یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
جشن تلبس طلاب معصومیه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه طلاب باید هدف نهایی خود را رسیدن به معدن عظمت و لقای حق تعالی قرار بدهند، گفت: پاسخ‌های روحانیت به جامعه باید عالمانه و فقیهانه باشد و شیوه‌های امتحان پس‌داده‌ی حوزه علمیه طی قرون متوالی در آن مراعات شود و در کنارش آنچه علم جدید در این ابواب رسیده است، مد نظر قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار امروز شنبه ۲۱ مهرماه، همزمان با سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری (ع)، در مراسم تلبس و عمامه‌گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم، به موضوع بایسته‌ها و لوازم مسیر رسیدن طلاب به خدای متعال پرداخت.

وی با اشاره به روایت « إنَّ الوُصولَ إلَی اللّه ِ عَزَّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ إلّا بامتِطاءِ اللَّیلِ» از امام حسن عسکری (ع) گفت: بالاترین هدف و والاترین صلاح و رستگاری برای انسان این است که می‌تواند به خدا برسد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) با عبارات مختلف این پیام را به بشریت داده‌اند که قدرت تعالی و پرواز انسان بسیار بالا است و آنچنان می‌تواند بالا برود که متصل به خدای متعال شود.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: مهم است که انسان به این علم آگاه باشد که خیلی می‌تواند اوج‌ پیدا کند. وقتی انسان بداند که ظرفیت رشد بسیار زیادی دارد، برای او انگیزه فعالیت ایجاد می‌شود.

وی بالا بردن همت‌ها و اهداف را اولین پیام روایت فوق برشمرد و گفت: انسان‌ها بخصوص طلاب باید هدف نهایی خود را رسیدن به معدن عظمت و لقای حق تعالی و وصول به او قرار بدهند.

پاسخ‌های روحانیت به جامعه باید عالمانه و فقیهانه باشد/مقاصد دنیوی، انگیزه آمدن طلاب به حوزه‌های علمیه نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: پیام دوم این است که رسیدن به خدای متعال همانند هر سفر دیگری یک مبدا و منتها دارد تا بتوان مسیر را پیمود و به مقصد اعلا نائل شد.

وی گفت: مسیرها و اهدافی که به راحتی به آن می‌توان رسید نیازی به مرکب ندارد، اما مسیرهای طولانی و پرچالش قطعا نیاز به مرکب دارد. بر اساس روایت فوق، وصول به خدای متعال نیز نیاز به مرکب دارد و مرکب آن شب زنده داری است.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه وصول الی الله یک هدف بسیار متعالی است، گفت: مرکب این سفر، سحرخیزی و مناجات در دل شب با حق تعالی و خلوت نمودن و سجده‌های طولانی و انس گرفتن با او است.

وی با تاکید بر اینکه مقاصد دنیوی، انگیزه آمدن طلاب به حوزه‌های علمیه نیست، گفت: اولین گام طلبه از ورود به حوزه علمیه آدم شدن و تعالی نفس و پس از آن کمک کردن به دین خدا و پیامبر و ائمه معصومین (ع) در اهداف و آرمان‌های آنان است.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه «اعینونی» حضرت علی (ع) و «اعینونا»ی امام باقر (ع) به دلیل کمک خواستن برای امور شخصی و دنیوی‌شان نیست، گفت: این کمک خواستن در اهداف و آرمان‌های معصومین (ع) است که همان اصلاح جامعه و دستگیری انسان‌ها است تا بتوانند از حضیض ماده به اوج الی الله برسند.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: این هدفی است که برای طلبه و معمم شدن متصور است. اما باید توجه داشت که نباید اجازه بدهیم این انگیزه خاموش شود بلکه باید پیوسته ارتقا یابد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با تاکید بر اینکه ملبس نبودن به غیر زمان ضرورت، مناسب نیست، گفت: این لباس استناد به حضرت بقیة‌الله (عج) دارد پس باید آدابی را رعایت کرد. قبل تعمم ممکن است آزادی‌هایی باشد اما بعد تعمم باید آنچه تناسب با این لباس ندارد انجام نشود.

وی با بیان اینکه حفظ شأن و وقار روحانیت به ‌معنای غرور و تکبر نیست، معمم شدن را از زبان یکی از بزرگان به معنای استقرار در روحانیت توصیف کرد و افزود: این لباس و ملبس شدن علامت نوکری امام زمان (عج) و یک افتخار بسیار ارزشمند است.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با اشاره به نیاز طلاب به دو سلاح علم و تقوا، عنوان کرد: رکن اصلی موفقیت یک عالم و انجام رسالتش این است که مردم تصدیق کنند او به دنیا دلبستگی ندارد و دلسوز مردم است.

عضو فقهای شورای نگهبان، دلبستگی نداشتن به دنیا و دلسوز مردم بودن را دو دلیل مهم دلبستگی فراوان امت اسلامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی و شخصیت‌های بزرگی مثل شهید سیدحسن نصرالله دانست.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار در پایان با اشاره به تاکیدات و توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله فقاهت در حوزه‌های علمیه گفت: پاسخ‌های روحانیت به جامعه باید عالمانه و فقیهانه باشد و شیوه‌های امتحان پس‌داده‌ی حوزه علمیه طی قرون متوالی در آن مراعات شود و در کنارش آنچه علم جدید در این ابواب رسیده است، مد نظر قرار بگیرد.

گفتنی است؛ در آغاز این مراسم، آئین عمامه‌گذاری ۱۹ نفر از طلاب مدرسه علمیه معصومیه (س) به دست آیت‌الله شب‌زنده‌دار انجام شد.

پاسخ‌های روحانیت به جامعه باید عالمانه و فقیهانه باشد/مقاصد دنیوی، انگیزه آمدن طلاب به حوزه‌های علمیه نیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha