پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 5, 2024
دهه پایانی ماه صفر

حوزه/ آئین سنتی شام غریبان شهادت حضرت رضا(ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی، وزیر اطلاعات، خادمان بارگاه رضوی و خیل عظیم زائران و مجاوران سوگوار حرم مطهر امام رضا(ع) در صحن انقلاب این بارگاه باشکوه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، مراسم شام غریبان امسال از چهارراه شارستان خیابان نواب صفوی آغاز شد و خادمان آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) پس از اقامه نماز مغرب و عشا با شمعدان‌هایی در دست به سمت حرم مطهر حرکت کردند و با نوای ذاکران اهل بیت‌(ع) همنوا شدند.

بیرق عزای امام رضا(ع) پیشاپیش خادمان به اهتزار درآمده بود و ذاکران اهل بیت‌(ع) به مرثیه‌خوانی پرداختند.

ذاکر اهل بیت(ع) در سوگ شهادت امام رئوف می‌خواند و زائران و خادمان در شام غریبان، هم‌نوا با او نوای ای وای رضا جان، ای وای رضاجان می‌گفتند و به سمت حرم حرکت می‌کردند، این نواها چشمان زائران را در این شام غریبان تر کرد و قلب‌ها را لرزاند و صحنه‌های باشکوهی از ارادت مردمان این سرزمین به ساحت خورشید هشتم را ثبت کرد.

بخش دوم مراسم در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد و خادمان حضرت رضا(ع) در کنار پنجره فولاد همراه با زائران عزاداری و سوگواری باشکوهی برپا کردند.

در پایان این مراسم، عزاداران رضوی برای ظهور امام زمان(عج)، سلامتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیروزی و سربلندی امت اسلام به ویژه مردم غزه و شفای بیماران دست به دعا برداشتند و با چشمانی اشکبار ماه صفر را وداع گفتند.

آیین عزاداری در شام غریبان حضرت رضا(ع) آخرین مراسم سوگواری بعد از دو ماه عزاداری مصائب اهل بیت(ع) بود که با جمعیت بی‌نظیری از زائران و در حال و هوایی مملو از حزن و اندوه برگزار شد.

گفتنی است، آیین شام غریبان شهادت امام رضا(ع) سنتی دیرینه است که هرساله در آخرین شب ماه صفر و در سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور خادمان حرم مطهر و خیل عظیمی از زائران و مجاوران در فضایی آکنده از غم و اندوه برگزار می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha