پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ |۱۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 18, 2024

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر در مصاحبه اختصاصی با مرکز خبر حوزه ضمن تشریح فعالیت‌‌های فرهنگی و مذهبی انجام گرفته با ابراز نگرانی از عدم حضور روحانیون در این استان خواستار حضور بلندمدت مبلغان در این منطقه شد و گفت: یک هزار و هشتصد نقطه در لرستان نیازمند احداث مسجد است.

آنچه در پی می‌آید متن کامل مصاحبه خبرنگار مرکز خبر حوزه با حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد است.

س) با توجه به اینکه مدتی از انتصاب شما به عنوان نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد می‌گذرد ارزیابی‌تان از مردم لرستان چیست؟

- مردم استان لرستان مردمی فهیم، ولایتمدار، خون گرم و پایبند به ارزشها و آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی ایران هستند. مردم این خطه چند صفت برجسته و ممتاز دارند، یکی علاقمندی و دوست داشتن سادات، بطوریکه اگر حرفی را شخص سیدی بزند آن را فصل‌الخطاب می‌دانند. دیگری محبت به اهل بیت(ع) به حدی که تمام مردم استان لرستان از شیعیان و ارادتمندان به امیرالمومنین(ع) و فرزندان پاک او هستند. خصوصیت دیگر مردم استان لرستان مهمان‌نوازی و قناعت در زندگی فردی است، با وجود اینکه استان لرستان محروم است، اما مردم آن قانع و شاکر هستند. همان طور که مقام معظم رهبری در حکم انتصاب اینجانب بیان فرموده‌ بودند، ایمان، تدین، وفاداری به اسلام و ولایت از شاخصه‌های مردم لرستان است و جالب است بدانید تمام مردم این استان شیعه و دوستدار اهل‌بیت (ع) می‌باشند. به هر صورت مردم لرستان، مردمی با ایمان و مقاومند، مقاومت آنان در مبارزه با ظلم و تجاوزگری‌ها در طول تاریخ مشهور است و از جمله مقاومت آنها در برابر رضا خان و نیز خط‌شکنی رزمندگان دلیر استان در بسیاری از عملیات‌های دوران دفاع مقدس و موارد دیگر

س) از اینکه در بین تمام نمایندگان ولی فقیه در کشور، جوانترین آن ها هستید چه احساسی دارید؟

 - از اینکه لطف و عنایت نائب امام زمان(ع)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) شامل حالم شد خدا را بر این نعمت بزرگ شاکرم، مخصوصاً بخاطر آن تعابیر بسیار  والا و ارزشمندی که در حکم انتصاب برای این حقیر بکار بردند در حالیکه خود را   قابل نمی‌دانم از این رو از حسن اعتماد ایشان سپاسگزارم و این الطاف را نشانه بزرگواری ایشان می دانم و اکنون در خودم احساس مسئولیت سنگینی می کنم و تمام توان و قدرت خود را بکار می گیرم تا به عنوان یک وظیفه شرعی و تکلیف دینی آنچه مدنظر ایشان هست عمل کنم تا انشاء‌الله مورد رضای خدای متعال و امام زمان(ع) و نائب برحقش قرار بگیرد.

س) مهم ترین اقداماتی که پس از تصدی نمایندگی ولی فقیه انجام داده‌اید چه بوده است؟

 - اقدامات قابل توجهی در این مدت صورت گرفته است یکی سفر به تمام شهرستان‌ها، شهرها و بخش‌ها و حتی به برخی روستاها که از نزدیک با مشکلات و توانمندی‌ها و مسائل هر منطقه آشنا شدم، به طوریکه به تمام نیازمندی‌های استان واقف هستم. برقراری ارتباط با نسل جوان که نتیجه‌اش حضور  باشکوه جوانان در نمازجمعه و برنامه‌هائی که از سوی دفتر برگزار می گردد. یکی دیگر از اقدامات انجام شده، ترویج فرهنگ قرآنی به خصوص تفسیر قرآن در استان بوده، از ابتدا تا کنون هر هفته یک شب جلسه تفسیر قرآن در یکی از مساجد به صورت گردشی دائر می شود و صداوسیمای استان نیز هر هفته پخش می کند و تعدادی از ائمه جماعات و جمعه نیز در مساجد استان تفسیر قرآن دارند. تقویت و گسترش موسسات قرآنی و تربیت مربی قرآن از دیگر اقدمات بوده است. سازماندهی امور حوزه علمیه، تأسیس مدرسه علمیه معصومیه(خواهران) و رضویه(برادارن) از دیگر کارهای صورت گرفته است.

س) برای تهیه محتوا و تنظیم متن خطبه‌ها چقدر وقت می‌گذارید؟

- علاوه بر اینکه در طول هفته فکر می‌کنم و نکته ها و مطالب را یادداشت می کنم، روز پنج‌شنبه را معمولاً برای تهیه متن خطبه‌ها اختصاص می دهم و در این روز چارچوب اصلی بحث تعیین می‌شود.

س) موضوع ثابت خطبه‌هایتان چیست؟

- مباحث اخلاقی، اعتقادی و اجتماعی مطرح می شود، اما با توجه به نیازمندی‌‌هایی که احساس شد، بحث روش‌های صحیح زندگی و فلسفه و اسرار عبادت را مطرح کردیم، همچنین بحث‌های مفصلی درباره قناعت، اصلاح الگوی مصرف و ازدواج آسان بیان شده و بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور این بحث‌ها تکمیل خواهد شد.

س) در شبانه‌روز چند ساعت مطالعه می‌کنید؟

- 6 ساعت.

 س) بقیه‌ اوقات را چه کار می‌کنید؟

 - تدریس درحوزه علمیه و دانشگاه، پاسخ‌گوئی به مراجعات مردمی، پیگیری مشکلات، شرکت در جلسات و دیدارهای مختلف و کارهایی که بر دوش نمایندگی ولی‌فقیه در استان گذاشته شده است.

س) برای مراجعات مردمی چقدر وقت می‌گذارید؟

 - هر روز از ساعت 10 تا 12 صبح و 30/4 تا 6 عصر در دفتر پاسخ‌گوی مراجعات مردم و مسئولین هستم.

 س) الان راه‌های برقراری ارتباط مردم لرستان از دور و نزدیک با نماینده رهبری در استان‌ چگونه است؟

- از طریق دیدار حضوری و مکاتبه ای و همچنین از طریق سایت دفتر می توانند مسائل و مشکلات را مطرح نمایند و ارتباط داشته باشند.

س) ارتباط شما با جوانان چگونه است؟ چه راهکارهایی برای تقویت این ارتباط داشته‌اید؟

- ارتباط با جوانان بسیار صمیمی و خوب است. مجمع مشورتی امور جوانان دفتر نماینده ولی فقیه در استان راه اندازی شده و مرتب با جوانان جلسه داریم. هفته‌ای یک روز نماز ظهر و عصر را در یکی از مدارس اقامه می‌کنیم و برنامه سخنرانی و پرسش و پاسخ برگزار می‌گردد. گفتمان های متعدد با جوانان داشتیم، همچنین دیدارهای فراوانی با جوانان در عرصه‌های گوناگون وجود داشته است. ضمن اینکه سعی می‌کنیم در محافل و مجالس مربوط به جوانان حضور پررنگ داشته باشیم. در حال برگزاری همایش علمی جوانان، ولایت و معنویت با همت مجمع مشورتی امور جوانان  هستیم.

س) راجع  به مجمع مشورتی امور جوانان دفتر نماینده ولی فقیه بیشتر توضیح دهید؟

- مجمع مشورتی امور جوانان مرکب از هفت نفر جوان یاوران و هشت نفر از جوانان می‌باشد که معمولاً ماهیانه تشکیل جلسه داده و مسائل مربوط به جوانان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این مجمع اقدامات بسیار خوبی تا کنون انجام داده از جمله:  راه اندازی سایت دفتر نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری گفتمان‌های گوناگون جوانان با نماینده ولی فقیه، جلسات پرسش و پاسخ و همایش علمی جوانان، ولایت و معنویت و برگزاری مسابقات فرهنگی مختلف در بین جوانان در محل نمازجمعه.

س) نقش نماینده ولی فقیه در استان را در ایجاد وحدت بین سران و طوایف و اقشار مختلف، چگونه ارزیابی می کنید؟ شما چه کارهایی در این راستا به انجام رسانده‌اید؟

- نقش نماینده ولی فقیه در استان در ایجاد وحدت نقش حساس و کلیدی است، مخصوصاً در استان لرستان که حرف شنوائی بسیار خوبی از نماینده ولی فقیه سید دارند. در همین راستا با سران طوایف و عشایر دیداری داشتیم و در مواردی که بعضی از مسائل اجتماعی و محلی موجب اختلاف بین دو طایفه شده بود، با حضور بنده به صلح و آشتی منجر شد و احیاناً در مسائل گوناگون وساطت‌هائی انجام گرفت.

س) بیشرین ملاقات‌های شما با چه گروه سنی است؟ چرا؟

- ما با تمام اقشار جامعه در ارتباط هستیم و هیچگونه محدودیتی در دیدارها نداریم. مردم به راحتی به ما دسترسی دارند، البته جوانان بیشتر با ما مرتبط هستند.

س) وضعیت حضور روحانیت در استان را به لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی می کنید؟

- با توجه به اینکه مردم لرستان واقعاً تشنه معارف غنی اهل بیت(ع) هستند، از سوی دیگر زندگی کوچ‌نشینی و عشایری مردم، اکنون تبدیل به زندگی ثابت شهری و روستائی شده و همه بدنبال آن هستند که مسجد و روحانی داشته باشند، لذا با کمبود روحانی و مبلغ روبرو هستیم. بسیاری از مساجد استان فاقد امام جماعت است و بسیاری از روستاهای استان در ایام تبلیغ یک عالم دینی برای تبلیغ ندارند، از جهت دیگر تعداد حوزه های علمیه استان اندک است و جوابگوی مردم نیست و ما اکنون حدود 70 خانه عالم در استان داریم، ولی روحانی و عالمی که در آن سکونت داشته باشد و تبلیغ بکند نداریم. لذا از این جهت دست نیاز به همه علما، مبلغان و روحانیون طرح هجرت و مستقر و حوزه‌های علمیه دراز می کنیم و آماده استقبال از این عزیزان هستیم.

س) آمار طلاب و مدارس علمیه استان لرستان چگونه است؟ برنامه شما برای توسعه کمی و کیفی مدارس علمیه چیست؟ در این زمینه چه تعاملاتی با مرکز مدیریت حوزه دارید؟

- برای توسعه کمی و کیفی حوزه های علمیه استان اقدمات گوناگونی انجام دادیم  از جمله: تلاش برای استقرار دفتر نمایندگی حوزه های علمیه در استان- راه اندازی سطح 2 حوزه در خرم آباد- تأسیس یک مدرسه علمیه خواهران به نام معصومیه و یک مدرسه علمیه برادارن به نام رضویه در مرکز استان،گرفتن اعتبارات  از مرکز مدیریت حوزه و استانداری برای مدارس استان- تشویق و ترغیب ائمه جمعه و علما برای تأسیس مدارس علمیه، راه اندازی مدرسه سفیران هدایت و غیره. در مجموع تعامل خوب و اثربخشی با مرکز مدیریت حوزه علمیه داشتیم که بحمدلله اثربخش بوده است.

س) با توجه به سیاست مرکز مدیریت حوزه علمیه مبنی بر تقویت حوزه های شهرستان ها، چه اقداماتی در این زمینه انجام گرفته و چه اقداماتی در حال انجام است؟

- راه اندازی دفتر نمایندگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در مرکز استان و همینطور راه اندازی دفتر نمایندگی منطقه ای مرکز مدیریت خواهران در خرم آباد بوده گام موثری برای تقویت حوزه‌های علمیه بوده است.

س) مهمترین نقاط ضعف و قوت استان لرستان از لحاظ فرهنگی و دینی چیست؟

- مهم ترین نقطه قوت استان لرستان از لحاظ فرهنگی غیرت دینی، سلحشوری، وفاداری و ولایتمداری مردم است. پاکی، صداقت و آمادگی مردم در پذیرش مسائل دینی و اعتقادی، فراهم بودن زمینه برای کارهای فرهنگی از نقاط قوت استان است. یعنی اگر مطالب دینی و اعتقادی برای مردم بیان شود، می پذیرند و کارهای فرهنگی مورد استقبال قرار می گیرد لیکن به دلیل محرومیت و بالا بودن نرخ بیکاری طبعاً یکی سری معضلات و مشکلات فرهنگی گریبانگیر مردم شده که باید با انجام کارهای فرهنگی آن ها را برطرف نمود. کمبود مساجد و روحانی هم از دیگر نقاط ضعف استان است بطوریکه 1800 نقطه در استان وجود دارد که نیازمند احداث مسجد است. و فعالیت مراکز فرهنگی و دینی نیز در استان بسیار اندک است.

س) برای رفع مشکلات فرهنگی که اشاره کردید چه اقداماتی شده و یا خواهد شد؟

- بیشترین وقت بنده صرف رفع مشکلات فرهنگی است. یکی از اقدامات انجام گرفته نهضت مسجدسازی است که بحمدلله در طول این مدت، مساجد متعددی احداث یا تکمیل شده است. کار دیگر ساخت مصلاها در تمام شهرستان ها و شهرها است که با کمک شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه و اعتبارات استانی در حال ساخت است. توسعه اقامه نمازجمعه در شهرها و بخش های بزرگ، دعوت از مبلغان برای حضور در استان در ایام تبلیغ و غیر تبلیغی، تقویت شورای فرهنگ عمومی و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، گسترش اقامه نمازجماعت در مساجد و مدارس بخصوص نمازجماعت صبح، گسترش مدارس علمیه در سطح استان، ساخت مساجد در مناطق حساس، تقویت و گسترش موسسات و مراکز قرآنی، تربیت افراد فعال برای کارهای فرهنگی و ... از دیگر اقداماتی بوده که تا کنون صورت گرفته و ادامه خواهد یافت.

س) نظر شما راجع به انتقاد سازنده ائمه جمعه از مسئولین چیست؟

 - باید بین انتقاد و تضعیف مرز قائل شویم. انتقاد سازنده مفید و ضروری است، لیکن تضعیف مخرب و نابودکننده است، گاهی یک مطلب حقی ممکن است منجر به تضعیف شود، باید از اظهار آن خودداری شود، لذا بین این دو تفاوت قائل شویم. انتقاد را باید با هدف رفع نواقص و برطرف کردن عیوب و مشکلات بیان کرد. همچنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند« جای برخی انتقادها، نمارجمعه نیست باید در جلسه مدیران مطرح شود.» البته برخی مسائل که نیازمند طرح در مجامع عمومی همچون نمازجمعه است، باید با ظرافت های خاص مطرح شود. توجه  داشته باشیم که قصد ارشاد و دلسوزی باشد نه تحکم، تخریب و یا تضعیف. ائمه جمعه به عنوان راهنمای دینی و هدایت گر مردم باید با خیرخواهی و دلسوزی، امور را پیگیری کنند و همواره در دل مردم امید ایجاد کنند، در عین بیان انتقادات، نباید منجر به یأس و دلسردی مردم گردد.

س) اخیراً تضعیف و تخریب مراجع عظام تقلید از جمله حضرت آیت‌الله سیستانی در دستور کار دشمنان قرار گرفته است. به نظر شما این حرکات مذبوحانه از کجا نشأت می‌گیرد؟

- مراجع بزرگوار تقلید به عنوان ارکان هدایت و پرچمدار دین و دیانت همواره راهنما و هادی مردم در امور مختلف هستند که با نفوذ کلامشان در مبارزه با ظلم و طاغوت، برقراری صلح و دوستی و وحدت امت اسلامی تلاش می کنند. طبیعی است استکبار جهانی و استعمارگران مخالف این نوع حرکات هستند، آنان بدنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان و ادیان و مذاهب هستند. حضرت آیت الله سیستانی از مراجع برجسته و با نفوذی است که در تحقق امنیت و تفاهم  دوستی میان ملت عراق و جلوگیری از پدید آمدن فتنه‌های قومی و مذهبی در جامعه عراق نقش مهمی ایفا نموده است. علاوه براین همواره برای برقراری صلح و وحدت میان مسلمانان در دیگر بلاد اسلامی تلاش وافر نموده است. اهانت به ایشان اهانت به تمام پیروان مکتب اهل بیت(ع) بلکه اهانت به تمام مسلمانان بوده است. روشن است این حرکات مذبوحانه ریشه در توطئه استکبار دارد و اگر از سوی فردی اعلام شده، این شخص از فهم و درایت واقعی برخوردار نیست و از متحجران متعصب است که همواره این نوع تفکر، به اسلام و مسلمین ضربه زده است. مسلمانان باید هوشیار باشند و بدانند چنین اهانت‌هائی به منظور ایجاد آشوب و فتنه و درگیری میان مسلمانان است و این نوع حرکات مذبوحانه تنها به نفع دشمنان اسلام خواهد بود.

 از اینکه در این گفت‌وگو شرکت کردید تشکر می‌نمایم.

 - بنده هم از شما بواسطه فعالیت‌هایی که در عرصه اطلاع‌رسانی مناسب و به هنگام پیرامون حوزه‌های علمیه و شخصیت‌های حوزوی انجام می دهید تشکر می کنم.   


انتهای پیام /lم.ز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha