یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ |۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 8, 2024
2

سردبیر فکرت اعلام کرد: این رسانه در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد اقدام به برگزاری نشست تخصصی "روشنفکری در چنگ غرب‌زدگی" می کند.

رسول لطفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه دراین باره اظهار کرد: این نشست ساعت ۱۶ عصر روز یکشنبه هجدهم شهریورماه با حضور علیرضا سمیعی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه به شکل حضوری و مجازی برگزار می شود و علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul۱۴۱۴ ثبت‌نام نمایند.

وی افزود: همچنین ساعت ۱۰:۳۰ روز دوشنبه ۱۹ شهریور نیز نشست تخصصی دیگری با عنوان"روشنفکری در زمانه ما" با حضور روح‌الله اسلامی برگزار می شود و این نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه بر روی این محور کلیدی بحث خواهد کرد که اساساً از جلال آل احمد چه می‌توان آموخت؟

سردبیر فکرت در خصوص چرایی پرداختن رسانه فکرت در پرونده محوری این ماه خود با عنوان سلبریتی شدن روشنفکران و بازخوانی وضعیت روشنفکری در ایران معاصر گفت: ما اگر در دهه های گذشته، روشنفکران و متفکرانی داشتیم که داعیه‌دار هدایت و فکر و ایده بودند تا جامعه را به مسیر حقیقت و حقانیت برسانند اما امروزه غیاب روشنفکری به چشم می‌آید. دیگر شاید از بحث‌های داغ علمی و گفتگوهای فاخر مکاتب کمتر ببینیم. این وضعیت تفکر امروز ماست. اینجاست که به تعبیر مرحوم قانعی‌راد در غیاب روشنفکری، روشنفکران کاذب نقش می‌یابند.

لطفی افزود: در واقع سربرآوردن روشنفکران کاذب، موجب می‌شود تا عقلانیت جامعه تضعیف شده و به سمت مباحث سطحی سوق پیدا کند و طبعاً وقتی که جامعه سطحی شد، ابتذال فرهنگی شیوع پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: از سوی دیگر باید توجه داشت که سلبریتی شدن جامعه، در یک موقف و قرار ایستا نمی‌شود، بلکه ساحت‌های مختلف زندگی را فرا می‌گیرد و این گونه سپهر فرهنگ سلبریتی بر جامعه گسترانده می‌شود و به همین خاطر است که ما امروزه با پدیده خاصی به عنوان «روشنفکر-سلبریتی» مواجه شده‌ایم.

سردبیر رسانه فکرت خاطرنشان کرد: در این میان ما در وضعیت کنونی به جلال آل احمدهایی نیاز داریم که باز در این زمانه از «خدمت و خیانت روشنفکری» سخن بگویند و بر این اساس بار دیگر به وضعیت روشنفکری که خود از بستر آن سر برآورده‌ بودند، اعتراض نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha