جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
شهیدحاج سلطانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شهید حاج شیخ محمد حاجی سلطانی با اینکه از۱۸ مرجع تقلید عالی مقام اجازات تام داشته ولی در استفاده سهم امام به شدت احتیاط می‌کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حاجی سلطانی ، شهید عرصه دفاع از حریم امامت و ولایت و تبلیغ تشیع در عرصه بین الملل بود؛ او فرزند مرحوم عباسعلی حاجی سلطانی بود که در سال ۱۳۲۳ ه.ش در شهر سمنان در یک خانواده مذهبی متولد شد.

وی پس از اتمام تحصیلات ابتدائی به حوزه علمیه مشهد مشرف شد و تا ده سال در آنجا به تحصیل علوم دینیه مشغول بودند و پس آن به حوزه های علمیه قم و نجف رفتند و از محضر مراجع و علمای بزرگ بهرمند شدند.

نکته دقیقی در اینجا قابل ذکر است و آن اینکه مقام معظم رهبری شهید سلطانی را به خوبی و به نام می‌شناختند، چون حجره ایشان و حجره مقام معظم رهبری کنار هم بود.

او اولین طلبه‌ی بود که از مشهد به سربازی اجباری رفته بود، در حقیقت پس از شروع نهضت روحانیت، عده‌ای از طلاب که اولین آنها شهید سلطانی بود که به اجبار به سربازی رفته بودند.

او در دوران سربازی هم فردی مرتب و منظم بود و رسالتش در سربازخانه ارتش را به خوبی می‌رساند.

شهید سلطانی درحین خدمت سربازی به قوانین سربازی اهتمام داشت و بخاطر جذابیت و اُبهتی که داشت، ارتشیان را شیفته خود کرده بود. آنقدر موفق بود که می‌گویند در هدایت و انسان سازی در ارتش موجی ایجاد کرد. گرچه لباس سربازی به تن داشت ولی فعال به تمام معنا بود. به همین خاطر ،این روش او برای رژیم طاغوت غیر قابل قبول و تحمل بود و در آن زمان از چهره‌های خطرناک محسوب میشد. با تهدید و تطمیع نتوانستند او را از رسالتش منحرف کنند.

شهید حاجی سلطانی حدود ۵ سال در زندان اوین رژیم طاغوت محبوس بود و مورد ضرب و شتم شدیدی قرار گرفته تا آنجا که بخاطر ضربه‌ای که به گوش او زده بودند تا آخر عمر شریفش گرفتار و اذیت بود.

بعد از آزادی در سال ۱۳۴۴ به سمت نجف اشرف حرکت می‌کند و به دروس حوزه زیر نظر اساتید بزرگوار و آیات عظام مرحوم آقای خوئی، شاهرودی، سبزواری، رحمت الله علیهم و وحید خراسانی و شیخ مراد تبریزی می‌پردازد.

شهید حاجی سلطانی از ۱۸ مرجع تقلید عالی مقام اجازات داشتند با اینکه اجازه تام داشته ولی در استفاده سهم امام به شدت احتیاط می‌کردند.

در سال ۱۳۴۷ برای تبلیغ و تحقیق از نجف به سمت هند مسافرت می‌کند و بعد از مدتی راهی پاکستان می‌شود و بعد از بررسی و مطالعه در پاکستان می‌بنند که نیاز به تبلیغ در آن زیاد است لذا به نجف برگشته و خدمت بزرگانی چون آیت‌الله العظمی خوئی و مرحوم امام خمینی رحمت الله علیهما می‌رسند و جریان را گفتند که خلاء مذهبی و فرهنگی بسیار زیادی در هند و پاکستان است و نیاز مبرم به مبلغ دینی می‌باشد.

در مشورت با بزرگان، حضرت امام ۱۷ الی ۱۸ نفر را مامور می‌کنند تا با شهید حاجی سلطانی به پاکستان بروند، از جمله مرحوم دعائی و ابوترابی و شیخ نصرالله شاه آبادی فرزند استاد امام... حدود سه تا شش ماه در آنجا می‌مانند اما به خاطر گرمای زیاد، تاب و عمل نیاورده و همگی به جز شهید سلطانی بر می‌گردندو شهید عزیزمان تنها آنجا می‌ماند و گرمای شدید هم مانع انجام رسالتش نشد. آنجا آنقدر گرم بوده که از فرزند عزیزش نقل شده است که بدن ما تاول میزد. از شدت گرما سال‌های متمادی در پاکستان در شهرهای کراچی و لاهور به تعلیم و تربیت مشغول بود.

باقیات الصالحات و خدمات ماندگار از شهید:

۱.تاسیس سه حوزه علمیه جعفریه، دار الحکمة و الامام المهدی .

۲.تربیت پیش از ۲ هزار طلبه تا سطح سه حوزه.

۳.گرایش بیش از ۶۰ هزار نفر از مردم پاکستان به مذهب تشیع .

۴. تاسیس اماکن خدماتی.

خصوصیات اخلاقی شهید:

کم حرف بوده و وقتی حرف می‌زدند، با بیان شیوا و شیرین سخن می‌گفتند به طوری که اطرافیان (دوست و مخالف ، شاگرد و غیر شاگرد)، همه او را دوست داشتند.

همه نمازهای خود را زیر آسمان می‌خواندند.

سحرخیزی ایشان قبل از نماز صبح و اقامه نماز شب و توسل به حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه، کار همیشگی او بود. در نجف تا اجتهاد درس خوانده و بعد از شروع به کار تبلیغ، ۴ لیسانس زبان می‌گیرند، انگلیسی، اردو، عربی و ادبیات فارسی که تدریس ایشان در دانشگاه هم با همین زبان‌ها بود .

از دعاهایی که ایشان در قنوت مکرر می خواندند این بود:

اللهم ارزقتی الشهادة فی سبیلک.

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حاجی سلطانی بالاخره در روز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در اول دیماه ٧٩ درسن ۵٩ سالگی در حالی که لباده سفید رنگ نو که از ایران و توسط آیت الله مصطفوی برایشان ارسال شده بود پوشیده و درجمع فرزندانش که با ذوق و شوق خاصی میگویند: مثل دامادها شده ای خداحافظی مینماید و به همسرشان خانم دکتر مصطفوی میگویند که من امروز غسل توبه و شهادت کردم و پس از طلب حلالیت خانه را ترک می نمایند و به محض اینکه سوار به ماشین خود می شوند تا به حوزه علمیه برود به دست گروه کثیف وهابیت( گروه سپاه صحابه ) ترور و به درجه رفیع شهادت نایل میگردد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حاجی سلطانی داماد حضرت آیت الله مصطفوی رحمه الله علیه است که پیکرش پس از انتقال به ایران در آرامگاه آیت الله مصطفوی در کاشان تشیع و دفن می گردد.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha