چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
علی اکبر محزون

حوزه/ محزون، در نشست علمی ارائه تحلیل آماری علل کاهش جمعیت در ایران که با موضوع اثربخش سازی سیاست ها قوانین و راهبردهای جمعیتی در جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظریه‌های جمعیت شناختی منتخب برگزار شد، به تشریح سیاست‌ها، قوانین و راهبردهای جمعیتی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، علی اکبر محزون، در نشست علمی ارائه تحلیل آماری علل کاهش جمعیت در ایران که با موضوع اثربخش سازی سیاست ها قوانین و راهبردهای جمعیتی در جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظریه‌های جمعیت شناختی منتخب برگزار شد، به تشریح سیاست‌ها، قوانین و راهبردهای جمعیتی پرداخت.

وی در ادامه به دسته بندی کلان روندهای شکل دهنده آینده جهان توسط اندیشکده‌های مطرح بین المللی اشاره نمود و ابراز داشت: ایران ۱۸ مین کشور از منظر جمعیت در جهان، حدود یک درصد جمعیت جهان را در خود اختصاص داده است.

محزون گزارشی از پیش بینی جمعیت ایران و کشورهای همسایه با بیان این که تصور سازی دقیق به تصمیم سازی درست منجر می گردد، اظهار داشت: آمار ساختارهای سنی جمعیت نشان دهنده گستره میانسالان در جامعه ایرانی است؛ حدود ۲۴ درصد جمعیت کودکان، ۲۵ درصد بین ۱۵ تا ۲۹ سال و حدود ۴۵ درصد کشورمان بین ۳۰ تا ۶۴ سال قرار دارند.

وی گزارشی نموداری از ترکیب جمعیتی ایرانیان در دهه های مختلف ارائه نمود و ابراز داشت: از سال ۱۳۹۰ به بعد غالب جمعیت ایران را جمعیت جوان رو به میانسالی به خود اختصاص داد.

محزون به تشریح پنجره جمعیتی ایران از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۳۰ پردات و با بیان این که سهم جمعیت مولد یا بالقوه فعال در نظر اقتصادی در این بازه بسیار بیشتر است، ابراز داشت:

وی تبیین برخی شاخص های کیفیت جمعیت در ایران، شاخص توسعه انسانی را از بارزترین شاخص‌های کیفیت در حوزه جمعیت دانست و اذعان داشت: امید به زندگی، میانگین سنوات تحصیلی، سال های مورد انتظار باقی ماندن در تحصیل و سرانه تولید ناخالص ملی، از جمله شاخص هایی کیفی است که مورد بررسی قرار می گیرد؛ شاخص توسعه انسانی ایران از سال ۲۰۱۰ به بعد، وارد جمع کشورهای توسعه انسانی بالا شده است.

محزون با بیان این که ایران در نرخ باسوادی جمعیت ۶ سال به بیشتر افزایش چشم گیری داشته، حتی جمعیت با سواد بر حسب سطح عالی نیز با رشد قابل توجهی روبرو شده است، اظهار داشت: شاخص امید زندگی در ایران در بدو تولد بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، میانگین ۷۴ سال بوده است.

وی به روند آمار موالید در کشور اشاره و دهه شصت را قله آمار موالید در کشور دانست و ابراز داشت: وضعیت ثبت موالید در سال های اخیر حاکی از کاهش شدید موالید بود علی رغم ظرفیت سوزی های گذشته، در یکی دو سال گذشته رو به بهبودی حرکت نموده است.

محزون گزارشی از افزایش نرخ باروری در استان های کشور ارائه و با بیان این که منابع محدود مالی را به سمت مولفه هایی با اثربخشی بیشتر سوق دهیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان باروری جمعیت کل زنان ایران در سال ۱۴۰۰ به روش TFRبه ۱.۵۶ رسیده و با عبور از خط قرمز به مرحله هشدار رسیده‌ایم.

وی ضمن تشریح برنامه های توسعه کشور در زمینه جمعیت، به تبیین میزان باروری کل به روش مستقیم در استان ها، گزارشی از نرخ باوری جهانی و مقایسه ایران با دیگر کشورهای جهان ارائه نمود و اظهار داشت: ایران در سطح نرخ باروری از سطح بسیار پائین جهانی برخوردار است؛ ایران در دهه ۷۰ سریعترین، بزرگترین و بیشترین کاهش نرخ باروری طول تاریخ بشریت را به خود اختصاص داد و با ادامه همین روند بر اساس پیشبینی های بین المللی در سال ۲۱۰۰ میلادی ایران به رتبه های پائین رسیده از جایگاه ۱۸ جهانی در عرصه جمعیت به رتبه ۳۸ جهان خواهد رسید.

محزون با بیان این که تمام کشورها نسبت به پائین بودن نرخ باروری و جمعیت کشورشان حساس هستند، به سیاست های جمعیتی کشور اشاره و به تبیین فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلام متن ابلاغیه سیاست های کلی جمعیت به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت.

وی در تشریح فرازهایی از ۱۴ بند سیاست های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب، با بیان این که ۱۲ محور از بندها به صورت کیفی و تنها ۲ مبتنی ناظر به مولفه های کمی تبیین شده است، خاطرنشان کرد: هر جریانی در فاز نخست نیازمند نظریه پردازی درست برای آماده سازی اذهان نخبگان و آحاد جامعه و تبیین مبانی فکری و فلسفی است.

محزون ضمن تبیین مراحل گذار یا انتقال جمعیتی، به عوامل کاهنده در مدل تعیین کننده های بلا فصل فرزندآوری بونگارتز اشاره نمود و اظهار داشت: سالانه معادل ۳۵ درصد از ولادت ها، سقط جنین در کشور روی داده، این مهم آماری بالغ بیش از ۳۸۵ هزار نوزاد را در بر می‌گیرد.

وی در تشریح موضوع جبران کاهش شدید باروری در سال های گذشته، با افزایش به بالاتر از سطح جانشینی به نحو معقول، تصریح کرد: پیشگیری از رشد منفی جمعیت و حفظ ساختار سنی جوانی جمعیت، مقرون به صرفه نمودن هزینه های فرزندآوری و ... از جمله هدفگذاری های قانونی است.

محزون با بیان این که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۲۹ ماده به اقدامات حمایتی و تشویقی نسبت به فرزندآوری، ۱۶ ماده به ترویج و فرهنگ سازی، مشاوره و آموزش های تخصصی، ۱۷ ماده به اقدامات اصلاحی و سلبی اختصاص یافته است، اظهار داشت: اثربخش سازی، ارتقاء دهنده نشاط و شادابی خانواد ها در فضای عمومی کشور، پایداری مردمی سازی رویکردها، بهره گیری از فناوری های روزآمد، راه اندازی جنبش جهانی تعهد به خانواده و تعریف نقش خانواده در زیست انسانی، بهره گیری از نظرات دستگاه ها و فعالیت مرتبط با حوزه جمعیت و .... از جمله برخی راهبردهای پیشنهادی در دبیرخانه ستاد ملی جمعیت است.

وی به رویکرد دیپلماسی فعال در توجه به راهبردهای بین المللی اشاره و ضمن تقدیر از دیپلماسی فعال و مقتدرانه شهید امیرعبداللهیان، اظهار داشت: ایران اسلامی با استناد به قوانین بین المللی موفق شد تا اسناد، برنامه ها و سیاست های کلان بالادستی ملی را ملاک اجرا و عمل قرار داده، سند ۲۰۳۰ را غیر الزام آور دانسته، کلیه مفاهیم و اصطلاحات چالش بر انگیز را غیر قابل استناد بداند.

محزون در بخش پایانی سخنان خود به نمونه هایی از توصیه های دینی و الگوهای اسلامی اشاره و صله رحم را ارزشمندترین سیره و سبک زندگی موثر بر راهبردهای جمعیتی دانست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha