دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ |۱۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 21, 2024
نشست اخلاقی

حو/مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی گفت: زهد بی اعتنایی به مواهب مادی نیست بلکه نوعی عدم وابستگی به دنیا و ظواهر دنیوی است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، حجت الاسلام و المسلمین گودرزی مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک برگزار شد،با ذکر حدیثی از امام صادق ( ع) به بررسی عناوین زهد ، تفقه در دین و بصیرت اشاره کرد و گفت : امام صادق ( ع) فرموده اند اگرخدا بخواهد خیر دنیا و آخرت را نصیب کسی کند او را در دنیا زاهد می کند ، او را در دین فقیه و نسبت به عیوب دنیا آگاه می‌سازد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بیان کرد : زهد متضاد میل و رغبت به معنای رویگردانی از چیزی است ؛ در تعبیری دیگر زهد اعراض قلب از دنیا و روی آوردن به آخرت است بنابراین زهد به معنای رهبانیت که ترک امور ضروری دنیاست نمی باشد چرا که رهبانیت در اسلام مردود است. اسلام دستور داده است در دل جامعه باشید و از گناه دوری کنید .

وی افزود: در معنایی دیگر زهد بی اعتنایی به مواهب مادی نیست بلکه نوعی عدم وابستگی به دنیا و ظواهر دنیوی است.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی با اشاره به حدیثی از امام علی علیه السلام تصریح کرد امام (ع)فرمودند زهد در آیه ی قرآن بیان شده نسبت به چیزی که از دست می دهید ناراحت نشوید و نسبت به چیزی که به دست می آورید مغرور نشوید . چرا که مالک حقیقی خداست و همه ی ما مالک مجازی هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: تفقه در دین هم به معنای فهم دقیق و عمیق در دین است و بصیرت یک درجه بالاتر از دانستن است و دلیل اینکه شیعه از روایات استفاده می‌کند این است که زیربنای نقل عقل و عاقل کل است پس برای استنباط منابع دینی نقل ارجح بر عقل است چون نقل مبنایش عقل است و تقدم بر عقل دارد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha