دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ |۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 9, 2024
اتقان

حوزه / باقری گفت: استقبال از جشنواره اتقان بسیار چشمگیر بود که تقاضای ۲۵۴۵ اثر برای حضور در این رویداد، گواه این ادعا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری «اولین دوره جشنواره - فرهنگی هنری اتقان» با حضور محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رضا باقری دبیر جشنواره امروز ۱۸ شهریور در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای جلسه چکشیان، اظهار داشت: برای اینکه بدانیم فرهنگ کار و تلاش چه تأثیراتی در مسائل کشور دارد باید ابتدا فرهنگ کار تعریف شود، طبق مطالعات و تحقیقات انجام‌شده ۲۴ مؤلفه برای فرهنگ کار در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری، یادگیری و همکاری جمعی از جمله مؤلفه‌های موردنظر است، اما نکته بعد این است که باید ارزیابی کنیم چه مؤلفه‌هایی روی فرهنگ کار تأثیر می‌گذارد، درآمد، تلاش و سبک رهبری مدیران شاخصه‌هایی هستند که قادرند فرهنگ کار را ارتقا بخشند.

چکشیان تصریح کرد: حال بیایید بررسی کنیم چرا باید فرهنگ کار موردتوجه قرار گیرد، تجربه ثابت کرده فرهنگ کار می‌تواند بسیاری از مسائل اقتصادی را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: قابل کتمان نیست که بسیاری از مشکلات جامعه امروزمان از مسائل اقتصادی سرچشمه گرفته و متأسفانه هنوز هم بسیاری از این مسائل برطرف نشده است، چون فرهنگ کار به شکل درست مورد توجه نیست، نکته دیگر اینکه فرهنگ کار باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابراز کرد: برای رسیدن به این خواسته، هنر یک ابزار بسیار مهم است که می‌تواند به بالا رفتن فرهنگ کار و تلاش کمک کند، عوامل مؤثر بر فرهنگ کار را با نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها بررسی کرده و پیامدهای آن را استخراج کردیم.

وی ادامه داد: رهبری فرمودند، یک مسئله مهم کشور ما اقتصاد و تولید و مشارکت مردم است و یکی از مهمترین راه‌ها برای رسیدن بدان فرهنگ کار و تلاش است، کار باعث کاهش آسیب‌ها و تربیت و رشد فرد می‌شود، لذا مدل اولیه بر اساس سند فرهنگ کار توسط شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شد و برای این سند ستادی شکل دادیم تا نقش مدیریت، راهبری و اجرای فرهنگ کار را مشخص کنیم که آنجا چهار راهبرد مشخص شد.

چکشیان، بیان کرد: امروز آمارها می‌گوید هفت درصد نرخ بیکاری داریم، اما این مسئله اشتغال را حل نمی‌کند.

وی تأکید کرد: بیستم مرداد آخرین مهلت ارسال آثار این جشنواره بود که دوستان در حال حاضر در مرحله داوری و بررسی آثار هستند، اختتامیه این جشنواره ۲۶ شهریور در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

در ادامه جلسه باقری دبیر جشنواره اظهار کرد: جشنواره اتقان، اولین دوره خود را برگزار می‌کند برای همین نیاز دارد تا دیده شود که در این رابطه رسانه‌ها می‌توانند کمک بسیار خوب باشند.

وی ادامه داد: «در حلقه رندان» برای اهالی ادبیات شب شعر طنز با موضوع فرهنگ کار و افتتاح نمایشگاه تجسمی در گالری عالی خانه عکاسان حوزه و نشست تخصصی داستان‌نویسی بیست‌وپنجم شهریور در سالن صفارزاده و عصر شعر اتقان در سالن هراتی و نمایش‌ها هم خیابانی و صحنه‌ای در تماشاخانه مهر و ماه و محوطه حوزه، از جمله قسمت‌هایی هستند که در این رویداد برپا می‌شود.

باقری خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۵۴۵ اثر دریافت کردیم و ۱۷۸پوستر، ۲۸۵ اثر کارتون، ۹۴۶ تک عکس، ۹۶مجموعه عکس، ۹۶شعر طنز، ۱۷۰شعر، ۱۰۱نثر طنز، ۲۰۵داستانک، ۲۵استنداپ کمدی و ۴۷ تئاتر کوتاه صحنه‌ای و ۶۰ تئاتر خیابانی است، بیشترین شرکت‌کننده‌ها از تهران، خراسان رضوی و کرمان و کمترین کردستان بودند.

وی در انتها درباره بخش‌های مختلف جشنواره، یادآور شد: جشنواره «اتقان»، رویدادی فرهنگی- هنری است که با محوریت ارتقای فرهنگ کار و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ترویج فرهنگ کار، توسط معاونت امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حوزه هنری انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی‌شده و نخستین دوره آن در چهار بخش هنرهای مطالعات(پوستر، کارتون و عکس)، طنز(شعر، نثر و استندآپ کمدی)، شعر(داستانک و داستان کوتاه) و هنرهای نمایشی(تئاتر خیابانی، تئاتر کوتاه صحنه‌ای) برگزار می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha