سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
عرفانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عرفانی گفت: اساس در حوزه علمیه تهذیب طلبه است که باید بر این تهذیب دانش را اضافه و سوار کرد و اگر علامه دهر هم باشی، بدون تهذیب خطرناک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت‌الاسلام و المسلمین عرفانی در افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه که در مدرسه علمیه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار داشت: وحدت فقط وحدت بین شیعه و سنی نیست، چرا که پیامبر اسلام فقط اختصاص به این دو مذهب ندارد، بلکه پیامبر اکرم پیامبر تمام بشریت است.

وی افزود: وجود نبی مکرم اسلام حلقه وصل تمام بشریت است، پیامبر رشد، تعالی، محبت و مهرورزی است و لذا اگر بخواهیم به عنوان یک مصداق عینی و عملی، وحدت را در کنار باورها و معارف بشری در میادین ببینیم، مصداق اصلی پیامبر گرامی اسلام می‌باشد که این وحدت تمامی ملت‌های دنیا را فرا گرفته است، لذا بحث غزه فقط محور مقاومت نیست که پشتیبانی می‌کند، بلکه دل‌های تمام آزادگان عالم دارند حمایت می‌کنند و این یک مصداق بارز از هفته وحدت می‌باشد.

دبیر شورای حوزه قزوین، تصریح کرد: دین مبین اسلام و پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) همیشه پویاست و سال به سال و قرن به قرن نه تنها به حیات خودش ادامه می‌دهد بلکه حیات خودش را نسل به نسل بر بشریت پرتو افکنده و تنها راه نجات بشریت هم در این حیات است، لذا حوزه علمیه و طلاب حوزه نیز در مسیر این حیات طیبه هستند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین ابراز کرد: آغاز سال تحصیلی تبریک ویژه دارد، مخصوصا برای شیفتگان معارف، این علوم دینی و فقه اکبر و فقه اصغر که در حوزه تدریس می‌شود، بهترین و ارزشمندترین علوم است از آنجایی که وصل به غیب و آسمان‌هاست و ریشه در وحی دارد، لذا همیشه زنده و پویاست.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه دارای هویتی است که باید توجه به این هویت داشته باشیم و این هویت غیر قابل تغییر است، چون عناصر و ارکان اصلی حوزه علمیه حقیقی و ارزشمند و حیات بخش است که علم و دانش یکی از ارکان اصلی این هویت است، حوزه علمیه همیشه افتخارش این بوده که در کاوش‌ها و درنوردیدن مرزهای علمی، پیش قدم و جلو بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین عرفانی بیان کرد: رکن دوم حوزه علمیه همیشه به معنویت و عبادتش بوده و طلاب و مجموعه حوزوی ما در کنار دانش بهترین بندگی و معنویت را به خودش اختصاص داده که سالکان واصل شاهد عینی این مطلب بوده، لذا می‌بینیم یک ارتباط و نفس عالم واصل تغییر در عالم ایجاد می‌کند و انسان ساز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک رکن دیگر حوزه، اخلاق مداری و ارتباط اجتماعی است، حوزه و حوزویان همیشه با مردم بوده‌اند، اخلاق مداری و ارتباط اجتماعی و روحیه جهادی علمای بزرگ را وقتی می‌بینیم که مردم وقتی خودشان را در بن‌بست می‌دیدند، پناه به علماء می‌بردند و ملجإ امید مردم، حوزه و حوزویان بوده است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: رکن دیگر حوزه علمیه سیاست است، مدیریت حکیمانه و ولایت فقیه یکی از شاخص‌های این معناست، دین خنثی ما نداریم، مراجع و حوزه علمیه خنثی نداریم، اگر به تاریخ نگاه کنیم همیشه دوران این حوزویان بودند که در شرایط جامعه نقش ایفا کرده‌اند، از گذشته تا به حال که در انقلاب شکوهمند اسلامی تحت رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب هستیم.

دبیر شورای حوزه قزوین، یادآور شد: رکن آخر حوزه علمیه تربیت و سازندگی است که یکی از رسالت‌های حوزه است، اگر می‌بینیم که امروز طلبه ما در خانواده خود با دیگر اعضا فرق می‌کند به خاطر آن تربیت نهادینه شده در مسیر حوزه علمیه است که توسط اساتید در دل طلبه‌ها سرازیر شده است، اساس در حوزه علمیه تهذیب طلبه است که باید بر این تهذیب دانش را اضافه و سوار کرد و اگر علامه دهر هم باشی، بدون تهذیب خطرناک است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha