شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
حجج اسلام والمسلمین سیدجواد و سید باقرگلپایگانی

حوزه/ فرزند مرجع فقید آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) با نقل خاطره‌ای از والد خود گفت: مرحوم والد می فرمود «بعد از نماز حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) در مدرسه فیضیه که تمام می‌شد، مشغول مطالعه می‌شدم و وقتی که بلند می‌شدم صبح شده بود و ... .»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدباقر گلپایگانی، استاد حوزه علمیه قم در دیدار اعضای دبیرخانه کنگره ملاعبدالله بهابادی یزدی، ضمن تشکر از همه اعضای و دست‌اندرکاران دبیرخانه کنگره علامه یزدی، گفت: اینکه شما نسبت به شناساندن تراث علمای پیشین به نسل جدید زحمت می‌کشید، کار بسیار ارزشمندی است. ان شاء الله انفاس قدسیه ایشان بدرقه شما باشد.

وی، یکی از ویژگی‌های علمای قدیم را در جامعیت در علوم معقول و منقول دانست و افزود: تلاش کنید در کنار علوم معقول، علوم نقلی ایشان را تشریح کنید. نسبت به علامه بهابادی یزدی بزرگان سلف تعریف و تمجید فراوان کرده و معاصرین هم آنها را بسط دادند، دیگر جایی برای تعریف ما نمی‌ماند. جایگاه علمی علامه را می‌توان از طریق شاگردان ایشان شناخت، چون سیره حوزویان چنین است که شاگردان به دنبال بهترین اساتید در رشته‌های مورد نیاز می‌گردند و تربیت این‌گونه شاگردان که هرکدام یک نابغه بودند کار بزرگی است که علامه به‌درستی از عهده آن برآمدند.

وی ادامه داد: با توجه به تولیت علامه در حرم امیرالمومنین(ع) تراجم‌نگاران محل دفن ایشان را به‌درستی بیان نکردند یا اینکه در بهاباد بقعه‌ای بنان ایشان هست و برخی از اهالی آنجا معتقدند علامه در آنجا مدفون هستند؛ درحالی‌که همه بزرگان و حتی شاهان وصیت می‌نمودند که آنها را در جوار امیرالمومنین(ع) دفن نمایند؛ ازاین‌رو شایسته است بر اساس مستندات، قبر مطهر ایشان دقیقا شناسایی و مانند سایر بزرگان مانند مقدس اردبیلی که هم‌مباحثه ایشان بودند محل دفن با همکاری عتبه علویه با نصب تابلو مشخص گردد.

حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی بیان کرد: نکته دیگر در این رابطه، مشخص نمودن مدرسه ملاعبدالله و دیگر خدمات ایشان در شهر نجف، حوزه علمیه نجف اشرف و حرم امام علی(ع) است.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: دبیرخانه بررسی نماید که آیا ملاعبدالله در حوزه اصفهان هم بوده و اینکه چرا به نجف اشرف رفته و چرا تولیت حرم امام علی(ع) را پذیرفتند. شواهد تاریخی نشان می‌دهد اوضاع عراق در قرن دهم بحرانی بود، اما حضور ملاعبدالله در نجف و همکاری و هماهنگی با مقدس اردبیلی موجب برکات زیادی برای حوزه نجف و شهر نجف اشرف شد که این حکمرانی و خدمات علمی و اجتماعی برای نسل جدید بیان شود تا بدانند علمای شیعی چه مجاهدت‌ها و خدماتی را انجام دادند و اینکه حوزه علمیه نجف و از رکود خارج شد و نشاط علمی پیدا کرد و ایالت نجف اشرف هم رونق بی‌سابقه‌ای پیدا ‌کردند.

وی، خواستار مستدل‌سازی و استناد به کتاب‌های موثق شد و افزود:نباید خیلی به کتاب‌هایی مانند ‌قصص العلماء اعتماد کرد. همت کنید گزارشات تراجم‌نگاران را دوباره بررسی دقیق نمایید تا برخی تناقضات یا اشتباهات اصلاح گردد؛ چراکه در قرن دهم و یازده چهار تا ملاعبدالله وجود دارد که اطلاعات آنها باهم تداخل پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی با ابراز تأسف گفت: چرا کتاب حاشیه منطق ملاعبدالله از کتب درسی حوزه حذف شده است و خاطر نشان کردند که اگر کسی حاشیه را خوب بخواند و بفهمد می‌تواند منطق مظفر را تدریس کند؛ اما اگر کسی منطق مظفر را بخواند نمی‌تواند حاشیه را بفهمد.

طلاب در راه کسب دانش از سختی‌ها و کمبودها نهراسند

وی افزود: مهم‌ترین چیزی که در کتاب حاشیه وجود دارد، ضمیرهاست که به چند سطر قبل برمی‌گردد. بر این منوال و روش است که کتاب کفایه، رسائل و جواهر نوشته شده است نه مانند جزوه‌های جدید که به زبان فارسی تدوین شده‌اند. در حقیقت سبک این کتب درسی ملا پروری است و طلبه را آماده می‌کند تا منابع فقهی، اصولی، حدیثی و تفسیری را بفهمند. خود کتاب کفایه الاصول مرحوم آخوند خراسانی از حاشیه منطق کمک گرفته است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: حوزه اگر به علوم پایه طلاب توجه جدی نکند، طلبه ضعیف تربیت می‌شود و نمی‌شود شما یک ساختمان چندین طبقه را روی پایه سست بنا نمایید، لذا اهتمام به علوم پایه مانند ادبیات و منطق موجب شکوفایی طلاب می‌شود.

وی به همین مناسبت به خاطره‌ای از مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) پرداخت و افزود: ایشان می‌فرمود پا درد من به‌خاطر این است که شب‌های زمستان بعد از نماز حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) در مدرسه فیضیه که تمام می‌شد، مشغول مطالعه می‌شدم و وقتی که بلند می‌شدم صبح شده بود و چون مدرسه فیضیه نمناک و جنب رودخانه بود، ما جوان بودیم و عاشق مطالعه و توجه به این امور نمی‌کردیم. اینکه در حجره من یک پیرمرد بود که می‌بایست شب‌ها زودتر از من بخوابد و شب‌هایی که مهتاب نبود می‌رفتم بین فیضیه و دارالشفاء که یک پیسوز می‌سوخت، زیر پیسوز مطالعه می‌کردم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این بیان تاریخ درس و مطالعه علمایی مانند ملاعبدالله می‌تواند الگو و عبرتی باشد برای طلاب که در راه کسب دانش از سختی‌ها و کمبودها نهراسند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha