شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
کد خبر: 1183077
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
کاهش جمعیت

حوزه/ یک پژوهشگر جمعیت با تأکید بر اینکه در حوزه جمعیت در وسط یک معرکه تمام عیار جمعیتی قرار داریم، گفت: دشمنان به دنبال آمارسازی های اشتباه برای ایجاد خطای محاسباتی در بین نخبگان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، صالح قاسمی در هفتاد و یکمین نشست علمی همایش ملی زن، خانواده و امنیت که با موضوع «امنیت و جمعیت» و با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران قم، سمنان و دبیرخانه همایش ملی جنگ بیولوژیک، ماهیت، ابعاد، پیامدها برگزار شد، عنوان کرد: امروزه موضوع جمعیت مورد توجه همه کشورها است و صددرصد کشورهای صنعتی و توسعه یافته و بیش از ۷۵ درصد کشورهای در حال توسعه، سیاست‌های جمعیتی کشورشان را دنبال می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه موضوع جمعیت یک راهبرد بسیار مهم و موضوع استراتژیک است که باید به آن توجه کرد، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره به موضع جمعیت تأکید کردند در این رابطه از تعبیر خاص و تکان دهنده استفاده کردند. رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت چهاردهم برای شصت و نهمین مرتبه نسبت به موضوع جمعیت تذکر دادند.

نویسنده مجموعه "جنگ جهانی جمعیت" افزود: جمعیت کشور ما حدود ۸۶ میلیون نفر است و آماری که در یک ماه گذشته بیان شد که جمعیت کشور در حدود ۹۱ میلیون نفر است اشتباه بود که نتیجه یک جریان آمارسازی برای ایجاد خطای محاسباتی یا تحلیل غلط در نظام مدیریت کشور است.

وی ادامه داد: جمعیت کشور تا سال ۱۴۱۵ به جمعیت ۹۱ میلیونی خواهد رسید و بعد از آن متوقف خواهد شد. آمار تولد از دهه ۶۰ کاهشی بوده و این روند در دهه ۹۰ شدت بیشتری گرفته است به طوری که در سال ۱۳۹۴ حدود یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد و در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۶۰ هزار تولد داشتیم؛ یعنی در یک بازه هشت ساله حدود نیم میلیون تولد در سال کاهش یافته است.

قاسمی اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت در سال ۱۳۶۵ حدود ۳.۹۱ درصد بوده است؛ اما در سال ۱۴۰۰ به حدود شش دهم درصد یعنی کمتر از یک درصد رسیده است و اگر این روند ادامه پیدا کند از سال ۱۴۲۰ به بعد با نرخ رشد منفی یعنی کاهش جمعیت کل روبه رو خواهیم شد که حاکی از عمق ابر چالش جمعیت در کشور است.

وی اظهار کرد: نرخ باروری در سال ۱۳۶۵ حدود شش و نیم فرزند به ازای هر زن بوده است در حالی که در سال ۱۴۰۲ به حدود یک و شش دهم فرزند به ازای هر زن رسیده است که این پایین‌ترین رکود نرخ باروری در طول تاریخ ایران و پایین‌ترین نرخ باروری در بین همه کشورهای اسلامی است.

پژوهشگر جمعیت در رابطه با شاخص سالمندی در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ درصد جمعیت را سالمندان (بالای ۶۰ سال) تشکیل می‌دهند و تا سال ۱۴۲۵ به بیش از ۳۰ درصد می‌رسند؛ یعنی در آینده از هر سه نفر یک نفر بیش از ۶۰ سال دارد و میانگین دو نفر دیگرن یز بیش از ۳۰ سال است.

وی تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد که در آینده ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، بیمه‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، شبکه بهداشت، قدرت دفاعی امنیتی و... آن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و اصلی‌ترین چالش نظام مدیریت کشور می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی در ۲۰ سال آینده کشورهای متعددی در جنوب شرق آسیا و شرق آسیا، کشورهای اروپایی و اروپای شمالی و آمریکای شمالی شاهد ۳۰ درصدجمعیت سالمندی می‌شوند؛ اما وضعیت ایران به گونه‌ای است که تمام کشورهای همسایه‌اش جزء کشورهای بسیار جوان و جزء کشورهای با نرخ رشد جمعیتی بالا هستند؛ اما ایران نرخ رشد صفر و نرخ رشد سالمندی بالایی دارد که این امر تهدیدات امنیتی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: شاخص‌های متعددی بر الگوی فرزند آفرین تأثیر دارند یکی از این شاخص‌ها نرخ ناباروری است که ناباروری به دو نوع ناباروری اولیه (از ابتدای ازدواج نابارور هستند) و ناباروری ثانویه (بعد از باروری نابارور می‌شوند) تقسیم می‌شود که مجموع آمار این در ایران حدود ۲۰ درصد است یعمی از هر پنج زوج یک زوج به طور طبیعی صاحب فرزند نمی‌شوند که این آمار بالایی است و باید مدیریت شود.

نویسنده مجموعه "جنگ جهانی جمعیت" سقط جنین را شاخص دیگر مؤثر بر جمعیت دانست و گفت: بر اساس آمار سالانه حدود ۳۷۰ هزار جنین در کشور سقط می‌شود که حدود سه درصد به صورت غیر ارادی، حدود سه درصد درمانی و بیش از ۹۰ درصد به صورت غیرقانونی و ارادی است. کشور ما در آستانه پدیده‌ای به نام انقلاب خانواده است؛ یعنی همانند اتفاقی که در غرب رخ داد نهاد خانواده و ساختار، ارکان و کارکرد آن دچار تغییرات جدی می‌شود.

اصلاح نژاد

وی اضافه کرد: در سال ۱۹۱۳ (حدود ۱۱۰ سال قبل) تئودور روزولت رئیس جمهور اسبق ایالات متحده نامه‌ای به یک بیولوژیست می‌نویسد که باید دانش مانع تولید انسان نامناسب برای جهان شویم و در مثالی بیان می‌کند که یک کشاورز خوب هم اجازه زاد و ولد به همه دانه‌ها و حیوانات اش را نمی‌دهند و فقط ژن خوب را نگه می‌دارد و بقیه را به کشتارگاه می‌برد.

قاسمی ادامه داد: هنری کیسینجر در سال ۱۹۷۴ گزارشی را برای رئیس جمهور وقت می‌نویسد که برای مدیریت و مهندسی جمعیت جهان از سه سلاح غذا، دارو و ویروس استفاده می‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد که تشعشعات بالای دو گیگاهرتز بر روی قدرت باروری انسان تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: در سال ۱۹۹۴ سازمان ملل متحد نشستی را با نام کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه و با نام اختصاری آی‌سی‌پی‌دی (ICPD) در شهر قاهره در کشور مصر برگزار کرد و برای اغلب کشورهای دنیا شرط کرد که اگر بخواهند از خدمات بانک جهانی و وام‌های جهانی استفاده کنند باید نرخ رشد جمعیتی شان رو کاهش بدهند و از طرف ایران هم این تعهد داده شد.

کشف ژن خدا

قاسمی اظهار کرد: حدود ۳۰ سال پیش دانشمندان ژنی را که باورهای ایدئولوژیک انسان است را کشف کردند. سوالی که مطرح می‌شود این است آیا با دخالت در این ژن می‌توان میزان باورها و ایدئولوژیک بوددن انسان را تغییر داد؟ این پرژوه بیان می‌کند که ژن خدا کشف شده و باید مدیریت شود.

وی گفت: دیوید برژینسکی مشاور عالی امنیت ملی ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال بیان می‌کند که به سیاست‌مدار کشورم توصیه کردم فکر حمله به تأسیسات ایران نباشند و مذاکره با ایران را انجام بدهند و یک بازی بلند مدتی داشته باشند که زمان را بسوزاند؛ زیرا گذر زمان و آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع رژیم ایران نیست.

این پژوهشگر یادآور شد: دشمنان کشور، تمدن و باورهای ما مسئله جمعیت را خوب می‌شناسند و به صورت دقیق نیز برای آن برنامه ریزی کردند در حالی که در کشور ما یک غفلت عمومی در اهمیت مسئله جمعیت وجود دارد.

وی گفت: در کتاب چهره جنگ‌های آینده جهان چهره آینده جهان از منظر جنگ اشاره شده است یکی از اهداف و پایه‌های اصلی تشکیل یک جنگ و چگونه به پایان رسیدن و موفقیت یا عدم توفیق در آن وابسته به دو عنصر جمعیت و امنیت ملی است. عبارت جنگ جهانی علیه جمعیت برداشت شخصی نیست و بر اساس سندهای موجود در دنیا است.

قاسمی افزود: بیش از ۶۵ درصد همه کشورهای جهان و ۱۰۰ درصد کشورهای توسعه یافته دارای سیاست‌های جمعیتی هستند و جمعیت شان را مدیریت می‌کنند؛ زیرا آینده اقتصاد، امنیت، تفکرهای تمدنی و عمیق به مسئله جمعیت گره خورده است و اگر یک تمدنی فاقد این مولفه قدرت باشد محکوم به نابودی است.

وی در رابطه با اهمیت سیاست‌های جمعیتی گفت: روزی ژاپن از موفق‌ترین کشورها بوده است؛ اما امروز یکی از ناموفق‌ترین کشورها در حوزه جمعیتی است و سالمندترین کشور جهان است و در نسبت به جی دی پی بدهی عمومی به تولید ناخالص ملی بدهکارترین کشور جهان است و این باعث شده از رقابت‌های اقتصادی به شدت عقب بیفتد و این نتیجه سیاست اشتباه ۲۰ سال قبل آنان است و از لحاظ پنجره جمعیتی فرصت سوزی کردند.

نویسنده مجموعه "جنگ جهانی جمعیت" افزود: ژاپن ۲۰ سال تلاش کرد تکنولوژی را جایگزین نیروی انسانی کند و بعد از ۲۰ سال متوجه شد و اعلام کرد که تکنولوژی در خوش بینانه ترین حالت مکمل نیروی انسانی است و نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی باشد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه جمعیت در وسط یک معرکه تمام عیار جمعیتی و جنگ جمعیت قرار داریم، بیان کرد: جمعیت وابسته به دو عنصر تولد و مهاجرت است و برای همه کشورها اولویت رشد جمعیت بر اساس باروری است؛ اما در کنار آن مهاجرت نیز اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان آن را حذف کرد و فقط باید مدیریت شود.

قاسمی ادامه داد: طی سال اخیر در تقابل تمدن شرق و غرب یک همبستگی بین کشورهای غرب آسیا شکل گرفته است که دشمنان تمدن اسلامی تحمل این همبستگی را ندارند به همین خاطر شروع به آمارسازی می‌کنند.

وی اضافه کرد: همبستگی بین ایران، افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان، سوریه، یمن و حتی کشورهایی از آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای به سمت جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی و... به نفع تمدن غرب نیست؛ لذا به هر وسیله در حوزه جمعیت و امنیت آمارسازی می‌کند و در تلاش برای خطای محاسباتی برای نخبگان و کشور است.

نویسنده مجموعه "جنگ جهانی جمعیت" ادامه داد: بیشترین آمار جمعیتی در عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را مهاجرین تشکیل می‌دهند. ایالات متحده نیز سالانه ده درصد نرخ رشد کل کشورش را از طریق مهاجرت تأمین می‌کند. این آمارها نشان می‌دهد مسئله مهاجرت بسیار مهم است. مهاجرت مانند سکه‌ای دو رو است که هم تهدید و آسیب و هم فرصت و ظرفیت دارد و تهدیدانگاری مطلق و فرصت انگاری صرف اشتباه است.

وی بیان کرد: برخی با تحلیل اشتباه از آمارهای چهارگانه (وفات، تولد، ازدواج و طلاق) بیان می‌کنند که از هر پنج ازدواج سه ازدواج به طلاق ختم می‌شود در حالی که این تحلیل اشتباه است. آمار ازدواج مرتبط به ازدواج‌هایی است که در یک سال رخ می‌دهد؛ اما طلاق‌هایی که رخ می‌دهد لزوماً نتیجه ازدواج‌های همان سال نیست و برای ازدواج‌های سال‌های گذشته نیز هست.

قاسمی عنوان کرد: عده‌ای با آمارسازی دوقطبی‌های مذهبی و ملیتی ایجاد می‌کنند و فرهنگ مهاجر ستیزی و تقابل شیعه و سنی می‌کنند. این تقابل‌ها باید در بخش نخبگانی بررسی شود؛ اما نباید تبدیل به یک تقابل و دوقطبی امنیتی در کشور شود.

وی اظهار کرد: دنیا برای مدیریت مهندسی جمعیت بسیاری از پروژه‌هایی مثل شیوع ابولا، اچ‌آی‌وی و... استفاده می‌کند؛ اما نباید با استفاده از گزاره‌های کلی ژورنالیستی و اینستاگرامی و فضای مجازی برای نگران سازی جامعه استفاده کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha