یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ |۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 8, 2024
نشست علمی بررسی ابعاد تاریخی اجتماعی دهه محسنیه

علامه مجلسی(ره) به نقل از مصباح الانوار زمان ضربت خوردن حضرت زهرا(س) و سقط جنین ایشان و شکستن پهلو را بعد از پنجاه روز از شهادت پیامبر(ص) اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی بررسی ابعاد تاریخی اجتماعی دهه محسنیه به همت مجمع خطبای اصحاب الصاحب و با سخنرانی و پرسش و پاسخ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری و حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی در قم برگزار گردید.

در این نشست که با حضور جمعی از اعضای مجمع خطبای اصحاب الصاحب و علاقمندان به مباحث تاریخی اعتقادی برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین جباری پس از بیان مقدماتی در نحوه مواجهه با گزاره‌های تاریخی، دیدگاه خود پیرامون تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام را بیان کرد.

وی دلایل و قرائنی را مبنی بر تأخیر حدود چهل روزه حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیان کرد که در ذیل به آنها اشاره می گردد:

۱. دو بار زیارت حضرت حمزه و شهدای احد در هفته توسط حضرت زهرا سلام الله علیها

در جلد سوم اصول کافی قرائت کردند که حضرت زهرا سلام الله علیها تا مدتها پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هر هفته دوبار به زیارت قبر حضرت حمزه علیه السلام می رفتند و با توجه به دوری مسافت کوه های احد و وضعیت ایشان پس از سقط جنین حضرت محسن و حمله به خانه بسیار بعید به نظر می رسد.

۲. ماجرای غصب فدک

یکی دیگر از قرائن مربوط به تاخیر چند ده روزه هجوم به خانه زهرای مرضیه سلام الله علیها غصب فدک توسط جریان حاکمیت و پس از آن جلسه خصوصی حضرت زهرا سلام الله علیها با ابوبکر و پس گرفتن قباله و پاره کردن آن توسط عمر و سپس جلسه عمومی در مسجد و خطبه فدکیه است که علاوه بر آنکه در منابع اشاره به نحوه راه رفتن حضرت به مانند پیامبر که نشان از سلامت ایشان دارد، عدم اشاره حضرت در خطبه به حرمت شکنی و حمله به خانه وحی نیز قرینه ای بر تأخیر ماجرای هجوم دارد. البته تنها نقلی که برای این ماجرا تاریخ مشخص کرده ابن ابی الحدید معتزلی در جلد شانزدهم از شرح نهج البلاغه است که ده روز پس از شهادت پیامبر(ص) را زمان غصب فدک بیان نموده است.

۳. یاری خواهی شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها

قرینه دیگر یاری خواهی شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها و رفتن به در خانه مهاجر و انصار است که شب های متمادی طول کشیده است و این با شرایط وخیم جسمانی حضرت زهرا سلام الله علیها پس از هجوم ناسازگار است.

۴. بازگشت لشگر اسامه

ابوبکر پس از پیامبر(ص) با عجله لشگر اسامه را اعزام کرد و آنها پس از حدود سی و پنج روز به مدینه بازگشتند و  منابع، شروع بیماری حضرت زهرا سلام الله علیها را پس از بازگشت جیش اسامه نقل کرده است. علامه مجلسی به نقل از مصباح الانوار شروع بیماری یعنی ضربت خوردن و سقط جنین ایشان و شکست پهلو را بعد از پنجاه روز از شهادت پیامبر اعلام کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین جباری در پایان و بعد از جمع بندی قرائن و شواهد و اعلام نظر خود مبنی بر وقوع هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام حدود پنجاه روز بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر این نکته تاکید کرد که نکات ذکر شده تنها قرائن و استنباط تاریخی است و در عرصه عمل باید مراقبت نمود که نحوه بیان و انتقال تحقیقات تاریخی و موضع گیری ها مخالف باورهای عمومی افراد و همراه با نفی نظرات دیگران نباشد.

بررسی ابعاد تاریخی و اجتماعی هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها

 در این جلسه همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی با تشکر مجمع خطبای اصحاب الصاحب به خاطر اهتمام به برگزاری این نشست بر ضرورت تلاش در جهت ایجاد وفاق و همدلی بین مومنین و احترام به دیدگاه دیگران و جلوگیری از شقاق و نزاع در موضوعات مختلف به ویژه موضوعات دینی و اعتقادی تاکید کرد.

 استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بیان احتمالات دیگر ماجرا و قرائن احتمالی آن پرداخت.

۱. بکاء و گریه مردم در مسجد پیامبر(ص)

۲. مردمی که به پیامبر خود تعصب نداشتند

شاهد دوم این بود که این مردم هنگام دفن پیامبر حاضر نشدند و به سقیفه رفتند پس چه طور نسبت به حضرت زهرا(س) تعصب داشته باشند و از ایشان دفاع کنند؟ پس اینکه جریان خلافت اینقدر بی گدار به آب نمی زد و در ایام متأخر خانه وحی را مورد هجوم قرار داد و اگر میخواست در روزهای نخست حمله کند مردم مقابله می کردند امر دقیقی نیست.

۳. به مسجد رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها با وجود جراحات و سقط جنین

نکته دیگر اینکه ایشان پس از حمله و با وجود جراحات خود را به مسجد رساندند تا از امیرالمومنین دفاع کنند و ممکن است رفتن در خانه مهاجر و انصار هم با وجود وخامت حال ایشان بر اساس این تکلیف دفاع از امیرالمومنین باشند.

وی سپس به اصل عزاداری در این ایام اشاره کرده و فرمودند در هر حال غصب خلافت در این ایام صورت پذیرفته است و نقلی در شهادت امام عسکری علیه السلام در اول این ماه و نقلی در شهادت رسول خدا در روز دوم این ماه و نقلی در شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در هشتم این ماه وجود دارد و نباید برگزاری مراسم عزا در این ایام توسط تعدادی از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام موجب نزاع و اختلاف شود.

حجت الاسلام حبیب عباسی دبیر مجمع خطبای اصحاب الصاحب هم در پایان ضمن جمع بندی مباحث، هدف از برگزاری این نشست ها و جلسات هم اندیشی را گشودن فضای گفتگوی دینی و بیان دیدگاه ها و نظرات و ایجاد فضای همدلی عنوان کرد و بر ادامه این جلسات جهت تبیین معارف شیعی و ایجاد تفاهم تاکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha