یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ |۱۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 20, 2024
مصطواسی

یک کارشناس رسانه گفت: فیلم‌هایی بی کیفیت انقلابی یا دفاع مقدسی در اذهان باقی خواهند باقی خواهند ماند و در حقیقت ذهنیتی نامناسب در ذهن مخاطب ایجاد خواهند کرد. به باور من فیلم‌هایی که می‌خواهند تصویرگر شهدا باشند باید قهرمانی که تصویرسازی می‌کنند شاخصه‌های انقلابی را در خود داشته باشد.

سعید مستغاثی کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: فیلم‌هایی نظیر «قلب رقه» یا «آسمان غرب» را روایتگر مناسبی برای فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس نمی‌دانم. چون این تولیدات صرفاً آثاری هستند که با جلوه‌های ویژه و انفجار می‌خواهند مخاطب را جذب کنند اما در خود معنا وفیلم‌ها بسیار پایین بوده و نتواند تماشاگر را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی افزود: آثار طنز بی‌کیفیت بلافاصله از یاد می‌رود اما فیلم‌هایی که ادعای انقلابی بودن یا دفاع که ادعای انقلابی و دفاع مقدسی بودن دارند در اذهان باقی خواهند باقی خواهند ماند و در حقیقت ذهنیتی نامناسب در ذهن مخاطب ایجاد خواهند کرد. به باور من فیلم‌هایی که می‌خواهند تصویرگر شهدا باشند باید قهرمانی که تصویرسازی می‌کنند شاخصه‌های انقلابی را در خود داشته باشد.

این برنامه ساز تلویزیون گفت: در فیلم‌هایی که از آن نام بردم قهرمان اصلاً نشانی از دینمداری در خود ندارد و انگار فردی سکولار است که برای یک هدف می‌جنگد. این رویکرد شایسته سینمایی که عنوان اسلامی را روی خود نهاده است، نیست، بنابراین توصیه می‌کنم فیلم‌هایی که در این رابطه می‌خواهند خلق شوند از یک فیلمنامه بسیار قوی بهره برده باشند برای رسیدن به این خواسته باید نویسنده هم فردی دین‌مدار و انقلابی باشد هم اینکه به لحاظ فنی کار خود را بشناسد.

مستغاثی مثال زد: بهترین کارهایی که در ذهن من به عنوان یک اثر خوب در حوزه مقاومت باقی مانده برخی از فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا است. برای مثال از دو فیلم «دیده‌بان» یا «مهاجر» نام می‌برم. در این فیلم‌ها مختصات و شاخص‌های فرهنگ دفاع مقدس را به خوبی می‌بینیم بدون اینکه بخواهیم از الگوهای سینمای غرب تقلید کنیم. سینمای ما هرگاه ه سمت شاخصه‌های ایرانی حرکت کرده موفق بوده و هرگاه به سمت تقلید از سینمای غرب پیشرفته با مشکل مواجه شده است.

وی در انتهای این گفتگو تصریح کرد: برای اینکه شاهد تولید کارهای بی‌کیفیت در حوزه مقاومت و دفاع مقدس نباشیم باید کارمان را از فیلمنامه آغاز کنیم، در این میان شورای صدور پروانه ساخت نقش مهمی از خود ایفا می‌کند و اگر آنها به فیلم‌هایی که به لحاظ فنی و معنایی کیفیت لازم را ندارند مجوز ساخت بدهند شاهد تولیدات بی‌کیفیت خواهیم بود، جدا از این موضوع باید از کارهایی که کیفیت فنی و معنایی را به خوبی رعایت کردن حمایت شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha