دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
حجت‌الاسلام شفیعی

حوزه/ دبیر میز تخصصی جمعیت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در نخستین رویداد هم افزایی ارکان حاکمیتی موضوع جمعیت که در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد، گفت: امروز در مسیر بحران جمعیت هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام شفیعی، دبیر میز تخصصی جمعیت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در نخستین رویداد هم افزایی ارکان حاکمیتی موضوع جمعیت که در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد، به موضوع غرب قبل از انقلاب جنسی اشاره نمود و اظهار داشت: قبل از انقلاب جنسی در امریکا بیش از ۹۰ درصد جامعه آمریکا معتقد بودند، کسانی که ازدواج نمی‌کنند، مریض یا بی بند و بار هستند و تا آن زمان بیش از نیمی از زنان آمریکایی تا سن ۲۰ سالگی ازدواج می‌کردند و به نوعی زنانی که سنشان از ۲۵ سال عبور می‌کرد، اجناس معیوبی تلقی می‌شدند.

دبیر میز تخصصی جمعیت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به گزارشی از شکل‌گیری فعالیت‌های فمینیستی تحت عنوان جنبش زنانه در جامعه آمریکا اشاره کرد و اذعان داشت: فمنیست‌های آمریکایی در دوران انقلاب جنسی بچه آوردن زن را یک ظلم بزرگ در حق زن توصیف می‌کردند.

وی با تشریح تاثیر مطالعات آلفرد کینزی، جنبش زنان، تولید انبوه وسایل ضدبارداری و ظهور تلویزیون‌های کابلی و قانون طلاق بی دلیل بر انقلاب جنسی پرداخت و یادآور شد: بعد از انقلاب جنسی آمریکا در کنار افزایش بی بندوباری شاهد کاهش ازدواج و افزایش طلاق و گسترش همجنسگرایی شد؛ افزایش قتل جنین، افزایش تولدهای نامشروع و افزایش همباشی از دیگر آثار مخرب انقلاب جنسی بر جامعه امریکا بود.

حجت‌الاسلام شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین مهمترین عوامل قدرت ملت‌ها، با تاکید بر این که انقلاب جنسیتی مهمترین عامل قدرت‌ ملت‌ها یعنی نرخ باوروری را تحت الشعاع قرار داد، خاطرنشان کرد: کاهش تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات، افزایش واردات، افزایش هزینه کالا و خدمات و شکل گیری بحران اقتصادی از جمله آثار کاهش نرخ باروری بر جوامع است.

وی با بیان این که تمدن غربی با اصلاح روندهای سابق و بازگشت به سبک زندگی خانواده محور، شدیدا به دنبال انتقال بحران به کشورهای دیگر است، خاطرنشان کرد: غرب با با این تفکر که رشد جمعیت رقبای ما در جهان امنیت ما را به خطر می‌اندازد، ارائه راهبرد قانون کنترل جمعیت را برای دیگر کشورها تجویز کردند.

وی به سیر تطور عملیاتی سازی قانون کنترل جمعیت در دهه‌های مختلف اشاره و با قانونی شدن عمل‌های عقیم سازی و اعزام کارشناسان کاهش جمعیت را یکی از رویکردهای غرب برشمرد و تصریح کرد: در دهه ۶۰ هجری شمسی رئیس بانک جهانی اعطای کلیه وام‌های بین المللی را مشروط به کنترل جمعیت قرار داده بود و ایران نیز با دریافت وامی در حدود ۲.۵ میلیارد دلار، متعهد شد تا از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ نرخ باروری را از ۶.۴ به ۴ و نرخ رشد جمعیت را نیز از ۳.۴ به ۲.۳ برساند که متاسفانه تا سال ۱۳۷۲ این خواسته محقق شد و مسیر اشتباه ۲۲ ساله در ۴ سال طی گردید.

حجت‌الاسلام شفیعی افزود: کشور ایران با سقوط میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن از ۶.۵ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۶۵ به ۱.۶ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۹۵ رسید و این سریع ترین آمار کاهش باروری در تاریخ بشریت بود که ایران مسیر ۱۵۰ ساله اروپا را طی ۳۰ سال پیمود.

وی در ادامه گزارشی نموداری از متوسط نرخ رشد جمعیت ایران طی سال های ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ ارائه نمود و اذعان داشت: با رویکرد اشتباه کاهش شدید رشد جمعیت در ایران نظریه پردازان امریکایی با امیدواری به بحران جمعیت در ایران به سیاستمداران توصیه کردند از فکر حمله پیش دستانه به تاسیسات اتمی ایران اجتناب کنند و مذاکره با ایران را آغاز و بازی طولانی مدتی را در پیش بگیرند؛ چرا که گذر زمان آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران ابدا به نفع بقای حکمرانی مستقل ایران نیست.

وی ضمن مقایسه تغییرات نرخ باروری در ایران، جهان و کشورهای صنعتی و تصریح بر کاهش شدید نرخ باروری در ایران، گزارشی از شاخصه‌های جمعیتی اعم از میزان باروری، میزان موالید و جمعیت زنان در سن باروری ارائه و تبیینی از روند کاش موالید در ایران ارائه نمود.

حجت الاسلام شفیعی گزارشی از افزایش خانوارهای تک فرزند از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۹۵ ارائه نمود و یادآور شد: در ایران جمعیت خانوارهای تک فرزند از ۱ میلیون ۳۳۰ هزار در سال ۱۳۶۵ به بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت.

وی به پیش بینی‌های جمعیت ایران بر اساس سناریوهای رشد پائین سازمان ملل اشاره کرد و با بیان این که تاثیرگذری برخی از عوامل به مراتب بیشتر از تاثیر اقتصاد است، اظهار داشت: مسئله جمعیت تک متغیری نبوده، در کنار جایگاه مشکلات اقتصادی، باید توجه داشته باشیم که بسیاری از عوامل غیر اقتصادی وجود دارد که در حوزه فرهنگ تعریف می‌شود و در حوزه باورها و اندیشه‌ها و جریان‌ها و جنبش‌ها تعریف و تاثیرات زیادی دارند.

حجت‌الاسلام شفیعی با بیان این که امروز در مسیر بحران جمعیت حضور داریم و در صورت عدم اصلاح شاهد شدیدترین بحران‌ها خواهیم بود و بر اساس گزارش‌های بین المللی یک زن از سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی در سن فرزندآوری قرار دارد، اظهار داشت: ضریب تاثیر خیانت جنسی، اعتیاد، بر موضوع طلاق بسیار بیشتر از مسئله اقتصاد است.

دبیر میز تخصصی جمعیت گزارشی نموداری از سیر پیری جمعیت در کشور ارائه و با بیان این که وقتی دهه ۶۰ جامعه وارد سن بازنشستگی می‌شوند، میزان نیروی کار جایگزین به مراتب کمتر خواهد بود، اظهار داشت: متاسفانه تا ۲۰ سال آینده با پدیده نامیمونی از سالمندان خیابانی مواجه خواهیم شد و جمعیت پدران و مادران سالمند نسبت به فرزندان بیشتر خواهد بود.

وی اختلالات و انحرافات جنسیتی و جلو افتادن بلوغ جنسی را یکی از مشکلات جوانان و نوجوانان امروزی دانست و یادآور شد: نسلی که امروز پیر است، نسل زود ازدواج کن، کم طلاق بده، پرفرزند بوده است و نسلی که دیر ازدواج کرده، زود طلاق می‌دهد و کم بچه دار می شود، هنوز پیر نشده است و موقعی که این نسل پیر شود دیگر هیچ راه علاجی برای آن نخواهد بود و با ادامه این وضعیت شاهد بحران‌های مختلف در حوزه‌های متنوع فرهنگی، نظامی، امنیتی و اقتصادی خواهیم بود.

حجت‌الاسلام شفیعی در بخش پایانی سخنان خود به ظرفیت دختران و پسران مجرد، جلوگیری از قتل جنین، بارورسازی زنان نابارور و ترغیب زنان متاهل به فرزندآوری اشاره نمود و تصریح کرد: اقناع اندیشه مذهبی‌ مادران متاهل برای فرزندآوری بسیار مهم بوده، یک تلنگر، بیان نکته و آینده نگری و روشنگری در ترسیم دقیق بحران سالمندی، مادران متاهل را به سمت فرزندآوری سوق می‌دهد. گاهی اوقات با یک با اصلاح اعتقاد، باور و اندیشه و ترسیم ساختار ذهنی درست می‌توان تاثیرات بزرگی در مسیر رشد جمعیت گذارد.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما دل‌هایی پاک دارند و اگر همه فعالان این مسیر اعم از فعالان بهداشت و درمان، طلاب و روحانیون و همه فعالان فرهنگی و آموزشی همدلی داشته باشند، می‌توانند با قانع سازی بانوان برای فرزند آوری نقش بسزایی در گسترش جمعیت ایفا نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام شما ۷۵ملیون نفر را با بورس فقیر کردین توقع جمعیت زیادهم دارین؟ واقعا سنگ پا قزوینه