جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
دفاع مقدس

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: تشریح زمینه های شکل گیری حماسه دفاع مقدس از مصادیق بارز جهاد تبیین است.

دکتر مهدی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به فرازهایی از بیانات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فعالان دفاع‌مقدس و جبهه مقاومت با ایشان ابراز داشت: آنچه حضرت آقا در این دیدار و البته جلساتی از این قبیل بر آن تأکید دارند لزوم توجه به تاریخ معاصر کشورمان به خصوص در دوران هشت سال دفاع مقدس است و این که چرا دشمنان و مستکبران عالم تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی را علیه ما شروع کردند و چرا ما در مقام دفاع از آب و خاک خودمان برآمدیم و آن حماسه ماندگار را رقم زدیم!؟

وی افزود: مقام معظم رهبری در همین زمینه در این دیدار بیان داشتند: "علت خصومت آنها این بود که انقلاب اسلامی یک فریاد صریح علیه نظم باطل و ویرانگر حاکم بر جهان و نظام سلطه یعنی تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر و تحمیل فرهنگ و نظر سلطه‌گران به سایر کشورها بود"

این مدرس دانشگاه با بیان این که تجربه چهل و پنج سال اخیر به وضوح نشان داده که انقلاب اسلامی ایران، مردمی‌ترین و در عین حال دینی‌ترین انقلاب تاریخ جدید بوده است، گفت: گاهی اوقات ما در تبیین این مباحث به مردم و نسل جوان کوتاهی می کنیم و حال آن که اگر درست به جهاد تبیین بپردازیم بسیاری از شبهات رفع شده و تلاش های دشمن در تخریب وجهه نظام جمهوری اسلامی ناکام خواهد ماند.

وی با اشاره به این که تبیین و تشریح زمینه های شکل گیری حماسه دفاع مقدس از مصادیق بارز جهاد تبیین در زمان کنونی است، اظهار داشت: از سوی دیگر نباید دفاع مقدس را به بحث دفاع از وطن تقلیل داد، چه آن که عامل دین و مؤلفه های دینی و باورهای اعتقادی در آن بسیار پررنگ بوده است و همین جاست که اهمیت جهاد تبیین در این قضایا خودش را نشان می دهد.

اسلامی با اشاره به این که در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به جاذبه معنوی دفاع مقدس به طور خاص پرداخته شده است، گفت: حضرت آقا در همین دیدار اخیر فرمودند"جوان‌هایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولی الهی. مردانی که وارد میدان جنگ شدند، با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی، از میدان جنگ بیرون آمدند، مثل یک عارف الهی و معنوی. امام بزرگوار ما یک عارف بزرگ بود، یک انسان والا بود. ایشان خطاب به خیلی از بزرگان، به طور عام گفتند: ۷۰ سال عبادت کردید، خدا قبول کند از شما، بروید یک مقدار هم وصیتنامه شهدا را بخوانید"

وی خاطرنشان کرد: معنویت و ایمان و اتحاد ملی حول محور تبعیت از ولی فقیه از عوامل اصلی پیروزی ملت ایران در دوران دفاع‌مقدس بوده و همین عوامل هم در موفقیت جبهه مقاومت اسلامی در منطقه تأثیرگذار بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) همچنین بیان داشت: آنچه مقام معظم رهبری در همین دیدار درباره شاخصه های توفیق ما در دفاع‌مقدس و جبهه مقاومت فرمودند حاکی از رویکرد امیدبخش ایشان بود و این که با تکیه بر ایمان و معنویت، پیروزی از آن جبهه حق خواهد بود و نباید صرفاً به معادلات جهان مادی تکیه کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha