دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
مرکز نور

حوزه/ در راستای آشنایی تخصصی محققان و اساتید رشته کلام اسلامی و فرقه‌شناسی با نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب»، اولین کارگاه معرفی و آموزش تخصصی این نرم‌افزار فاخر در مؤسسه مذاهب اسلامی توسط مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی، حجت‌الاسلام حمید شیرملکی برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، در راستای آشنایی تخصصی محققان و اساتید رشته کلام اسلامی و فرقه‌شناسی با نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب»، اولین کارگاه معرفی و آموزش تخصصی این نرم‌افزار فاخر در مؤسسه مذاهب اسلامی توسط مدیر گروه علمی کلام و علوم عقلی، حجت‌الاسلام حمید شیرملکی برگزار گردید.

در این جلسه حجت‌الاسلام شیرملکی به توضیح امکانات و قابلیت‌های پژوهشی این نرم‌افزار و تبیین لایه‌های پیشرفته این ابزار پژوهشی برای محققان و اساتید پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: رویه مرکز نور در تولید نرم‌افزارها این است که ابتدا تلاش می‌شود تمامی منابع مرتبط با موضوع نرم‌افزار، شناسایی و نسخه‌های منتشر شده از آنها گردآوری شوند. شاید برخی منابع در نگاه اول مرتبط تشخیص داده شوند اما اگر کارشناسی دقیق‌تری انجام دهیم و نگاهی عمیق به آنها داشته باشیم، قطعاً در فهرست کتاب‌ها جایی نخواهند داشت. پس تشخیص منابع یک نرم‌افزار، کاری مهم و کارشناسانه محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام شیرملکی خاطرنشان ساخت: در نرم‌افزار فرق و مذاهب، تلاش کردیم منابع را کارشناسانه انتخاب کنیم و فهرست کتب را از قدیمی‌ترین به جدیدترین سامان داده‌ایم. تقریباً تمام کتاب‌های فرقه‌شناسی از قرن ۳ تا قرن ۱۲ که در دسترس بوده‌اند را آورده‌ایم و گل‌چینی از کتاب‌های بعد از قرن ۱۲ هم به آنها افزوده شد. منابعی قبل از قرن ۳ در کتاب‌ها اسم آورده شده که متاسفانه هیچ کدام در دسترس نیستند. برخی از کتب هم با مشکل مالکیت معنوی و عدم اجازه صاحبان آثار مواجه بوده‌اند، با این حال منابع این نرم‌افزار در وضیعتی است که شاید به جامعیت این کتابخانه دیجیتالی در رشته فرقه‌شناسی، کتابخانه دیگری پیدا نکنید! تلاش کردیم هر منبعی به مباحث فرقه‌شناسی پرداخته باشد (حتی اگر کتاب تاریخی بوده ولی مباحثی هم به فرقه‌شناسی اختصاص داده) در این کتابخانه آورده شود. البته گردآوری و ارائه منابع تنها کاری نیست که در یک نرم‌افزار انجام داده‌ایم.

وی افزود: غنی کردن متن و ارائه امکانات متنوع دیجیتالی، می‌تواند در تحقیق بسیار راه‌گشا باشد. مثلاً کتاب‌هایی که در مخزن نرم‌افزار ارائه شده‌اند بصورت دسته‌بندی شده نمایش می‌یابند و کاربر می‌تواند کتاب‌ها را به دسته‌ی مورد نظر خود محدود نماید. مانند کتاب‌های فرقه‌شناسی بصورت عمومی که در مورد همه فرق بحث دارند یا کتاب‌های خاص شیعه و فرق شیعه، یا کتاب‌های تک نگاره که در مورد یک فرقه خاص بحث کردند مثل اسماعیلیه و زیدیه و... یا کتاب‌هایی که مباحثی در مورد ادیان مختلف بحث ارائه کرده‌اند. دسته‌بندی بر اساس زبان و قرن و نویسنده و مذهب نویسندگان هم از دیگر دسته‌بندی‌های این نرم‌افزار محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام حمید شیرملکی در پایان سخنان خود، از عموم علاقمندان و بخصوص محققان و متخصصان فرقه‌شناسی درخواست کرد تا نظرات و نکات خود را جهت ارتقاء هر چه بهتر این نرم‌افزار برای گروه پشتیبانی مرکز نور ارسال نمایند.

لازم به ذکر است که کاربران عزیز در صفحه نرم‌افزار با مراجعه به منوی برنامه و انتخاب گزینه (ارسال نظرات) و یا فشردن کلیدهای Ctrl+n می‌توانند نکات و نظرات را ارسال نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha