دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
بهروز خوشبخت

حوزه/ سردار خوشبخت گفت: از ۴۰۰ عنوان کتاب ارایه شده به دبیرخانه تدوین و تحلیف کنگره ملی شهدای ملی کرمانشاه، در مرحله دوم ۴۷ کتاب برگزیده و در مرحله سوم ۳۱ اثر برای نمایش در کنگره ملی شهدای استان تایید نهایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمانشاه، سردار بهروز خوشبخت، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مسئول کمیته تدوین و تالیف کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدای این استان در نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس ۹ هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کردند، اظهار داشت: این استان همچنین ۱۶ هزار شهید میهمان دارد که کرمانشاهی نبوده‌اند، اما در جبهه‌های استان کرمانشاه در مقابله با دشمن بعثی به شهادت رسیده‌اند.

سردار خوشبخت با بیان اینکه جبهه‌های استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس محل اجرای عملیات‌های مهمی بوده، گفت: عملیات‌های مهمی مثل تنگ حاجیان در سال ۱۳۵۹، بازی‌دراز در سال ۱۳۶۰، مطلع‌الفجر در سال ۱۳۶۰، مسلم‌بن‌عقیل در سال ۱۳۶۱ و مرصاد در سال ۱۳۶۷ به عنوان عملیات پایانی دوران جنگ تحمیلی در جبهه‌های استان کرمانشاه طراحی و اجرا شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه یادآور شد: رزمندگان استان کرمانشاه بجز نقش‌آفرینی در عملیات‌هایی که در دوران دفاع مقدس در داخل استان طراحی و اجرا می‌شد، در عملیات‌هایی که در جبهه‌های دیگر استان‌های هم‌مرز با کشور عراق نیز طراحی و اجرا می‌شد، شرکت داشتند.

وی با اشاره به نقش برجسته استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، عنوان کرد: اگرچه در دوران دفاع مقدس همه مردم ایران اسلامی نقش مهمی در دفاع از کشور ایفا کردند، اما برخی از استان‌ها از جمله استان کرمانشاه به دلیل هم‌مرز بودن با کشور متخاصم، صحنه اصلی مقابله با دشمن بعثی بودند و نقش بی‌بدیلی در دفاع از خاک کشور در برابر دشمنان ایفا کردند.

سردار خوشبخت با بیان اینکه استان کرمانشاه با کشور عراق ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک دارد، گفت: نقش مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس خیلی پررنگ‌تر از مردم دیگر استان‌ها بود، چون مردم این استان با جان و مالشان در برابر دشمنان سینه‌سپر کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه تاکید کرد: مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع‌مقدس بیش از ۱۲ یگان با تکیه بر ظرفیت‌های سپاه و بسیج تشکیل دادند و نقش بارزی در دفاع از کشور در برابر رژیم بعث عراق ایفا کردند.

وی با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه از مدت‌ها قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ درگیر مقابله با تحرکات مرزی دشمنان و نیز توطئه‌های گاه‌وبی‌گاه نیروهای ضدانقلاب بودند، گفت: جنگ تحمیلی از شهرستان قصرشیرین در استان کرمانشاه با تهاجم رژیم بعث عراق شروع شد و مرداد سال ۱۳۶۷ با شکست منافقین در عملیات مرصاد به عنوان عملیات پایانی دوران دفاع مقدس، در همین استان خاتمه پیدا کرد.

سردار خوشبخت با اشاره به مقاومت ستودنی مردم شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، افزود: گیلانغرب به دلیل مقاومت مردمانش در برابر رژیم بعث عراق به عنوان دومین شهر مقاوم کشور نامگذاری شده و در تقویم رسمی کشور نیز چهارم مهر ماه به عنوان روز مقاومت مردم گیلانغرب نام گرفته‌ است.

وی با تاکید بر اینکه رژیم بعث عراق در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی موفق به تصرف شهر گیلانغرب نشد، بیان داشت: مردم این شهر جانانه در برابر دشمنان سینه‌ سپر کرده و حاضر به ترک دیارشان نشدند. آنها حتی در برهه‌ای از دوران جنگ تحمیلی که دشمنان این شهر را بمباران سنگین کردند، در اطراف شهر اسکان پیدا کردند تا دوباره به خانه و کاشانه خود بازگردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه با بیان اینکه برگزاری کنگره ملی شهدای کرمانشاه در سوم آبانماه برگزار می شود، ادامه داد: این آثار برگزیده پس از ارزیابی ها و داوری های متعدد برای نمایش در این کنگره تاییدیه گرفته است.

وی تصریح کرد: از ۴۰۰ عنوان کتاب ارایه شده به دبیرخانه تدوین و تحلیف کنگره ملی شهدای ملی کرمانشاه، در مرحله دوم ۴۷ کتاب برگزیده و در مرحله سوم ۳۱ اثر برای نمایش در کنگره ملی شهدای استان تایید نهایی شد.

خوشبخت در ادامه به نقش ویژه استان کرمانشاه در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: کرمانشاه در هشت دفاع مقدس مستقیم صحنه نبرد بود و علاوه بر این، استان میزبان ۱۶ هزار شهید مهمان در قالب عملیات های متعدد بوده است که هر کدام این شهدا می توانند داستان متفاوت برای بازگو کردن به جامعه داشته باشند.

دانش نامه دفاع مقدس استان کرمانشاه در حال تدوین است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه با اشاره به گستردگی و فراوانی عملیات، درگیری و صحنه نبرد استان کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس، از تدوین یک دانشنامه دفاع مقدس ویژه استان کرمانشاه خبر داد و گفت: این دانشنامه در چهار جلد در حال تدوین است که امیدواریم امسال جلد اول آن که از حرف الف تا چ هست، رونمایی شود.

سردار خوشبخت در ادامه به هزار و ۲۰۰ عنوان دفاع مقدسی در استان کرمانشاه به خاطر شرایط خاص دوران جنگ تحمیلی اشاره و تصریح کرد: تدوین دانشنامه دفاع مقدس کرمانشاه در راستای مدیریت ادبیات پایداری برنامه ریزی شده است.

وی گفت: سالیانه به طور میانگین ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و مقاومت و پایداری در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در استان کرمانشاه به مرحله چاپ می رسد.

سردار خوشبخت همچنین از تدوین ۲۰ عنوان کتاب صوتی، از تاریخ شفاهی خاطرات رزمندگان، فرماندهان و ایثارگران دفاع مقدس در این اداره کل خبر داد که بعضی از آنها در حوزه کودک و نوجوان در ادبیات پایدار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha