دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ |۲۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 30, 2024
برگزاری اولین جلسه دفاع پایان‌نامه‌های گروه علمی دین و فضای مجازی

حوزه/ جلسه‌ی دفاعیه با عنوان «بررسی میزان حسی یا حدسی بودن گزارش‌های فهرست نجاشی به کمک گراف دانش» در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه‌ی دفاعیه با عنوان «بررسی میزان حسی یا حدسی بودن گزارش‌های فهرست نجاشی به کمک گراف دانش» در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران برگزار شد. این پایان‌نامه در سطح سه و در گروه علمی دین و فضای مجازی تعریف شده بود.

در این جلسه حجت‌الاسلام علیرضا شهبازی بعد از تبیین اهمیت موضوع به نشانه‌ها و قرائنی که بر حسی یا حدسی بودن توسط عالمان رجالی اقامه شده است اشاره کرد و ضمن بیان اهمیت کارهای آماری به بررسی نحوه‌ی استفاده از الفاظ توسط نجاشی (به‌عنوان یکی از محورهای ادعای حسی یا حدسی بودن گزارش‌های او) پرداخت، در این مسیر بر اساس گراف دانش، شبکه‌های هم ‌رخدادی ایجاد کرده و نتایجی نسبت به برخی از الفاظ توصیفی نجاشی ارائه کرد.

حجت‌الاسلام‌ جمال‌الدین حیدری فطرت هم به عنوان داور ضمن تقدیر و تشکر از ترکیب آموزه‌های کهن با فناوری‌های روز، نکات ارزنده‌ای نسبت به برخی از بخش‌های پایان‌نامه ارائه داد و گفت: به کمک این فناوری‌ها چه‌بسا ابهامات بسیار مهم‌تری در تاریخ را بتوان آشکار نمود همچنین به اشکالات صوری و ساختاری موجود در پایان‌نامه نیز تذکر داد.

دکتر بهروز مینایی بیدگلی نیز ضمن تشکر از نکات داور محترم، به تبیین بیشتر جایگاه و روش‌های خوشه‌بندی، سایر ابزارهای تحلیل هم ‌رخدادی و تفاوت گراف دانش و شبکه‌های هم ‌رخدادی اشاره کرد.

لازم به ذکر است، تاکنون پایان‌نامه‌های متعددی در سطح ۳ و ۴ در موضوعات میان‌رشته‌ای دین و فضای مجازی تصویب و در حال تدوین است که طلاب متقاضی می‌توانند موضوعاتشان را به آی دی yasereslami @ در ایتا جهت بررسی و تصویب ارسال نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha