جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
تصاویر /همایش استانی یاوران وقف استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد

حوزه/آیت الله مروی گفت: یکی از بزرگ‌ترین امتیازات نظام فکری اسلام این است که در همه دنیا وقف نامه هایی وجود دارد که درطول بیش از هزار سال در نظام فکری اسلام و تشیع است که ما در این زمینه می‌توانیم به جهان بشریت اعلام کنیم که این وقف نامه ها اوج تکامل فکری امت اسلامی درباره حقوق انسان ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در همایش استانی یاوران وقف امروز پنجشنبه 5 شهریورماه، در تالار نور اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با اشاره به جایگاه وقف در زندگی فردی و اجتماعی انسان گفت: بعضی هستند که خدا در این دنیا به آنها بال پرواز داده است نه تنها عمرشان را مجانی نمی فروشند بلکه با کاری که انجام می دهند، یک عمر برای همیشه می خرند.

وی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و افزود: انسان وقتی از دنیا می رود دیگر با عمل یا کاری که سود داشته باشد خداحافظی می کند جز سه گروه؛ یک گروه کسانی هستند که صدقه جاریه از خودشان باقی می‌گذارند این افراد از عمرشان به خوبی استفاده می‌کنند.

آیت الله مروی در ادامه به جایگاه وقف در فقه اسلامی پرداخت و افزود: یکی از نکات قوت در فقه اسلامی که نشان تفقه آن است مسئله فقه است؛ وقف وسیله حقوقی و اجتماعی است برای عدم تکثر ثروت تبدیل مالکیت خصوصی با رضایت به مالکیت عمومی شکل گرفته است همچنین غلبه اهداف اجتماعی اخلاقی بر سود شخصی است.

وی به جایگاه وقف در دین اسلام در مقایسه با قوانین مدنی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه اشاره کرد و ادامه داد: در یکی از کشورهای اروپایی موضوع مقارنه بین وقف در فقه شیعه و وقف در قانون مدنی فرانسه مطرح کردم؛ همان طور که می دانید وقتی به ناپلئون با همه فتوحات زیادی که داشت به او گفتند بزرگ‌ترین پیروزی تو در عمرت چی بود؟ بزرگترین پیروزی خود را تدوین قانون مدنی فرانسه بیان کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در قانون مدنی فرانسه احتیاج به چندین تحقیق دارد؛ مال بدون مالک را نمی تواند به رسمیت بشناسند یک مسائل پیچیده‌ای را برای وقف در کشورهای غربی طراحی کرده اند که خودشان نمی توانند راه حلی مناسب برای برخی از آنها پیدا کنند.

وی به اهمیت تحقیق و پژوهش و بررسی پیرامون وقف از نگاه فقه شیعه و وقف در نظام حقوقی غربی در حوزه های علمیه و دانشگاه های ایران اسلامی اشاره کرد و افزود: یکی از بزرگ‌ترین امتیازات نظام فکری اسلام این است که در همه دنیا وقف نامه هایی وجود دارد که درطول بیش از هزار سال در نظام فکری اسلام و تشیع است که ما در این زمینه می‌توانیم به جهان بشریت اعلام کنیم که این وقف نامه ها اوج تکامل فکری امت اسلامی درباره حقوق انسان ها است.

وی تصریح کرد: با مراجعه به فقه اسلامی می توانیم نگاه انسان به دیگران، نگاه انسان به اشیا، حیوانات از دیدگاه اسلامی که دارای جامعیت است را به دنیا عرضه کنیم.

آیت الله مروی در ادامه به نمونه هایی از این وقف نامه ها اشاره کرد و ادامه داد: ما وقف نامه‌ای داریم ۹۰۰ سال پیش وقف نامه برای تصفیه فاضلاب جمعی ثبت شده است در حالی که اروپا در توحش زندگی می کرد، وقف دیگر که نشان دهنده نگاه اسلامی است در گذشته برای خدمت گزارانی که خادم منزل کوزه آب را می آورداگر در راه این کوزه می شکست برای جلوی اینکه صاحب خانه خجالت نکشد موقوفه ای ثبت شده است که برای چنین مواقعی کنیز می توانست به آن مراجعه کند و پولی را دریافت کند تا بتواند دوباره کوزه برای آب تهیه بخرد.

وی یکی دیگر از این موقوفات را ریختن غذا برای پرندگان در زمستان بیان کرد همچنین بااشاره به سفرهای تبلیغی خود به کشورهایی مانند لبنان، به وقف هایی که در گذشته در تاریخ این کشور ثبت شده است پرداخت و گفت: در یک سفری در لبنان به شهر جزین رفتم که در گذشته این شهر مسلمان بوده یکی از پایگاه های شیعیان محسوب می شد از جمله شهید اول در این شهر به دنیاآمده و مرکز علمی بوده است.

وی ادامه داد: وقتی به کتابخانه آن شهر مراجعه کردم موقوفه‌ای درآن کتابخانه ثبت شده است که در آن مرکز اسناد را جمع آوری می کنند در یکی از این اسناد یک عالم شیعی در شهر جزین وقفی را انجام داده بود که از در آمد این وقف به بیمارستان شهر مراجعه کنند و بیماران روانی را درمان کنند و همچنین با بیماران گفتگو کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه به وضعیت امروز لبنان و حملات موشکی اسرائیل غاصب به مناطق مختلف این کشور اشاره کرد و گفت: سالها قبل یک هفته در شهر صدیقین مهمان عالم بزرگی بودند که دو روز گذشته در حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی آیت الله شیخ عبدالمنعم المحنا که در نجف درس خوانده بود و در جنوب لبنان حوزه علمیه ایجاد کرده بود به همراه اساتید و طلاب مدرسه علمیه خود در این حمله موشکی به شهادت رسیدند.

وی در ادامه به موقوفه ای در شهر کاشان اشاره کرد و در این باره گفت: یک تاجر در جنوب مسجد دو درخت گردو را وقف کرده است تا برای کودکان نابالغی که برای نماز جماعت به این مسجد می‌آیند این گردوها را به این کودکان هدیه دهند تا ارتباط آنها با مسجد و با فرهنگ اسلامی بیشتر شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم این مجموعه وقف نامه‌ها را به عنوان یک نگاه علمی، فکری که منظومه فکری اسلام و تشیع است به دنیا نشان دهیم که دنیا ببینید نگاه انسان به انسان‌های دیگر چگونه باید باشد.

آیت الله مروی در ادامه به اهمیت بسط و گسترش فرهنگ وقف توسط نهادهای تبلیغی و هنری اشاره کرد: دنیای امروز تشنه فهم نکات فکری است که منظومه فقهی اسلام و تشیع آن را دارد متاسفانه این منظومه فکری فقهی در دنیا همچنان مخفی است ما وظیفه داریم در این زمینه باید تلاش کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha