جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
دفاعیه پایان نامه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک از پایان نامه خود با عنوان « مقامات تکوینی امام در زیارت جامعه کبیره »دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، خانم محدثه حیدری طلبه رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک از پایان نامه خود با عنوان « مقامات تکوینی امام در زیارت جامعه کبیره »با راهنمایی حجت الاسلام سید حسین سیدی و داوری حجت الاسلام علی رضا ایمانی دفاع کرد.

حیدری در دفاع از پایان نامه خود گفت: مقامات عالیه در امامت، همان مقامات انسان کامل است. امامی که تجلی جامع اسماء حُسنای الهی و آیت غیب پروردگار است، که بدون او هستی در هم می ریزد؛ بنابراین در کنار تبیین و اجرای شریعت، معرفت به مقامات تکوینی امامت همچنان نیاز بشریت است.

وی تصریح کرد:همان طور که امام خمینی فرمودند: که کسی بخواهد بفهمد مقامات، ائمه چیست؟ باید رجوع کند به آثار آنها، که آثار آنها ادعیه و.. است. این مقامات در «زیارت جامعه کبیره» که چکیده‌ای از مهم‌ترین متون در راستای امام‌شناسی و شامل مضامین عالی و معارف بلند دینی در راستای معرفت به مقام ائمه هدی(علیهم السلام) می‌باشد و مقام‌ها و فضائلی والا برای ایشان بیان فرموده‌ است.

حیدری افزود: علت اهمیت این مساله در سوره ذاریات آیه56 آمده که: « و ما خلقت الجنّ و الانس إلاّ لیعبدون» است که در بیشتر تفاسیرلیعبدون را لیعرفون معنا کرده اند که هدف از خلقت شناخت و معرفت است حال این معرفت و شناخت چگونه حاصل می شود؛ در فرازی از زیارت جامعه کبیره آمده است: « السَّلامُ عَلَی مَحَالِّ مَعْرِفَةِ الله» سلام بر جایگاه‌های شناخت خدا که شناخت الله با ائمه‌ (علیهم السلام) ممکن است.

وی خاطرنشان کرد :این عنوان در علوم مختلفی از جمله کلام اسلامی در گرایش امامت، تفسیر و علوم قرآنی، تاریخ و سیره و همین طور در روایات و ادعیه و زیارات قابل بررسی است، ولی محقق بر آن است مقامات امام را از بعد تکوین، با نگرش کلام امامیه با تأکید بر زیارت جامعه کبیره بررسی نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha