌ریزد ناراحت نمی‌شود؛ به این خاطر است که پیامبر (ص) حب و بغض شخصی ندارد و هر کس ایشان را اذیت کرده را بخشیده است.

وی مرحله دوم و سوم بستن کمربند توحید را عمل صالح و صبر و استقامت بر عمل صالح دانست و افزود: مشکل همه ما استقامت در راه خدا و انجام عمل صالح است، همه ما بارها در مسیر خوبی‌ها وارد شده‌ایم؛ ولی استقامت نداریم و تا به کمینگاه‌های شیطان می‌رسیم استقامت خود را از دست می‌دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه افرادی استقامت می‌کنند که بدانند دیده می‌شوند، محاسبه می‌شوند و پسندیده می‌شوند، گفت: پیامبر نگران استقامت مردم پای دین خدا بود؛ ولی خدا می‌فرماید غصه نخور قومی می‌آیند که پای دین خدا استقامت می‌کنند، وقتی اصحاب از آن قوم پرسیدند پیامبر دست روی شانه سلمان فارسی گذاشتند و فرمودند آنان مردمانی از قوم این مرد هستند.

وی با اشاره به خدمات و دستاوردهای جمهوری اسلامی اولین کاری که نظام جمهوری اسلامی کرده را تربیت مدافعان ولایت دانست و گفت: از غدیر تا سقیفه سه ما طول نکشید و پرچمی که در غدیر برافراشته شد در سقیفه پایین آمد؛ زیرا امیرالمؤمنین مدافع نداشت؛ ولی ۴۶ سال است که پرچم ولایت امیرالمؤمنین (ع) به برکت نفس قدسی امام و خون شهدا در این مملکت برافراشته شده و دشمن هرچه خواسته این پرچم را پایین بیاورد نتوانسته؛ زیرا این نظام مدافع ولایت تربیت کرده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: حضرت زهرا (س) سیلی خورد تا پرچم ولایت نیفتد ولی افتاد و امام حسن و امام حسین و همه ائمه تلاش کردند که پرچم ولایت نیفتد ولی افتاد ولی این نظام کاری کرده که این پرچم ۴۶ سال است برافراشته مانده است؛ اگر اربعین میلیونی شده، اگر در ۴۰ کشور اعتکاف برگزار می‌شود، اگر ظلم‌ستیزی و مظلوم یاوری جهانی شده به برکت این پرچم ولایت است.

وی دومین دستاورد مهم جمهوری اسلامی را حفظ خاک میهن دانست و افزود: وقتی تاریخ ۲۰۰ساله ایران را نگاه می‌کنیم می‌بینیم هر جنگی که به ایران تحمیل شده حکومت‌های پیشین تکه‌ای از خاک ایران را تقدیم کردند؛ ولی در نظام جمهوری اسلامی ۸ سال جنگ تحمیلی را تحمیل کردند؛ ولی یک وجب از خاک ما کم نشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل خشن‌ترین گروه‌ها را برای کشتار مسلمانان سوریه و عراق و تخریب حرم اهل‌بیت ایجاد کردند؛ ولی یک آجر از حرم حضرت زینب کم نشد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی جبهه مقاومتی درست کرده که اسرائیل که ۶ روزه نسخه اعراب را در هم پیچید الان ۱۱ ماه است که نتوانسته از پس حماس که یک گروهک کوچک است بر بیاید.

وی با بیان اینکه ما با استقامتمان پای دین خدا نگرانی پیامبر (ص) را برطرف می‌کنیم، گفت: استقامت یعنی اینکه ما در تحمل مشکلات و انجام واجبات و ترک محرمات استقامت کنیم و بدانیم که این مجاهدت‌های ما دیده می‌شود، محاسبه می‌شود و خدا این اعمال ما را می‌خرد و پاداش می‌دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha