جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ |۳۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 4, 2024
کد خبر: 1189883
۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۷
تکریم سالمندان

جوزه/ رئیس هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه تکریم سالمندان افتخار دین و آیین ماست، گفت: بکی از شاهکارهای دین و اولیای دین ما حفظ حرمت پدر و مادر است و این احترام عاقبت بخیری می آورد

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد حجت الاسلام والمسلمین محسن کازرونی، رئیس هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی عصر امروز ۱۲ مهرماه، در اختتامیه همایش تکریم از سالمندان تحت حمایت کمیته امداد سراسر کشور که به میزبانی کمیته امداد خراسان رضوی در اردوگاه ثامن الائمه(ع) مشهد برگزار شد، با بیان اینکه خدا در سوره «روم» می‌فرماید: «خداوند شما را با ضعف آفرید»، اظهار کرد: نقطه آغاز ما در جهان از ضعف است، نوزادی که به دنیا می‌آید، نیازمند کمک است و این حکمت خداست که مهر مادری و پدری را گذاشته و اجازه نمی‌دهد این ضعف، کودک را اذیت کند.

وی افزود: در ادامه این آیات خداوند می‌فرماید: بعد از کودکی انسان رشد یافته به جوانی می‌رسد و این اوج انسان است و دوباره ابن چرخ به سمت پایین بازمی‌گردد و فرد ناتوان می‌شود. براساس این آیات سیر عالم اینگونه از نوزادی و ضعف به توانایی در نوجوانی و سپس در پیری رو به ضعف است.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی بیان کرد: دو نکته در این خصوص مطرح می‌شود، اول اینکه انسان باید از عمر و زندگانی بهره برد و دوم اینکه یکی از شاهکارهای دین ما و اولیای دین و ادیان اسلامی، حفظ حرمت پدر و مادر است و این احترام عاقبت‌بخیری می‌آورد.

وی ادامه داد: خانه سالمندان یعنی بی حرمتی به پدر و مادر، وقتی پدر و مادر همه وجود خود را برای ما می‌گذارند، این اقدام از سوی فرزندان در دوران ضعف و ناتوانی والدین بی‌حرمتی به آن‌ها است. دین ما وظایفی را به جامعه و حکومت در قبال سالمندان داده است، ما فکر می‌کنیم اسلام یعنی نماز و روزه در حالی که یکی از ارزش‌های دینی این است، به سالمند بدون دانستن گذشته او، احترام بگذاریم، در روایات آمده: «سالمندان در امت مانند انبیاء هستند.»

رئیس هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه احترام به پدر و مادر و سالمند در غرب معنا ندارد، گفت: تکریم سالمندان افتخار دین و آیین ماست، حضرت علی(ع) فرمود: «وای بر آن حکومتی که از افرادی که توان دارند کار می‌کشند و وقتی ناتوان شدند آن‌ها را رها می‌کنند:.»

۳۶ درصد جامعه هدف کمیته امداد را سالمندان تشکیل می دهند

در ادامه حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: سال گذشته در حوزه مددجویی، حدود ۶۰ رویداد ملی و کشوری فرهنگی در این استان به شایستگی از سوی کمیته امداد خراسان رضوی میزبانی شدند و امروز در این همایش میزبان حدود ۸۰۰ سالمند از استان‌های کشور و از اقوام، مذاهب، طوایف، عشایر، روستائیان و... به نمایندگی از یک‌ میلیون و ۵۶۰ هزار سالمند، هستیم.

وی افزود: ۵۶درصد سرپرست خانوار ما سالمندان هستند که ۳۶درصد جامعه هدف کمیته امداد را تشکیل می دهند و نگاه کمیته امداد اولویت دهی خدمت رسانی به این سالمندان به عنوان سرمایه اجتماعی است و امروز اگر در جشن عزت انقلاب اسلامی هستیم، از برکت وجود پدران و مادران این کشور است.

رسیدگی به مسائل سالمندان از اولویت های اساسی کمیته امداد است

همچنین جعفر صباغیان، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: موضوع سالمند یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور و دنیا است، سالمندان دارای تجربه‌های بسیاری هستند و جوانان و سایر جامعه باید از ظرفیت و تجربه این قشر بهره کافی ببرند.

وی افزود: موضوع افزایش جمعیت سالمندان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین تحولات اجتماعی جهان در قرن ۲۱ است، جمعیت سالمند در جهان و کشور رو به افزایش است، در سال ۱۳۵۵، جمعیت سالمند ایران ۵ درصد، در سال ۹۸، جمعیت سالمندان ۱۰ درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود، در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمند ما به ۲۰درصد افزایش یابد، لذا باید زمینه ها و زیرساخت‌های سالمندان را پیش‌بینی و فراهم کنیم.

صباغیان تصریح کرد: با توجه به دغدغه هیئت امنا و رئیس کمیته امداد، موضوع رسیدگی به مسائل سالمندان از اولویت‌های اساسی است و در برنامه هفتم توسعه تکالیفی در این خصوص مشخص شده است که می‌توان به پرداخت هزینه های سالمندی با اولویت بهداشت و درمان اشاره کرد.

وی افزود: طبق این برنامه سالانه باید ۱۸۰ هزار نفر را در این بخش زیر پوشش قرار دهیم، همچنین به منظور تکریم سالمندی نسبت به برنامه‌های فرهنگی و آموزش‌های سلامت، ۵۰ هزار خدمت در سال ارائه دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha