یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
محوریت مساجد

حوزه/ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: جامعه اسلامی محقق نمی‌شود مگر اینکه مساجد را محور قرار داده و سبک زندگی اسلامی را در سطح محله، شهر و کشور گسترش دهیم که بعد از آن نوبت به فراگیری اسلام در جهان و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی خواهد شد

به‌ گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مهدوی ارفع، رئیس این مرکز در سومین جلسه دوره آموزشی «الگوی حکمرانی مسجدمحور در نظام ولایی» که در ساختمان محراب برگزار شد، با بیان اینکه تحقق حاکمیت الهی با محوریت ولایت شکل می‌گیرد، گفت: ولایت الهی دو نوع تشریعی و تکوینی دارد و منظور از ولایت در تحقق حاکمیت، ولایت تشریعی است.

وی ولایت تشریعی را دارای چهار مرحله عنوان کرد و گفت: اول ولایت بر تشریع که مختص خداوند است، دوم ولایت بر ابلاغ که مختص پیامبر اسلام است، سوم ولایت بر تبیین و تفسیر دین که مختص امام معصوم در کنار پیامبر گرامی است و چهارم ولایت به‌معنای سرپرستی و هدایت جامعه اسلامی است که پیامبر و امام معصوم در زمان حضور و فقیه در عصر غیبت دارای چنین ولایتی می باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با تأکید بر اینکه هرکدام از این اولیا اگر حضور داشته باشند باید حاکم جامعه باشند، گفت: همه اختیاراتی که امام معصوم دارد، برای فقیه جامع‌الشرایط هم وجود دارد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، در بخش دیگری از سخنان خود به پاسخ این سؤال پرداخت که آیا علم جهت دارد و توضیح داد: باید بررسی شود که علمی مثل اقتصاد می‌تواند جهت داشته و اسلامی و غیراسلامی باشد یا خیر که اگر معتقد به جهت‌داری علوم بودیم، دیگر نمی‌توانیم نظام اقتصادی کشور اسلامی را بر مبنای اقتصاد لیبرال یا کمونیسم پیش ببریم.

وی افزود: نظر خیلی از بزرگان این است که در علوم انسانی جهت داریم اما در علوم تجربی جهتی وجود ندارد، مثلا سلاح‌های کشتار جمعی نتیجه پیشرفت علوم تجربی است و صرف ساختن آن جهتی ندارد، اما استفاده از آن که به جهت فکری استفاده‌کننده برمی‌گردد، بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع تأکید کرد: در همه شاخه‌های علوم انسانی می‌توان بحث اسلامی بودن را مطرح کرد و اشاره رهبر معظم انقلاب به تولید علم دینی، فقه اجتماعی، فقه حکومتی، نظریه‌پردازی دینی و... در این راستا است.

وی با اشاره به اینکه مساجد دارالحکومه اسلام در همه جهات است و حتی ساختار سیاسی کشور هم باید با محوریت مسجد فعال باشد، گفت: در این راستا ابتدا باید از ساختارهایی مثل ساختارهای فرهنگی و اجتماعی شروع کنیم تا به محوریت ساختار سیاسی نیز برسیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره شده و یکی از کارهای نیک مسجد، زمینه‌سازی تمدن نوین اسلامی دانسته شده که باید زمینه آن را در بستر مساجد فراهم کنیم.

وی افزود: اکنون که ساختار ولایت فقیه ایجاد شده و حوزه‌های علمیه مشغول وظیفه خود یعنی تولید علم دینی و نظام‌سازی دینی است، باید به جامعه‌پردازی و پردازش جامعه پیرامونی مسجد مبتنی بر سبک زندگی اسلامی بپردازیم تا مسجد، محور کار جامعه باشد و سبک زندگی جامعه اسلامی، سبک غربی نباشد.

وی در پایان یادآوری کرد: جامعه اسلامی محقق نمی‌شود مگر اینکه مساجد را محور قرار داده و سبک زندگی اسلامی را در سطح محله، شهر و کشور گسترش دهیم که بعد از آن نوبت به فراگیری اسلام در جهان و شکل گیری تمدن نوین اسلامی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha