چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
رضا پایند

حوزه/ عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران گفت: تبیین سیاستگذاری‌ها در قالب‌های تصویری، از یک بیانیه، متن و گزارش بهتر، عمیق‌تر و ماندگارتر عمل می‌کند؛ چرا که نمادها قابل تکثیر بوده، مجموعه زیادی از پیام‌ها را با گستره بیشتری می‌توانند منتشر نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، رضا پایند، عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در کارگاه پیشرفته مسئله شناسی و برنامه‌ریزی فرهنگی بر اساس نظریات تغییر، ضمن تاکید بر اهمیت مسئله شناسی، به تبیین تفاوت های مسئله و مشکل پرداخت و اظهار داشت: راهکارهای تجویزی، ناظر به مسئله‌هایی دنبال می‌شوند که مبتنی بر بازشناسی مشکلات ترسیم شده‌اند. مسئله شناسی به نوعی بیان دقیقی از وضعیت موجود است

وی با اشاره به این که بیان مسئله نیازمند زبانی تخصصی و دقیق است، اظهار داشت: شرح مسئله باید مستند به آمار و ارقام و گزارش‌ها باشد؛ شرح مسئله باید بعد از بررسی مفصل میدانی ارائه گردد و بازتابی از درگیری ایده‌پرداز با مسئله بوده، روایتی برانگیزاننده از واقعیت داشته، با توجه به علل و عواقب، باید به صورت چند سطحی از واقعیت دنبال شود.

عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران به جایگاه تغییر رفتار متاثر از نمادها و شعارها اشاره و شعار ملی «فرزند بیشتر آینده بهتر» را جدیدترین شعار کشور در حوزه جمعیت دانست و ابراز داشت: وقتی موضوعی شعار ملی و سیاست کلان جامعه قرار می‌گیرد، باید در حوزه تصویرسازی‌ها و انتقال پیام ورودی قوی تر داشته باشیم.

وی با بیان این که وقتی از خانواده بالغ، کامل و تمدن ساز سخن به میان می آید، باید اقشار مختلف جامعه در حوزه جمعیت ایفای نقش نمایند، خاطرنشان کرد: تبیین سیاستگذاری‌ها در قالب‌های تصویری، از یک بیانیه، متن و گزارش بهتر، عمیق تر و ماندگارتر عمل می کند؛ چرا که نمادها قابل تکثیر بوده، مجموعه زیادی از پیام ها را با گستره بیشتری می‌توانند منتشر نمایند.

پایند با تأکید بر این که در حوزه جمعیت با ضعف در نمادسازی های فرهنگی روبرو هستیم، گزارشی از پیمایش زندگی خانوادگی در ایران ارائه نمود و خاطرنشان کرد: عموم تصور جامعه ایرانی بر روی ۲ فرزندی متمرکز شده است، در حالی که سیاست اعلامی کشور، مبتنی بر طرح سه فرزندی دنبال می‌گردد؛ خود این تفاوت را می‌توان در قالب یک مسئله به پایش و بررسی گذارد.

عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران آماری نموداری از سهم فرزندان اول، دوم خانواده ها در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و تفاوت آن با سهم فرزندان سوم، چهارم و پنجم به بعد خانواده ها در همان سال ها ارائه نمود و یادآور شد: اگر تمرکز و مخاطب هدف در حوزه جمعیت، خانواده هایی باشند که می خواهند از فرزند دوم به سوم یا سوم به چهارم و به بعد برسند، به هدف افزایش فرزندآوری زودتر خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه زمانی مسئله باورپذیر باشد، حمایت پذیری بیشتری داشته، اقناع همگانی را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: در پایش مسائل جمعیت دسته بندی مخاطبان را می‌توان از منظرهای مختلفی چون؛ سن، جنسیت، نسل، سلامت، مددجویی، مذهب، سطح تحصیلات و .... ترسیم نمود.

عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در تشریح ماده واحد های حمایتی از بحث جمعیت، به تبیین محورهای اعطای وام ازدواج و حمایت‌های مالی، درمان زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری و نیز حمایت از دوران بارداری و شیردهی در عرصه تدوین قوانین اشاره نمود.

پایند مردم را بهترین مطالبه گران در حوزه‌های مختلف از جمله عرصه جمعیت برشمرد و اظهار داشت: مردم پایه آشیل حل مسائل در حوزه جمعیت بوده، اگر عموم مردم نقش آموزشی و توانمندسازی را خوب ایفا کنند؛ بسیاری از مشکلات رنگ بر خواهد بست. حمایت از عموم مادران بسیار مهم بوده، متاسفانه مقام مادر در جامعه ما تضعیف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین روش اشاعه و ترویج به قالب‌های متنوع شبکه سازی و تشکیل شبکه با حضور سایر بازیگران اشاره نمود و اذعان داشت: حضور بازیگران قدرتمند کمک می کند تا موضوع جمعیت را با کارآمدی بیشتری جلو ببریم.

عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با بیان این که هرچقدر مسئله و موضوع چند بعدی، چند سطحی و پیچیده تر باشد، روش شبکه بیشتر مورد نیاز است، ابراز داشت: شبکه در شرایطی کاربرد دارد که حل انفرادی مسئله ممکن نباشد؛ حتما همه ذینفعان باید درگیر باشند و مخاطب در این روش بالغ است و ایجاد ظرفیت می‌کنند؛ افراد حاضر در شبه همگی حق مشارکت داشته، کار به صورت سازمانی و تیمی دنبال می شود.

وی ضمن اشاره به ظرفیت فرهنگ و آئین و تاثیر آن بر عرصه جمعیت، با بیان این که ایده های فرهنگی باید مبتنی بر آئین و به صورت آسیب شناسانه دنبال شوند، به ظرفیت آموزش و بهبود نگرش و دانش و مهارت در حوزه جمعیت اشاره نمود و ابراز داشت: یادگیری و آموزش نیاز اصیل در همه افراد و آحاد جامعه است.

پایند تشویق و تنبیه را از روش‌های تغییری توصیف و ضمن ارائه گزارشی آمارهای بین المللی در حوزه جمعیت، اظهار داشت: مقایسه عملکردی در حوزه جمعیت و تصویرنگاری در این عرصه می تواند عواقب و پیامدهای کارها را منعکس نماید.

عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران به تاثیر کسب و کار و فروش محصولات یا خدمات حامل پیام در حوزه جمعیت اشاره و با بیان این که می‌توان از محصولات اجتماعی و فرهنگی کسب درآمد نمود، بر اهمیت به کارگیری ایده های چند روشی تصریح نمود و ابراز داشت: تعیین شاخص موفقیت، انسجام درون تیمی را بالا می برد و انتظارات از تحقق هدف را مشخص می‌کند.

پایند به ششمین عنصر بوم یعنی عوامل موثر اشاره نمود و با بیان این که در عوامل موثر تمام نکات ضعف و قوت، فرست ها و تهدیدهای داخلی و بیرونی بازشناسی می شوند، یادآور شد: نیروی انسانی برای پیش برد اهداف و تعیین بازه زمانی دقیق از دیگر عناصر بوم جمعیت است.

عضو هیأت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در بخش پایانی سخنان خود به اجزای ارائه بحث و نحوه ارائه یافته های دانشی مبتنی بر چارچوب های بوم را تشریح و بر اهمیت اسلاید بندی فعالیت ها تاکید نمود و تصریح کرد: مسئله باید مبتنی بر موضوع مشخص، مبتنی بر رویداد نوآورانه و با روش کیفی ارائه و داده های و حاصل نگاشت آن رسالت‌های نهادی را پوشش دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha