جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
دفاعیه شاهین شهر

حوزه/ الهام شانظری، طلبه رشته تفسیر و علوم قرآنی در پژوهشی نوین، روش‌های تهذیب نفس متناسب با نسل جوان را بر اساس آموزه‌های قرآنی و روایی بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، الهام شانظری طلبه رشته تفسیر و علوم قرآنی از مدرسه علمیه تخصصی نرجس خاتون شاهین شهر از پایان نامه خود با عنوان: «شیوه های نوین تهذیب نفس نسل جوان در آموزه های قرآنی_روایی»، با راهنمایی خانم مریم ملک محمدی و داوری خانم آزاده ابراهیمی فخار دفاع کرد.

خانم نظری در دفاع از پایان نامه خود گفت: با توجه به آموزه‌های دینی، رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی تنها از طریق «تهذیب نفس» ممکن است. ‌ ‌اگر چه تهذیب نفس شرط رسیدن به مدارج عالی انسانیت و کمال انسان و رها یافتن از تباهی و بدفرجامی ‌است؛ اما این مسئله در گرو به کارگیری روش‌های مبتنی بر فرامین الهی است. ‌

وی ادامه داد:‌ ‌ این پژوهش از نوع توسعه‌ای ‌و روش تحقیق کتابخانه‌ای می‌باشد و به صورت توصیفی- تحلیلی به دنبال «شیوه‌های نوین تهذیب نفس ‌نسل جوان با رویکرد قرآنی- روایی» است.

خانم شانظری گفت: بر اساس یافته‌های پژوهش روش‌هایی از جمله «یادخدا»، ‌ «شناخت نفس»، «یادآوری نعمت ها»، «عبرت آموزی»، «یاد مرگ»، «انذار» و «تبشیر»، از مهمترین روش‌های ‌تهذیب نفس به شمار می‌روند که از منابع مختلف قابل استنتاج هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به این که نسل جوان در ‌عصری متفاوت از گذشته زندگی‌ می‌کند باید این روش‌ها را به صورت نوین همچون شیوه‌های نوین معرفتی ‌تهذیب نفس نسل جوان از جمله تقویت باورهای دینی از طریق ارائه معارف دینی بواسطه شبکه‌های ‌اجتماعی، افزایش ارتباطات درون خانوادگی و کم کردن شکاف معرفتی پدرو مادر و نسل جوان، ارائه نوین ‌معارف دینی از طریق قصه، روایتگری، بازی، مسابقه و... همچنین شیوه‌های نوین رفتاری تهذیب نفس نسل ‌جوان از جمله ایجاد ارتباط اجتماعی میان روحانیون و آگاهان دینی با جوانان از طرق مختلف، تطابق سازی ‌میان خواسته‌های نسل جوان با معارف دینی، بکارگیری نسل جوان در فعالیتهای دینی همسان و سازگار با ‌علائق نسل جوان، آسیب شناسی نیازهای رفتاری نسل جوان و جایگزینی الگوهای دینی زنده، فعالیت آگاهانه ‌در فضای مجازی، تقویت افکار مثبت و... را به کار برد. ‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha