شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
رحیم عثمان زاده

حوزه/ ماموستا عثمان زاده گفت: افراط و تفریط از عوامل اصلی و اساسی در تشکیل جنبش های اجتماعی همچون فمینیسم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، ماموستا رحیم عثمان زاده امروز در آیین اختتامیه همایش فرهیختگانی «عالم تمدن ساز » که در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: تاریخچه اندیشه برابری زن و مرد به قرن ۱۷ بازمیگردد، حرکتی که از قرن ۱۷میلادی بنام حقوق فطری و طبیعی بشر آغاز شد و در قرن ۱۸ در فرانسه به ثمر نشست.

وی افزود: بنیانگذاران حقوق بشر زنان را با دیده تحقیر می نگریستند چنانکه مونتسکیو نویسنده بنام فرانسوی و از بنیانگذاران انقلاب کبیر فرانسه در کتاب روح القوانین زنان را موجوداتی با روحهای کوچک و دارای ضعف دماغی متکبر و خودخواه معرفی میکند.

امام جمعه اهل سنت سلماس گفت: در اعلامیه حقوق بشر هم که در سال ۱۷۸۹ در فرانسه به تصویب رسید از برای حقوق زن و مرد سخنی به میان نیامده است و در حقیقت باید آن را اعلامیه انحصاری حقوق مردان دانست.

وی ابراز کرد: نهضت زنان در قرن ۱۹ درفرانسه گسترش یافت و نام فرانسوی فمینیسم رابه خود گرفت جنبش فمینیستی در واقع نوعی اعتراض به مردسالاری حاکم بر اعلامیه حقوق بشر فرانسه بود.

ماموستا عثمان زاده اذعان کرد: دردوران سلسله پهلوی فصل جدیدی درتاریخ زنان ایران گشوده شد و غرب زدگی و بی هویتی نیمه پنهان چهره خود را آشکار ساخت کشف حجاب درسال ۱۳۱۷که به بهانه آزاد کردن نیمی از نیروهای انسانی جامعه انجام شد؛ نقطه عطفی است که تاثیر بسزایی در شکل گیری برداشتهای منفی در ذهنیت جامعه مسلمان ایرانی داشت.

وی خاطرنشان کرد : مبنای اساسی فمینیسم یا زن گرایی غربی عبارت از نفی کلیسا و نفوذ مسیحیت، مذهب زدایی و فاصله انداختن بین دین و خانواده و نفی اصالت‌های اخلاقی دینی در باب زن است.

امام جمعه اهل سنت سلماس تاکید کرد: حجاب، عفت، پارسایی، وفاداری، حیا و هرگونه ارزش انسانی ازمنظردین، شکستن حریم خانواده و تعهدات خانوادگی مبارزه با هرگونه مظاهر پیوندهای خانوادگی البته مبانی فوق براساس اومانیسم بنیان یافته است.

وی ابراز کرد: در بیان علل پیدایش جنبش‌ها و مکاتب فلسفی همچون جنبش فمینیسم که برخاسته از بستر اجتماعی و محصول ساختارهاست می‌توان به دلایل مختلفی اشاره داشت اما مهمترین دلیل برای فراز و فرودهای مکاتب فلسفی که توسط جنبش های اجتماعی به عرصه می‌آیند افراط و تفریط هایی است که در جوامع غربی روی داده است.

ماموستا عثمان زاده ادامه داد: حاکمیت محض آباء کلیسا با اتکاء به مسیحیت و متون مقدس تحریف شده موجب نادیده گرفتن خرد انسانی به خصوص در دوره‌های قرون وسطی شد، به عنوان مثال نادیده گرفتن حقوق اولیه زن در جوامع غربی در برهه‌ای طولانی از تاریخ اجتماعی مغرب زمین همچون عدم برخورداری ازحق رای وانتخاب کردن وانتخاب شدن، عدم برابری بامردان، درحاشیه بودن زنان و موجود دست دومی دانستن زنان سبب ظهور مکاتبی شده است که سعی در استیفای حقوق زنان در برابر مردان کردند.

وی تاکید کرد: در آموزه های اسلامی به علت همراهی عقل وشرع و مطابقت و ملازمه عقل و شرع و تبیین صحیح از جایگاه زن در اجتماع و وظایف و حقوق آن در بعد نظری شاهد این فراز و فرودهانیستیم، مسائلی که مطرح می‌گردد بیشتر در حیطه اجرائیات و بعد عملی است که به نحوه ی اجرای وظایف مسئولان و مجریان جامعه اسلامی درباره زنان بازگشت داردتکریم زن دردین اسلام بارزترین وجه آموزه های اسلامی برای توصیف جایگاه زنان است، در رویکرد اسلامی توجه به بنیانهایی که برداشتهای نهائی مارا جهت میبخشد امری ضروری است.

امام جمعه اهل سنت سلماس عنوان کرد: برخی بدون توجه به بنیان‌های اساسی تئوری ها و تنها با تاکید به مسائل محتوایی آنها بسیاری از احکام آنها را مطابق با احکام اسلامی قلمداد می‌کنند به گونه‌ای که امروزه با نظریه‌هایی با عنوان فمینیسم اسلامی مواجه هستیم که به نوعی در راستا و به تبعیت از فمینیسم غربی درصدد خوانش دوباره منابع چهارگانه دین اسلام است.

وی با بیان اینکه برداشت ها و اجتهادهای مردانه سبب قرائت های ناقص و یک جانبه‌ای از متون مقدس شده است، گفت: اگر این قرائت با نگاهی زنانه بازبینی شود ممکن است احکام متفاوتی از آن استخراج گردد.

ماموستا عثمان زاده تاکید کرد: توجه به هستی شناسی امری ضروری است، هنگامی که ازهستی شناسی اسلامی سخن به میان می آید، مراد همان مجموعه ای کامل از موجودهایی است که از خداوند باریتعالی آغاز می‌شود و تا کوچکترین موجودها ادامه می یابد، انسان در هستی شناسی اسلامی همان خلیفه ی الهی است که درمسیرشدن قرار دارد و نهایت آمال و آرزوی او رسیدن به مقام قرب الهی وسعادت ابدی است.

وی دامه داد: مهمترین مبانی انسان شناسی اسلام بر اساس سوره بقره آیه ۳۰ اشرف مخلوقات بودن انسان هدفمندی نظام هستی و نیزتناسب میان نظام تکوین و تشریع و معیارهای دینی در ارزش گذاری است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha