جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 6, 2024
مرکز اسلامی هامبورگ

حوزه/ مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۱۳۳۸ یعنی ۶۵ سال پیش از سوی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) و با فرستادن نماینده ایشان یعنی مرحوم آقای محققی به آلمان تأسیس شده است؛ چطور ممکن است که دولت آلمان این مرکز را امسال پس از ۶۵ سال تصمیم به بستن آن بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی چگینی در گفت و گو با تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه بازتاب جهانی حماسه اربعین را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: از اوایلی که مسئله راهپیمایی اربعین مطرح شد، ابتدا که تعداد شرکت کنندگان در این راهپیمایی شاید در حدود چند ده هزار نفر بیشتر نبود، رسانه های بین المللی توجه خوبی را به این حرکت نشان می دادند و بازتاب بالایی در این رسانه ها داشت.

وی اظهار کرد: برخلاف سایر پدیده های رسانه ای که هرچقدر تعداد شرکت کنندگان بیشتر می شود، توجه رسانه های بین المللی نیز به آن ها افزایش می یابد، اما این موضوع در مورد اربعین با افزایش تعداد شرکت کنندگان شاهد کاهش توجه رسانه های بین المللی و انگلیسی زبان هستیم.

مدیر مؤسسه بین‌المللی فطرت تعداد رسانه های معتبر جهانی پوشش دهنده راهپیمایی اربعین سال جاری را صفر برشمرد و گفت: متأسفانه از سال ۲۰۱۶ که چند شبکه معتبر جهانی راهپیمایی اربعین را پوشش می دادند تا امسال از نظر تعداد شبکه های بین المللی مطرح جهت انتشار اخبار این گردهمایی بزرگ به عدد صفر رسیده ایم. حتی شبکه الجزیره که سال قبل یک گزارش رسانه ای خوبی را از اربعین تولید و پخش کرد نیز امسال هیچ اشاره ای به این رویداد بزرگ نداشت.

ابتدا دشمنان تصور می کردند پیاده روی اربعین نیز همانند سایر مراسم های مذهبی است

وی بیان کرد: در اوایل برگزاری راهپیمایی اربعین دشمنان فکر می کردند که این هم مانند دیگر مراسم های مذهبی در دنیاست و اشکالی هم برای آن ها ندارد. مراسم هایی همچون حج که همه ساله حدود دو میلیون نفر در آن شرکت می کنند را رسانه های بین المللی هر سال پوشش می دهند. یا مراسم «کُمّیلا» که در هند برگزار می شود و چند میلیون نفر با شرکت در آن به داخل رودخانه ای می روند، هم هر سال مورد پوشش رسانه ای بین المللی قرار می گیرد.

بزرگترین مراسم مذهبی در جهان

حجت الاسلام والمسلمین چگینی با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین طی سال های اخیر بزرگترین مراسم مذهبی در دنیا را شکل داده است، تصریح کرد: دشمنان اسلام در مراحل اولیه گسترش تجمع اربعین آن را ساده و معمولی انگاشتند. اما با فراگیر شدن این رویداد احساس نگرانی و ترس نسبت به این پیاده روی برای آن ها حادث شده و آن را سعی می کنند مورد بایکوت خبری قرار دهند.

وی ادامه داد: به نظر می آید دشمنان اسلام از راهپیمایی اربعین می ترسند و احساس می کنند این نوع برنامه با سایر برنامه های مذهبی متفاوت است. آن ها احساس می کنند که مسلمانان با این کار دارند نوعی اعلام آمادگی می نمایند که بگویند اسلام برای جهان حرف دارد و اسلام دین محدود در مسجد و احکام فردی نیست.

چرایی بستن مرکز اسلامی هامبورگ پس از ۶۵ سال فعالیت

هراس دشمنان از نمادهای اسلامی اربعین موجب بایکوت رسانه ای آن شد

این مبلغ بین الملل اظهار کرد: دشمنان از این اِلِمان های اربعین که شامل نماد داشتن اسلام، بی تفاوت نبودن اسلام نسبت به وقایع اجتماعی و داشتن مظاهر گوناگون نگران هستند و همین نمادها موجب شده است تا آن ها اساساً به پوشش رسانه ای این رویداد بزرگ مذهبی نپردازند.

وی تولید محتوای رسانه ای را بر پایه وجود ارزش های خبری در پدیده ها خواند و افزود: در رسانه ها همیشه این موضوع مطرح است که چه رویدادی دارای ارزش خبری می باشد و می بایست آن را مورد توجه و انتشار قرار داد. معمولاً مواردی همچون مرگ تعداد زیادی انسان در هرکجای دنیا باشد دارای ارزش خبری است.

هر تجمع انسانی می تواند موجب جلب توجه رسانه ها شود

حجت الاسلام والمسلمین چگینی با اشاره به پوشش وقایعی که در آن ها تجمع تعداد زیادی انسان وجود دارد از سوی رسانه های دنیا، گفت: مثلاً تجمع افراد انسانی در رویدادی همچون برگزاری کنسرت اگر از یک اندازه بیشتر شود، رسانه های حتماً آن را مورد توجه قرار می دهند. پس جمعیت، دارای ارزش خبری است و همواره تجمعات انسانی حتی برای سنت های بی ارزش و یا ضدارزش نیز مورد توجه رسانه ها بوده و هست.

وی شرایط برگزاری پیاده روی اربعین را بسیار ویژه و خاص دانست و گفت: این پیاده روی بزرگ در حالی در گرمای شدید عراق برگزار می شود که سال به سال مورد استقبال جمعیت بیشتری از مردم دنیا قرار گرفته و مردم عراق نیز با تمام وجود پذیرای این جمعیت انبوه هستند. همه این نکات دارای ارزش خبری است، ولی رسانه های بین المللی از پرداختن به آن ها اجتناب دارند.

مسئله غزه دلیل محکمی برای عدم پرداختن به مراسم اربعین نبود

مدیر مؤسسه بین‌المللی فطرت در پرداخت به اینکه آیا مسئله غزه موجب عدم انعکاس خبری پیاده روی اربعین در رسانه های بین المللی بوده است یا خیر، تصریح کرد: رسانه ای همچون الجزیره در مورد غزه پوشش خبری خیلی خوبی را داشته است؛ اما این که پوشش حداقلی نسبت به گردهمایی بزرگ اربعین هم داشته باشد، به نظر می رسد هیچ منافاتی با پرداختن به اخبار فلسطین نخواهد داشت.

وی افزود: به نظر می رسد، رسانه الجزیره هم با اینکه در نگاه سیاسی با جمهوری اسلامی ایران همراه است و در پوشش اخبار فلسطین به خوبی عمل کرده به نوعی پیاده روی اربعین را نمادی از اسلام سیاسی تلقی کرده که شاید خیلی از حکام عرب منطقه خلیج فارس نیز نسبت به آن روی خوشی نشان ندهند و از همین رو پوشش اخبار اربعین را امسال مد نظر قرار نداد.

مسلمانان در پیاده روی اربعین می آموزند که در مورد مسائل مختلف اظهار نظر کنند

حجت الاسلام والمسلمین چگینی ادامه داد: از منظر حکام عرب منطقه خلیج فارس تجمعات مذهبی همچون حج که هیچ گونه رویکرد سیاسی در آن مطرح نباشد، می تواند مورد توجه قرار گیرد. همان طور که تاکنون دیده ایم در مراسم حج چند تن از حجاج ایرانی که صرفاً تلاش کردند نام غزه را در حج زنده کنند و فقط پرچمی را نشان دادند، چندین ماه در زندان به سر بردند. در پیاده روی اربعین مسلمانان می آموزند که در مورد مسائل مختلف اظهار نظر نمایند و این موضوع برای حکام عرب نگران کننده است.

وی بازتاب اخبار رویداد اربعین امسال را از طرقی غیر از رسانه ها و شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی دانست و عنوان داشت: ما خیلی دوست داریم که رسانه های منعکس کننده اخبار اربعین از این قالب که چه تعداد افراد در این راهپیمایی شرکت کرده اند در آیند و به پیام اصلی اربعین یعنی همدلی مسلمانان و آمادگی دل های مردم برای فداکاری در راه امام حسین(ع) بپردازند.

مدیر مؤسسه بین‌المللی فطرت یادآور شد: در کشورهای غربی می بینیم که اگر کسی بخش کوچکی از درآمد خود را به عنوان کمک به افراد نیازمند هدیه دهد، آن گاه شاهد انتشار گسترده خبری و تبدیل شدن آن فرد به یک قهرمان خواهیم بود. اما در کشور عراق و از سوی مردم به مراتب بیشتر می بینیم که چه کمک ها و چه هدایایی برای پذیرایی از زائران حضرت سیدالشهدا(ع) جمع آوری می شود.

وی گفت: رسانه های بین المللی تمام تلاش خود را کرده اند که پیاده روی اربعین منتشر نشود، اما از نشانه های عدم موفقیت آن ها افزوده شدن تعداد شرکت کننده گان در این رویداد مذهبی است که سال به سال با وجود اینکه هوا هم به سمت گرمای بیشتر می رود، اما شاهد این افزایش هستیم.

فضای مجازی، مهمترین بستر گسترش پیاده روی اربعین در سطح جهانی

حجت الاسلام والمسلمین چگینی، فضای مجازی را مهمترین بستر گسترش و تبلیغ اربعین در سطح جهانی برشمرد و اظهار کرد: دشمنان ما با هر نیتی که فضای مجازی را ایجاد کردند، اما با همین ابزار آن ها صدای اربعین و تصاویر و فیلم های آن به همه جای دنیا می رسد. امروز در شبکه اجتماعی یوتیوب که رسانه ای ویدیومحور است، شاهد محتواهای بسیار متعددی از گردهمایی اربعین هستیم که توسط آحاد زائرین و به صورت خودجوش تولید می شود.

وی افزود: برای گسترش هرچه بیشتر اربعین در سطح جهانی لازم نیست هزینه های بسیاری جهت تبلیغ معارف اسلامی در دنیا داشته باشیم. تشویق و سوق دادن سیل جمعیت حاضر در مراسم اربعین به سمت روایت گری و تبلیغ معارف اسلامی در فضای مجازی می تواند دستاوردهای بسیار چشمگیری را در زمینه گسترش معارف اهل بیت علیهم السلام داشته باشد.

عصر تولید مستندهای سفارشی و پرهزینه گذشته است

مدیر مؤسسه بین‌المللی فطرت تصریح کرد: باید بدانیم که عصر تولید مستندهای سفارشی و پرهزینه گذشته است و موج روایت گری مردمی می تواند به بهترین شکل صدای اسلام و شیعه را به گوش مردم دنیا در دورافتاده ترین نقاط جهان برساند.

چرایی بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ پس از ۶۵ سال فعالیت

وی در تبیین چرایی بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ در کشور آلمان و اخراج امام جماعت مسجد امام علی(ع) از این کشور اظهار کرد: مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۱۳۳۸ یعنی ۶۵ سال پیش و از سوی مرحوم آیت الله بروجردی و با فرستادن نماینده ایشان یعنی مرحوم آقای محققی به آلمان تأسیس شده است؛ این مرکز از زمان تأسیس تاکنون تغییری در برنامه ها و فعالیت هایش نداشته است و قرار بود پایگاهی برای شیعیان اروپا برای برگزاری مناسک دینی آن ها باشد. چطور ممکن است که دولت آلمان این مرکز را امسال پس از ۶۵ سال تصمیم به بستن آن بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین چگینی گفت: یکی از دلایل در بستن مرکز اسلامی هامبورگ می تواند ترس و نگرانی اروپایی ها از بسط پیدا کردن ایدئولوژی ایران از سوی این مرکز بوده باشد. ایدئولوژی ایران یعنی همان تفکر شیعی که نمی تواند نسبت به وقایع اجتماعی و سیاسی بین المللی بی تفاوت باشد.

وی در پایان احزاب سیاسی کشور آلمان از طیف های مختلف را حامی بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ برشمرد و گفت: حتی احزاب چپ این کشور پیش از این هم خواستار بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ بودند و این موضوع به همان احساس نگرانی از قدرتمندتر شدن اسلام شیعه و اسلام مسئولیت پذیر برمی گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha