یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ |۱۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 20, 2024
یی

حوزه/ پیش نشست « همایش بین المللی مبانی فقهی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب » در سالن همایش های مدرسه عالی فقه تخصصی و مدرسه عالی فقه و معارف مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسینی، در این نشست با بیان این که همایش در پیش رو فرصتی برای طلاب فاضل و عالم مجتمع است تا حقیقت یابی علمی و در قلم فرسایی آنها صورت گردد، اضافه کرد: مجتمع فقه با دارا بودن ۱۷۰۰ طلبه و بیش از ۲۰۰ استاد؛ توانسته ۱۳۵۰ مقاله را در این همایش جذب کند که ۸۰ درصد آن مربوط به طلاب مجتمع است.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه افزود: این حقیقت خود بزرگ ترین راستی آزمایی از دغدغه ما در پرورش روحیه پژوهشی طلاب است. آمار ارائه شده از مقالات طلاب ثابت می کند از این آزمون سربلند بیرون آمدیم.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سائلی، مدیر گروه فقه و اصول مدرسه فقه و اصول مجتمع فقه، با اشاره به شیوع روش های متنوع استنباط احکام در بین فقها مانند نص گرایی، عقل گرایی، تتبع گرایی، عرف گرایی، ضابطه گرایی، تاریخ گرایی و مقارنه گرایی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری معتقد هستند که نمی توان تمام فروع فقهی را با یکی از روش های یاد شده حل کرد. حل تمام فروع فقهی با وجود نص هم امکان ندارد. معظم له با ترکیب روش های بالا نیز موافق نیستند.

مدیر گروه فقه و اصول مدرسه فقه و اصول مجتمع فقه، با تاکید بر دقت بسیار مقام معظم رهبری در روش شناسی فروع فقهی، خاطرنشان نمود: در روش خاص معظم له نخست باید مساله شناسی کرد و در مرحله بعد با توجه به شناخت دقیق مسئله، روش متناسب با آن را پیدا کرد.

در حاشیه این نشست توسط حجت الاسلام عرفانی مقاله "دولت اسلامی و بایسته های توسعه معنویت و اخلاق(مطالعه موردی دولت اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر)" به عنوان یکی از مقالات برتر همایش ارائه گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha