سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی بر لزوم متعادل کردن قیمت محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: امیدواریم با تلاش مسئولان و فعالان بخش کشاورزی شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل در دیدار شهرام شفیعی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان با وی، بر نقش روستاییان در تامین امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: روستاییان، سفره مردم را تامین می‌کنند و مهاجرت نکردن و ماندن آن‌ها در روستا نقش زیادی در تولید محصولات کشاورزی دارد.

وی بر ضرورت اشتغال نیروی بیکار و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی نیز تاکید کرد و ادامه داد: شیلات یکی از بخش‌هایی است که جوانان بسیاری می‌توانند در این بخش مشغول به فعالیت شوند و باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت شیلات در بخش کشاورزی، بیان کرد: شیلات می‌تواند باعث اشتغالزایی شود و در سلامت مردم نیز نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: رغبت برای مصرف ماهی ها و آبزیان در آذربایجان شرقی کم است در حالی که محصولات شیلاتی از نظر پزشکی تایید شده هستند و اهمیت آن‌ها در سلامت بر کسی پوشیده نیست بنابراین با تبلیغات و آموزش و ترویج باید سرانه مصرف این محصولات را در استان افزایش داد.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اصل، به اهمیت استفاده از ارقام گندم با کیفیت در استان نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از این ارقام باعث خواهد شد استان مجبور نشود از استان‌های دیگر گندم وارد کند و به خودکفایی برسد.

امام جمعه تبریز گفت: بخش کشاورزی نیز باید مانند صنعت و معدن مورد توجه دولت مردان قرار گیرد زیرا علاوه بر اینکه تامین کننده غذای مورد نیاز مردم است در رفع مشکل بیکاری نیز بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: موفقیت به دست آمده در خرید تضمینی گندم در استان قابل تقدیر است و این روند باید در سال های آتی نیز ادامه یابد تا استان در این زمینه به خودکفایی برسد.

شهرام شفیعی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم در این دیدار گفت: ۳۷۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و ۱۷ درصد اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

شفیعی افزود: سطح قابل کشت محصولات کشاورزی استان ۱.۴ میلیون هکتار، اعم از زراعی و باغی است. این اراضی شامل اراضی آبی و دیم است و دیم نیز به آیش و کشت تقسیم بندی شده است.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی سالانه نزدیک به ۷۸۰ هزار هکتار زراعی استان زیر کشت می رود و تولیدات سالانه استان در زیربخش های کشاورزی شامل دامی، گلخانه ای، زراعی، باغی، طیور و شیلات، حدود پنج میلیون تن تولید است.

شفیعی با اشاره به اینکه ۸۲۰ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان فعال است و این باعث شده است، اظهار کرد: تولیدات بخش کشاورزی استان شامل ۵۶ درصد تولیدات زراعی، حدود ۲۴ درصد تولیدات باغی و ۲۰ درصد دام، طیور و شیلات است.

وی با اشاره به اینکه هم در کشور و هم استان منابع پایه که شامل آب و خاک است به دلیل تغییر کاربری ها و توسعه شهرها محدود است، گفت: رسالت ذاتی وزارت جهاد کشاورزی تامین غذای کافی و سالم برای ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور با تکیه بر ظرفیت های داخل کشور است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

وی گفت: با توجه به محدودیت منابع، باید عملکرد در واحد سطح را بالا ببریم و این امکان پذیر نیست مگر با دانش روز، فناوری های جدید، استفاده از فناوری هایی که شرکت های دانش بنیان ارائه می کنند.

شفیعی به اهمیت استفاده از تحقیقات برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: وجود مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی و مرکز تحقیقات دیم کشور در استان آذربایجان شرقی ظرفیتی است که این مراکز توانسته اند فناوری های جدید را در اختیار تولید کننده ها قرار دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون در استان نزدیک به ۶۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است افزود: رکورد ۱۴ ساله خرید گندم در استان شکسته شده است .

شفیعی خاطرنشان کرد: تلاش همکاران ما نیز در دستیابی به این موفقیت موثر بود که با انتقال دانش به بخش کشاورزی، استفاده از بذور اصلاح شده، تغذیه به موقع و سایر دانش و فناوری های جدید توانستند این میزان تولید را رقم بزنند و امیدواریم در سال های آتی نیز این موفقیت تکرار شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در بخش دام و طیور و شیلات تولید و تنظیم بازار به عهده جهاد کشاورزی است که میزان جوجه ریزی ماهانه رصد و کنترل می شود تا ما بتوانیم پروتئین مورد نیاز مردم را تامین کنیم.

وی اعلام کرد: یک مجموعه بزرگ شیلاتی در خداآفرین آماده بهره برداری است و برای پرورش ماهی در قفس در سدهای استان نیز برنامه ریزی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha