پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ |۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 12, 2024
استاد تحریری

حوزه/ استاد حوزه گفت: اگر دروغ پراکنی در جامعه رواج پیدا کند و سبب انحراف جامعه بشود، آن شخص مسئول وضع موجود میباشد و حتی اگر بخواهد توبه کند باید انحراف موجود در جامعه را از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، استاد محمدباقر تحریری در شب شهادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت با حضور جمعی از طلاب و مردم در حسینیه دفتر مقام معظم رهبری در قم طی سخنانی با اشاره به اینکه یکی از امامان شیعه که با مسمومیت زهر توسط حاکمان وقت به شهادت رسیدند، امام حسن عسکری علیه السلام است. دوران امامت ایشان همزمان با خلافت بنی عباس است و زمام حکومت جور به دست معتمد عباسی بود که شرایط سختی را این امام بزرگوار رقم زد. باوجود فشار این حکومت جور، ولی ارتباط ایشان با شیعیان با وجود محدودیت ها قطع نشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران افزود: به گفته خود معصوم ارتباط ایشان از دوجهت قابل برسی است، ابتدا ارتباط قلبی و روحی است؛ حاکمان ظالم قصد داشتند نور الهی را خاموش کنند. روایات این نور را نور ولایت معرفی کردند و از جهت دوم، خبرهایی که بود بیان کننده امامت، امام دوازدهم و تولد ایشان بود.

وی ادامه داد: در این شرایط سخت امام از پیگیری امور مردم غافل نبودند و این ارتباط همانطور که از زمان امام صادق و امام کاظم شروع شده بود به صورت وکالت ادامه پیداکرد و چون به حضرت رسید امور اقتصادی، تعلیمی و تعلمی را چه بصورت غیبی و چه بصورت حضوری برعهده داشتند.

استاد اخلاق حوزه اظهار کرد: دلیل اصلی که ائمه(ع) بر روی یک مسئله تاکید ویژه ای دارند این است که مسئله مورد تاکید رو رعایت نکیم سرایت می کند بر سایر امور یا سبب سهل انگاری نسبت به مسئله یا فراموشی آن می شود.

استاد تحریری بیان کرد: ائمه تاکید بسیار زیادی بر روی مسئله «صدق حدیث» داشتند و امروزه شاهد فراموشی و سهل انگاری نسبت به این مسئله مهم شده ایم و شاهدیم که در فضای مجازی، مجله، روزنامه و... صدق حدیث دچار بی اهمیتی شده است.

استاد تحریری افزود: اگر دروغ پراکنی ها در جامعه رواج پیدا کند و سبب انحراف جامعه بشود، آن شخص مسئول وضع موجود میباشد و حتی اگر بخواهد توبه کند باید انحراف موجود در جامعه را از بین ببرد.

وی با اشاره ای به این حدیث گهربار امام صادق(ع) «کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شیناً، قولوا للناس حسنا واحفظوا السنتکم و کفوا عن الفضول و قبح القول» (بحار ج ۶۵، ص ۱۵۱) گفت: حضرت می فرمایند چون ما نمادی از اولیا هستیم باید رفتار شایسته ای داشته باشیم و سخنانی بر پایه «صدق حدیث» بر زبان جاری کنیم.

انتهای پیام

خبرنگار: مهران اسلامی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha