یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ |۱۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 20, 2024
معماری اسلامی

حوزه/ حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با تشریح معماری اسلامی و مؤلفه‌های آن گفت: توجه به نمادهای اسلامی و برگزاری جلساتی با شهردار و مهندسین برای توجه بیشتر به نمادهای اسلامی در سطح شهر در شورای فرهنگ عمومی شهرستان خرم دره به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت‌الاسلام حسینعلی زاهدی‌پور امام جمعه خرم دره، در سخنانی پیرامون موضوع ضرورت توجه به معماری اسلامی گفت: این موضوع شورای فرهنگ عمومی بوده است که البته هنوز دو جلسه دیگر برگزار خواهد شد تا به نتیجه‌ای قابل قبول برسیم.

امام جمعه خرم دره از دلایل پرداختن به این موضوع توضیح داد: معماری در زندگی اجتماعی انسان‌ها تأثیرگذار است، چون مانند خانه، شهرسازی و اماکن مذهبی بخش مهمی از زندگی است و بر زندگی انسان‌هایی که با نمادها زندگی می‌کنند، بسیار تأثیرگذار است.

وی با استناد به سخن جامعه‌شناسان تصریح کرد: چیزی که در یک فضای اجتماعی در محیط بسیار مهم است، وجود معناست، چون معنا است که در جهت‌گیری انسان‌ها در مسیر زندگی تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور به جایگاه امامت جمعه در هر شهر اشاره کرد و گفت: در سیاست‌های مد نظر و سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب بر معماری اسلامی تأکید شده است و بر هر امام جمعه‌ای فرض است تا منویات ایشان را مد نظر قرار داده و در شهر خود برای تحقق این منویات کوشش لازم را انجام دهد.

امام جمعه خرم دره ابتدایی‌ترین شناسنامه و هویت یک جامعه را معماری عنوان کرد و ابراز داشت: جامعه مسلمان، مدرن، پست مدرن و هر جامعه دیگری، مؤلفه‌های ساخت‎وساز خود را دارد؛ چیدمان نمادها و ساختمان‌ها با محوریت مسجد از وظایف مسلمانان است.

وی هویت هر مسلمان را وابسته به معماری محل زیست او توصیف کرد و گفت: حفظ مبانی و نمادهای فرهنگی وظیفه ما است؛ یکی از آسیب‌های جامعه امروز ما این است که تعلق خاطر هویتی و وطنی کم شده است؛ جامعه ایرانی اسلامی باید بیشتر با استفاده از نمادهای هویتی موجود در معماری اسلامی هویت خود را بازیابی کند.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با صحبت درباره فلسفه خلقت اظهار داشت: جامعه خرد و کلان باید نمادهای شهری خود را بسازد و اعضای خود را برای دینداری سوق دهد. محوریت مسجد در جامعه اسلامی دارای پیام‌های بسیار است اما متأسفانه در بعضی شهرک‌ها مسجد احداث نمی‌شود و اگر هم این اتفاق بیفتد در مرکزیت شهرسازی نیست.

امام جمعه خرم دره با انتقاد از نوع ساخت منازل مسکونی، حتی مساجد تصریح کرد: مشکلات شهرسازی در شهر خود را با حضور شهردار و برخی مهندسین بررسی می‌کنیم و در وسع خود سعی می‌کنیم تا چینش فضاهای شهری مبتنی بر مبانی اسلامی باشد و این از مصوبات فرهنگ عمومی شهرستان خرم دره است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha