یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
بانکی پور

حوزه/ نماینده مجلس شورای اسلامی بحران جمعیت را بسیار خطرناک و جدی توصیف کرد و گفت: اگر ایران اسلامی به تمام موفقیت‌های ممکن برسد، اما وقتی به سیاهچاله پیری جمعیت برسد همه چیز را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، امیرحسین بانکی‌پور فرد، نماینده مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه نخستین رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی موضوع جمعیت که در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد، با تبریک روز ازدواج حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) و دهه اول ذی الحجه و همچنین تبریک و تسلیت شهادت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و همراهان ایشان ابراز امیدواری کرد این سرمایه اجتماعی که از پس این حادثه به جامعه ما هدیه داده شد، در انتخابات با حفظ وحدت و همدلی و گفتمان مدل حکمرانی شهید رئیسی تثبیت شود و رئیس جمهوری با رای بالا و انتخاباتی با اکثریت مطلق در پیش داشته باشیم.

وی با قدردانی از برگزاری رویداد هم‌افزایی ارکان حاکمیتی موضوع جمعیت این رویداد را اتفاقی مبارک توصیف کرد و افزود: قطعاً آمدن ائمه جمعه در این میدان به معنای این است که می‌خواهید مردان را به وسط میدان بیاورید. این کار مبارکی است چرا که هر جایی مردم را به میدان آوردیم نتیجه گرفتیم. در مساله جمعیت هم باید مردم به وسط بیایند.

بانکی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر کشور گرفتار بحران جمعیت نیست، اضافه کرد: جمعیت حال حاضر ایران خوب است، ما درباره چیزی صحبت می‌کنیم که اکنون ملموس نیست و به نوعی بحرانی بسیار خطرناک است که در آینده گریبانگیر خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: بحران جمعیت در آینده خطرناک‌ترین و ابربحران تاریخ ایران زمین است که اگر مداخله نکنیم در حدود ۳۰ سال دیگر در کشور رخ می‌دهد.

وی گفت: رهبر انقلاب وقتی که به بحث جمعیت می‌رسند از واژه‌های بسیار نگران کننده و تعبیر آینده هولناک و دهشتناک استفاده می‌کنند.

بانکی‌پور با ابراز تأسف از مدیران و نخبگان جامعه که هنوز متوجه عمق بحرانی که در پیش است نیستند، اظهار کرد: حداکثر چیزی که منتقل شده و گفتمان آن در جامعه تقویت شده این است که جمعیت یک سرمایه و یک مزیت است. اما اینکه با یک بحران بسیار خطرناک که در راه است و فرصت ما برای نجات از آن بحران تا پنج سال دیگر است، به درستی به مدیران ما منتقل نشده است. اگر این امر منتقل می‌شد خواب از چشم آنان گرفته می‌شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی بحران جمعیت را بسیار خطرناک و جدی توصیف کرد و گفت: اگر ایران اسلامی به تمام موفقیت‌های ممکن برسد، اما وقتی به سیاهچاله پیری جمعیت برسد همه چیز را از دست خواهد داد.

وی با هشدار نسبت به زمان کوتاه ورود به بحران جمعیت، گفت: ما پنج سال بیشتر وقت نداریم. راز حل این قضیه داشتن برنامه قوی است که در قانون جوانی جمعیت رخ داده است. همچنین نیازمند عزم جدی مدیران و ورود مردم به میدان هستیم.

بانکی‌پور با ابراز خرسندی از ورود ائمه جمعه به مساله جمعیت خطاب به آنان گفت: شما باید به قانون مسلط باشید. اگر بدانید در قانون چه ابزارهایی است بهتر می‌توانید در شهرها و شهرستان‌های خود تأثیرگذار باشید.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، مساله فرهنگ سازی را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: اگر بُعد فرهنگ سازی و گره‌های ذهنی حل نشود مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

وی افزود: ثمره تلاش‌های ائمه جمعه و دیگر نهادهای همکار باید منتج به کد ملی و نتیجه شود. باید مشخص شود سالیانه موالید در شهرستان و استان هدف چقدر است و چه کاری باید انجام داد تا افزایش پیدا کند.

بانکی‌پور گفت: اگر بتوانید به‌ورزان و مراقبین سلامت و همچنین خیرین را با خود همراه کنید به نتایج چشم‌گیری دست پیدا خواهید کرد. این ظرفیتی است که ائمه جمعه در شهرها و استان‌ها می‌توانند با تدابیر خاص بکار بگیرند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعد از دو سال از قانون جوانی جمعیت در ۱۵ استان نرخ باروری افزایشی شده است که این خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای در شرایط سخت اقتصادی محسوب می‌شود.

وی افزود: اتفاق مبارک دیگری که افتاد این بود که سال‌های گذشته میانگین بین تولد اولین فرزند تا ازدواج پنج سال و بیشتر بود که خوشبختانه این مساله به سه سال کاهش یافته است. این مساله نشان می‌دهد رفتار باروری جامعه تغییر کرده است. همچنین درصد فرزند سوم، چهارم و پنجم افزایش یافته است که نشان می‌دهد مردم از گزینه تک‌فرزندی عبور کرده‌اند. نرخ باروری در گروه سنی ۳۵ تا ۴۰ سال، ۴۰ تا ۴۵ سال و ۴۵ سال تا ۵۰ سال حدود ۱۵ درصد رشد کرده است.

بانکی‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد سال آینده در جایزه ملی جمعیت، امام جمعه برتری که توانست بهترین الگو را ارائه دهد و نرخ باروری را در منطقه خود رشد دهد، انتخاب کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha