جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
جلسه دفاعیه

حوزه/ سمیه گودرزی، طلبه اصفهانی، در پایان‌نامه خود به تحلیل نشانه‌شناختی مفهوم خدا در فیلم‌های «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» پرداخته و نشان داده است که مجید مجیدی چگونه با استفاده از زبان سینما، تصویری از خداوند متعال را به مخاطب ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سمیه گودرزی، طلبه رشته کلام اسلامی از موسسه مجتهده امین (ره) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان: «بازنمایی کلامی مفهوم خدا در سینمای مذهبی ایران) موردمطالعه: بچه‌های آسمان/رنگ خدا) با راهنمایی مجیدجعفریان و داوری دکتر بهروز محمدی منفرد دفاع کرد.

خانم گودرزی در پایان‌نامه خود با استفاده از روش نشانه‌شناسی، به تحلیل تطبیقی بازنمایی مفهوم خدا در دو فیلم شاخص مجید مجیدی، «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» با قواعد کلام توحیدی پرداخته است.

وی با این روش، به کشف لایه‌های پنهان و نمادین موجود در این دو اثر سینمایی پرداخته و به بررسی ارتباط آن‌ها با مفاهیم دینی پرداخته است.

گودرزی با اشاره به اینکه مجید مجیدی یکی از پیشگامان پرداختن به مفاهیم دینی در سینمای ایران است، بیان کرد: این پژوهش نشان می‌دهد که مجیدی تلاش کرده تا تصویر حقیقی و کلامی از خدا را در آثار خود به نمایش بگذارد.

خانم گودرزی بیان کرد: در فیلم «بچه‌های آسمان»، خدایی حکیم، عادل و پاداش‌دهنده به تلاش انسان معرفی شده است؛ در حالی که در فیلم «رنگ خدا»، علاوه بر این ویژگی‌ها، خدا به عنوان موجودی قهار و قادر معرفی شده که اراده او بر همه چیز مقدم است.

وی اظهار کرد: این پژوهش نشان می‌دهد که سینما می‌تواند نقش مؤثری در ترویج مفاهیم دینی ایفا کند. تحلیل محتوای فیلم‌ها حاکی از آن است که تحلیل‌های زبانی می‌تواند به فهم بهتر چگونگی انتقال این مفاهیم کمک شایانی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha