پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 5, 2024
محمدی شاهرودی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی تصریح کرد: پاسخ این سؤال مثبت است و ما سند این موضوع را در کتب معتبری همچون «ارشاد» شیخ مفید داریم. شیخ مفید حتی جزئیات شهادت حضرت امام رضا(ع) را هم به طور دقیق در این کتاب نقل کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی، کارشناس مسائل دینی با حضور در تلویزیون اینترنتی «پاسخ» وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه در پاسخ به اینکه آیا سند معتبری مبنی بر شهادت امام رضا علیه السلام وجود دارد، گفت: پاسخ این سؤال مثبت است و ما سند این موضوع را در کتب معتبری همچون «ارشاد» شیخ مفید داریم. شیخ مفید حتی جزئیات شهادت حضرت امام رضا(ع) را هم به طور دقیق در این کتاب نقل کرده است.

وی اظهار کرد: از نظر ما شیعیان شهادت امام رضا(ع) بدیهی است و این موضوع را از جانب خود پیامبر اکرم(ص) نیز روایت داریم که ایشان می فرمایند فرزندشان در غربت به شهادت خواهد رسید، دفن خواهد شد و هرکس او را زیارت کند چقدر ثواب می برد. این عبارات در کتاب کامل الزیارات که از کتاب های بسیار معتبر ما شیعیان است به وضوح آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی دسته ای از روایات شیعه را از نوع عام برشمرد و گفت: این دسته از روایات شهادت هر چهارده معصوم را ثابت می کند. مثلاً در همین روایات داریم که «ما منّا الّا مقتولٌ أو مسموم» و این عمومات شامل امام رضا(ع) هم هست.

وی بیان داشت: تشکیک در شهادت امام رضا(ع) معنا ندارد و ما اگر معنای شهادت را به خوبی بفهمیم آنگاه می توانیم در مورد وقوع یا عدم وقوع آن نظر دهیم.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه شهادت می تواند به صور مختلفی حادث شود، تصریح کرد: اگر شهادت را قتل در راه خدا و در میدان جنگ بدانیم دارای یکسری احکام خواهد بود و اگر شهادت را به معنای شاهد بودن در نظر بگیریم از این حیث حضرت امام رضا(ع) یکی از بزرگترین شهیدان تاریخ است. معنی اصلی شهید نیز همین شاهد بودن می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha