دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ |۲۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 30, 2024
میسیولوژی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی گفت: نیاز است با تدوین تجربیات تبلیغ با علوم اجتماعی، چارچوب های تحت مدل های تبلیغی تدوین شود تا از تجربه گرایی تبلیغی ( مبلغ بدون فن تبلیغ خود تبلیغ را تجربه کند) پرهیز شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سید جعفر هاتف الحسینی پژوهشگر حوزوی در علم میسیولوژی معتقد است: میسیولوژی یا علم تبلیغ شناسی، توان علمی بالایی در مدل نویسی تبلیغی در رشته های علوم اجتماعی همچون روانشناسی و جامعه شناسی، انسان نشاسی و غیره ... دارد. این درک غیر از نگاه عامیانه قبل به موضوع تبلیغ دینی است. نیاز است با بومی سازی مدل های تبلیغی میسیولوژی تبلیغ دین اسلام را تشکیلاتی کنیم.

در همین رابطه با این نویسنده کتاب میسیولوژی و پژوهشگر میسیولوژی به گفت وگو نشستیم.

حوزه/ مدل نویسی تبلیغ دین در میسیولوژی چیست ؟

تبلیغ دین یک روش سنتی دارد، ولی در علم میسیولوژی این تبلیغ دینی از ابعاد مختلف به صورت شبکه ای مورد بررسی قرار می گیرد. مدل نویسی تلاش دارد اصول روانی و اجتماعی در تبلیغ دین تشخیص دهد و با درک درست صورت مساله تبلیغ صحیح داشته باشد. مدل های توسط مسیحیان در علم میسیولوژی زیادی تدوین شده است از جمله: T4T، DMM، CPM، Any three و مدل های همچون روایت درمانی با کتاب مقدس. نیاز است با درک علوم اجتماعی ما هم در تبلیغ دین اصول روانی و اجتماعی در تبلیغ دین رعایت کنیم.

حوزه/ یکی از مدل‌های مطرح تبلیغی در علم میسیولوژی را توضیح دهید؟

مدل تبلیغی، هرسه، هر فرد، هر مکان، هر زمان، Any three: Anyone, Anywhere, Any Time: Lead Muslims To Christ Now از مدل های با اصل کنش متقابل در جامعه شناسی است در این مدل هر فردی در هر جایی و در هر زمانی توانمند می شود تا تبلیغ دین را انجام دهد. شعار این مدل یک حرکت جامع مردمی با همراه با آموزش های مختصر برای دعوت دینی است. در این مدل افراد را توانمند می کنند تا حتی در صف انتظار خرید با دیگران صحبت دوستانه گفتگو را آغاز کنند و به یک پند دینی با دعوت دینی برسانند تا فرد را به دین خود دعوت کنند. این مدل چون یک حرکت اجتماعی، شبکه ای را ایجاد می کند بسیار قدرتمند است.

حوزه/ چه مدل‌های تبلیغی روانشناسی در علم میسیولوژی وجود دارد؟

یکی از کاربردی‌ترین مدل‌های تبلیغ دین در میسیولوژی، مدل‌های روانشناسی است، مدل تبلیغی روایت درمانی کتاب مقدس تلاش دارد تا افراد را توانمند کنند تا در تبلیغ دین برای درمان مشکلات روحی افراد از متون دینی استفاده کنند. زمانی که مبلغ با فردی روبرو می شودد که مشکلات روحی خاصی دارد از متون درمانی روانشناسی روایت درمانی استفاده می کند تا بتواند روایت زندگی او را درک کند و برای تغییر این روایت از داستان های متون دینی استفاده می کند. این مدل یک مدل ابتدایی و صرفا کمک اولیه است و به عنوان مدل درمانی تخصصی نیست چرا که در تبلیغ دین به صورت عمومی استفاده می شود. جای مدل روایت درمانی قرآنی در تبلیغ دین اسلام بسیار خالی است تا از ایات قرآن در رفع مشکلات روحی مسلمانان استفاده شود.

حوزه/ مدل های تبلیغی دیگری که نام برید چه شاخصه های در تبلیغ دین دارد ؟

مدل ها تبلیغی از تجربه مبلغان با اصول علمی علوم اجتماعی استفاده می کند به عنوان مثال در مدل CPM که در ایران به کلیسای خانگی شناخته می شود، یک تجربه تبلیغ دین در جوامع اسلامی است که با دو اصل کنش متقابل و سرمایه اجتماعی تدوین شده است و اساسا این مدل تلاش دارد ایمان بی باکانه با کنش متقابل بالا را در جامعه دینی ایجاد کند. مدل های تبلیغی هر کدام با یک اصل علمی تلاش دارد تا برای مخاطب مبلغ یک روش را تبیین کنند تا با آن بهترین تبلیغ را انجام دهند.

حوزه/ دغدغه شما از ترجمه و بومی سازی مدل های تبلیغی در علم میسیولوژی چیست؟

میسیولوژی یک علم تبلیغ شناسی مسیحیان است و ترجمه صرف آن خطرناک است و باید بعد شناخت علمی به فکر بومی سازی آن باشیم. برخی فکر می کنند صرف ترجمه این متون مشکلات تبلیغ دینی ما حل می‌شود ولی برعکس است چون علم میسیولوژی برای فرهنگ و هویت ما تدوین نشده است باعث تضاد می شود. برای بومی سازی با درک صحیحی از موضوع تبلیغ دین باید اتاق فکر از متخصصین مسلمان از جمله روانشناس، جامعه شناس، انسان شناس و غیره ... تشکیل شود و بر اساس مدل های تبلیغی میسیولوژی مدل های بر اساس فرهنگ و هویت ما تدوین کرد.

در سخن آخر باید گفت، نیاز امروز ما است از تجربه گرایی که منجر می شود مبلغ بدون فن تبلیغ به صورت تجربه ای روش تبلیغ را بیاموزد پرهیز کنیم و به دنبال درک ابعاد روانی و اجتماعی تبلغ دین باشیم تا مدل های تبلیغی برای دین اسلام تدوین کنیم تا مبلغان در تبلیغ توانمند تر شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha