جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
بازدید آیت الله اعرافی از مرکز مشاوره اسلامی سماح شعبه کرمانشاه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور ، گفت: در مشاوره و تربیت اسلامی بصورت هوشمندانه و تیز بینانه، منتقد فعال باشیم و از دستاوردهایی که در این علوم و دانش ها وجود دارد، استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرمانشاه، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه  امروز در مراسم افتتاحیه مرکز مشاوره اسلامی سماح کرمانشاه گفت: کار مشاوره کار بزرگی است که حوزه هم در این میدان، گام های بزرگی را برداشته و دستاوردهای خوبی داشته است.

وی گفت: امیدواریم این مرکز، یک کانون خوب و مفید برای حوزه های علمیه، طلاب، فضلا و خواهران و برادران  باشد که اولویت اول هم همین است و به مردم عزیز و شریف کرمانشاه هم، خدمات مشاوره با رویکرد اسلامی ارائه دهد.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: بحث علوم انسانی و رابطه آن با معارف و علوم اسلامی، بحث بسیار مهم و حساس و بنیادی است که حضرت امام(ره) بر آن تأکید داشتند و مقام معظم رهبری، واقعا بارها و بارها بر آن تأکید کرده اند و البته در این زمینه همکارهای بسیار زیادی در قم انجام پذیرفته که البته همچنان نیاز به کار خیلی زیادی دارد.

مدیر حوزه های علمیه، با بیان بر اینکه نقش علوم انسانی در دنیا و تمدن جدید که غرب بر پا کرده، بسیار ممتاز و برجسته است، گفت: علوم انسانی نرم افزار اداره دنیای جدید است و غرب در کنار پیشرفت های فناوری، تکنولوژی، علمی و امثال آن در حوزه های پایه و مهندسی و پزشکی، علوم انسانی را توسعه داده و برای اداره جوامع بزرگ بکار گرفته است.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی هم اگر بخواهد هماوردی بکند و بنیان های جدیدی را طراحی نماید، باید به حوزه علوم انسانی و اجتماعی، با رویکرد درست بپردازد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اهمیت علوم انسانی و ضرورت پرداختن به آن با نگاه درست است به سه رویکرد در این زمینه اشاره کرد و گفت: یک رویکرد قوی و تسلیم محض شدن مقابل نظریات و تئوری های علوم انسانی در غرب است که جمع زیادی در دنیای اسلام در کشورهای مختلف، غربگراها، غرب زده ها، نحله هایی از روشنفکری ناصواب و متفکران زیادی در جهان عرب و غیر عرب  به این تمایل داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شیفتگان علوم بشری، نگاهشان این است که علوم انسانی علم است و علم کاری به مباحث دیگر ندارد و ما باید از آنچه در غرب است، کپی و بهره بگیریم و تسلیم باشیم، گفت: این یک رویکردی است که کم و بیش در دانشگاه های ما جریان های فکری، سیاسی و اجتماعی در پیش گرفته و رویکردی است که تبعا بازتاب های وسیعی دارد.

آیت الله اعرافی با بیان رویکرد دوم گفت: کسانی به آن گرایش داشته و آن رویکرد « نفی مطلقی » است، می گویند به این دستاوردهایی که وجود داره، احتیاج نداشته و ارزشی ندارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه از نگاه متفکران بزرگ اسلامی، هیچ کدام از این دیدگاه ها درست نیست و تسلیم محض شدن در مقابل علوم انسانی غرب یک راه غلطی است، گفت: دلیل آن اینکه این علوم، آمیخته با فلسفه های خاص، مبانی و بنیادهای خاص است و تحت هدایت و رهبری وحی و ارزشهای دینی هم نیست.

نقد علوم انسانی غربی

وی یاد آور شد: پیکره علوم انسانی غربی، پیکره ای است که هم در علوم و هم در مبانی شاخ و برگ های آمیخته با مسائل غیر الهی و دیدگاه های ناصواب است.

عضو فقهای شورای نگهبان به دستاوردهای علوم غربی اشاره کرد و گفت: تحولاتی که در علوم بشری رخ داده و دستاورد هایی دارد که مثبت است و نمی شود آن را کنار گذاشت و بخشی از این نظریات و تئوریات ، شبیه به آن است که در پزشکی و جاهای دیگر هم ما داریم، می شود از آن استفاده کرد.

مدیر حوزه های علمیه  با تأکید بر اینکه رویکرد سوم در خصوص علوم انسانی و مقداری در علوم پایه درست است که بزرگان ما بر آن تأکید داشتند، گفت: این رویکرد سوم، رویکرد انتقادی فعال است، از این علوم و دانش ها، جامعه شناسی، روانشناسی، مشاوره، تربیت، مدیریت، اقتصاد، سیاست از آنها بهره می گیریم و تجربه بشری و دستاوردهای علمی را نه مطلق به آن نمی گوییم.

وی با اشاره به اینکه در مشاوره و تربیت اسلامی هم ما باید هوشمندانه و تیز بینانه، منتقد فعال باشیم گفت: واقعا باید از دستاوردهایی که در علوم و دانش های بشری وجود دارد، بهره ببریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha