دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
تصاویر/ دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه با رهبر معظم انقلاب

چهلمین و سومین کرسی ترویجی مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با عنوان " بایسته‌های فرهنگ اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری" با ارائه حجت الاسلام و المسلمین سوادی برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سوادی در ابتدا به تبیین واژه فرهنگ پرداخت و عنوان کرد: فرهنگ به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای قدرت نرم و نفوذ سلطه گرایانه (هژمونیک)، می تواند در ترویج مصرف گرایی و سبک زندگی لذت گرایانه، ضد معنویت و ایده ها، ارزش ها، هنجارها و نمادهای فرهنگ و تمدن غربی بیشترین نقش داشته باشد. همراهی و هماهنگی رسانه های فریبنده، گاه اساتید سکولار و غرب زده یا ناآگاه از ترفندهای حاکمان غربی یا محیط مراکز غرب زده؛ تأثیر غیرمستقیم و ناخودآگاه پیام های پنهان در محتوای متون، روابط، رفتارها، کنش ها و واکنش ها، سبک زندگی غیراخلاقی غربی… نیز می تواند فراگیران غافل را در دام عملیات روانی دشمن گرفتار کند.

وی در ادامه افزود: تدابیر فرهنگی مقام معظم رهبری با این نگرش باید فهم و اجرا بشوند وگرنه با نگرش نقطه ای و موردی و لحظه ای و فروکاهش تحول سترگ فرهنگ به یک موضوع صرفاَ علمی، تنها مدتی اسباب سرگرمی برای عده ای فراهم می شود و هیچ تحول اساسی ایجاد نمی شود.

استاد جامعه المصطفی ادامه داد: پس اولین گام باز اندیشی دقیق مسأله تحول فرهنگ (و در مقام تمثیل دیدن بدنه عظیم کوه یخ که در زیر نوک کوه یخ و در زیر آب پنهان است) می باشد و در مرحله بعد تحصیل نگرش صحیح فرهنگی و سیاسی و بین المللی (ناظر به این موضوع) و یافتن طرح های مدیریت و سیاست گذارانه راهبردی است. در این راستا آن چه مهم است شیوه و هنر گفتمان سازی تحول فرهنگ و نهادینه سازی گفتمان فرهنگ اسلامی در اذهان و رفتار اندیشگی و عملی نخبگان و مردم و به ویژه جوانان است. اگر این فرایند به درستی صورت پذیرد خود جوانان و مردم تبدیل به لشکریان انبوه، مقاوم و خستگی ناپذیر و مولد تحول علوم می شوند.

در ادامه این کرسی، ناقدین جلسه حجت الاسلام والمسلمین ساجد و دکتر رحمانی به بیان نقطه نظرات و نقد بعضی مسائل عنوان شده پرداختند که در نهایت قرار بر این شد که با توجه به اهمیت موضوع، در آینده کرسی‌های دیگری در این زمینه برگزار شود.

بررسی بایسته‌های فرهنگ اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha