یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
نشست مدیر جامعه الزهرا با طلاب

حوزه/ مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در نشست با طلاب سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ به شعار سال تحصیلی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع «جهش علمی با مشارکت طلاب و دانش آموختگان» اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با طلاب سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ با حضور سیده زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، اساتید، طلاب و جمعی از مسئولان معاونت آموزش و تربیت در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

تفکر دین اسلام بر تبیین نهاده شده است / الگوگیری از سلف حوزه و تلاش برای عبادت و راز و نیاز سحرگاهی

در این نشست، سیده زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن عرض تبریک ایام خجسته ولادت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله، در سخنان خود به چند محور اشاره کرد و با اشاره به لزوم تلاش برای مهارت بیان و نوشتن، اظهار داشت: تفکر دین مبین اسلام بر اساس آیات قرآن کریم، تبلیغ و ابلاغ است، تفکر دین اسلام بر تبیین نهاده شده است و همه ما نیاز داریم به دو ابزار قلم و بیان مسلط و مجهز شویم.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به اهمیت زیست و سلوک عملی طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: همه ما آگاهیم که زیست و سلوک علمی و رفتار ما بسیار مهم و قابل توجه است، باید محور همه فعالیت‌های ما کسب رضایت خداوند متعال و حفظ حلال و حرام الهی باشد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در زندگی، بیان داشت: شما که برای سربازی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف انتخاب شدید، فرصت فراگیری علم را غنیمت بشمارید و در جهت رضای خداوند متعال و خدمت به قرآن و اهل بیت و عامل شدن به علم استفاده کنید.

برقعی با اشاره به لزوم الگوگیری از سلف حوزه و تلاش برای عبادت و راز و نیاز سحرگاهی، توصیه کرد: زندگی بزرگان حوزه را مطالعه کنید و هر هفته یا هر ماه یک فضیلت را به زندگی عملی خود اضافه کنید، درس‌های خود را کاربردی یاد بگیرید، در مباحثات علمی، بحث و گفتگوهای مسئله محور داشته باشید؛ ما وظیفه داریم علوم را پربارتر و عمیق تر به دست آیندگان برسانیم، به گونه ای که علوم دینی، پویایی تکامل و بالندگی خود را در حفظ کنند.

شعار سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها: «جهش علمی با مشارکت طلاب و دانش آموختگان» / پسارویدادها را جدی بگیرید

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به شعار امسال جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با عنوان «جهش علمی با مشارکت طلاب و دانش آموختگان»، گفت: اگر طلاب، اساتید و صاحبنظران، ایده و یا طرحی برای پیشنهادات خود دارند، می‌توانند ایده و پیشنهادات خود را ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

برقعی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در آذر ۱۳۸۶ خطاب به مدیران، فضلا و صاحبنظران حوزه‌های علمیه درباره لزوم تحول در آموزش، پژوهش، شیوه پذیرش و متن کتب درسی، گفت: همه مسئولان، برنامه ریزان و اساتید در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی نسبت به متون درسی و تحول در آموزش و پژوهش، متناسب با نیاز و ضرورت‌های جامعه، تدبیر اساسی بیندیشند و نتایج حاصل از آن را در یک بسته همراه با راهبردها و راهکارها برای تحقق تحول در برنامه ریزی درسی و تحول در متون درسی ارائه دهند.

برقعی ادامه داد: مجموعه سلسله رویدادهای فصلی که در سال ۱۴۰۰ با راهبرد حل مسئله مبتنی بر متون درسی و آسیب شناسی متون درسی و غیره برگزار شد، خیلی خوب بود، اما آنچه که تأکید داریم بحث پسا رویداد است.

وی تصریح کرد: این رویدادها باید دنبال شود و در پسارویداد مسئله ای را حل کند، خاضعانه درخواست می‌کنیم که پسارویدادها را جدی بگیرید و تا حصول نتیجه پیگیری کنید.

حضور بیش از هزار طلبه جدیدالورود در سطح دو، سه و چهار جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها

افتخار یوسفی معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در این نشست، با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله، عنوان کرد: سخاوتمندترین افراد پس از پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله، کسی است که علمی را می‌آموزد، بعد این علم را به دیگران القا و منتشر می‌کند. بنابراین سخاوتمندترین افراد، استاد و معلم است.

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه تحصیل علم و نشر آن در کنار رشد اخلاقی، معنوی و تهذیبی علم‌آموز ارزش است، عنوان کرد: امیدوارم شروع سال تحصیلی جدید، آغازی برای رشد علمی بیشتر همراه با رشد اخلاقی و معنوی باشد که اگر باهم باشند، بال پروازند و اگر علم بدون تهذیب و اخلاق باشد، نه تنها رشدی نیست که به تصریح روایت فقط موجب دوری از خدا می‌شود و مصداق العلم هو الحجاب الاکبر خواهد بود.

یوسفی با بیان اینکه سال تحصیلی فرصتی جهت مرور اهداف، تعیین مسیر و تعیین نقطه مختصات ما در طول این مسیر است، گفت: علم آموزی بدون تعیین هدف و مسیر حرکت، همچون حبابی روی دریا است که به هر سمتی می‌تواند برود و با برخورد با کمترین چیزی می‌شکند و تهی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور بیش از هزار طلبه جدیدالورود در سطح دو، سه و چهار در شیوه‌های آموزشی حضوری، غیرحضوری و مجازی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، اظهار داشت: امسال افتخار شاگردی مکتب امام صادق علیه‌السلام نصیب شما طلاب جدیدالورود شده است.

معاون آموزش و تربیت با بیان اینکه امسال در ۴۰ سالگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها هستیم، خاطرنشان کرد: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها شجره طیبه ای است که به دست حضرت امام خمینی(ره) بنیان گذاری شد و با اخلاص و تلاش علمای بزرگ و با حمایت رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، امروز به بلوغ و بالندگی رسیده است.

یوسفی یادآور شد: امسال شعار سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از سوی مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به تأسی از شعار سال، به عنوان «جهش علمی با مشارکت طلاب و دانش آموختگان» نامگذاری شده است و برای تحقق این شعار نیاز به همکاری همه بخش‌ها اعم از اساتید، طلاب و مسئولان است.

وی به برنامه‌های آموزشی تربیتی اشاره کرد و افزود: طرح آموزش پژوهش محور، احیای مباحثه، استاد راهبر تربیتی، آموزش مهارت‌ها در ضمن تحصیل و قرار دادن استاد پشتیبان برای طلاب غیرحضوری و مجازی بخشی از طرح‌هایی است که یا امسال برای اولین بار انجام می‌شود و یا نسبت به سنوات قبل توسعه یافته و دامنه گسترده تری را شامل می‌شود.

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با توصیه بر اینکه استعدادها و توانمندی‌های خود را شناسایی کرده و رشد دهید، عنوان کرد: شرط موفقیت در هریک از عرصه‌های طلبگی همچون تبلیغ که اولویت اول است، پژوهش، تدریس، کنشگری اجتماعی، فعالیت‌های فرهنگی و غیره، داشتن پایه علمی قوی است. بنابراین گام‌های تحصیلی خود را محکم، متقن و قوی بردارید.

برگزاری میزگرد طلاب موفق

میزگرد طلاب موفق با حضور ندا حکمت نیا به عنوان مسئول میزگرد، سیده زهرا صدری مادر موفق و نمونه و کنشگر فعال، طلبه سطح ۳ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در رشته تفسیر قرآن و دارای مدرک مهندسی کامپیوتر، عفت عرب زاده پژوهشگر نمونه، طلبه سطح ۳ رشته مطالعات اسلامی زنان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و دانشجوی مقطع دکتری رشته فلسفه اسلامی و اسرا زیبایی، طلبه بین الملل سطح ۲ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از کشور آلمان که هم اکنون دانشجوی دکترا در رشته الهیات تطبیقی قران کریم و کتاب مقدس است و فعالیت‌های تبلیغی و پژوهشی دارد به عنوان طلاب موفق حضور داشتند.

در این میزگرد، بانوان طلبه بخشی از تجربیات، موفقیت‌ها و توانمندی‌های خود را بیان کردند و توصیه‌هایی به بانوان طلبه داشتند.

در این برنامه کلیپی از زندگی دکتر سیده معصومه هاشمی متخصص اطفال و کودکان و فوق تخصص مراقبت‌های ویژه کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر که هم اکنون طلبه جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها است، نمایش داده شد.

در این برنامه همچنین کلیپی از سمیه غلامی از اساتید جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها که توانسته ۶۰۰ طلبه را حافظ قرآن کریم تربیت کند، منتشر شد.

در پایان این مراسم، برگزیدگان هشتمین مسابقه علمی کوثر معرفی شدند و ۱۰ نفر از بانوان طلبه به عنوان برگزیدگان این مسابقه مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha