چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

همایش بین المللی ادیان جهانی روز گذشته با حضور رئیس جمهور روسیه و 150 شخصیت از رهبران ادیان و نمایندگان دینی مختلف از 140 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در مسکو آغاز بکار کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه, ولادیمیر پوتین, در مراسم افتتاح این همایش بین المللی, با اشاره به هدف ادیان الهی در خیر و سعادت بشر و عدالت در جهان, بزرگترین تهدید دنیای معاصر را نفاق و اختلاف قومی و مذهبی خواند و گفت: این نفاق می‌خواهد, اسلام را با مسیحیت درگیر کرده تا برخورد تمدن‌ها بر جهان تحمیل گردد.

وی گفتگو, تعامل و ائتلاف ادیان را عالی‌ترین مظهر گفت و گوی تمدن‌ها دانست و با اشاره به نقش دین در مبارزه با تروریسم افزود, وظیفه ادیان ایجاد گفت و گو و صلح است که در نقطه مقابل درگیری قرار دارد.

پوتین, فقدان معنویت در جامعه را باعث گسترش نژاد پرستی, افراط‌گرایی و بی‌احترامی به عقاید و مقدسات دانست و بر نقش روحانیون برای راه یافتن به قلوب انسان‌ها و رشد معنویت و اخلاق در جامعه تأکید کرد.

رئیس جمهوری روسیه در مورد رابطه دین و دولت گفت: دولت روسیه در وظایف روحانیون که نقش ارزنده‌ای در امور اجتماعی و اخلاقی دارند مداخله نکرده و این امر متقابل است.

بر پایه این گزارش دبیر کل مجمع تقریب مذاهب, به عنوان نماینده جهان اسلام در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی ادیان جهان گفت: کوتاه‌ترین راه برای حل اختلافات, همکاری ادیان, احترام متقابل, اعتلای کلمه حق, عمق بخشیدن به عدالت و افزایش سطح معنویت در جهان معاصر است.

وی تصریح کرد: اسلام دعوت بر عقلانیت, همکاری و گفتگو را سرلوحه تعلیمات خود قرار داده و این‌ها مواردی است که در نامه معروف امام خمینی (ره) به رهبر شوری منعکس شده بود و پیروان ادیان الهی باید تمام نیرو و توان خود را برای مبارزه با فقر و بی‌عدالتی و نادیده گرفتن حقوق انسان بسیج نمایند.

آیت‌الله تسخیری, در ادامه, بی‌عدالتی, ستمکاری و معنویت ستیزی در جهان را از مهمترین عوامل پیدایش تروریسم دانست و گفت: ریشه این پدیدة منفی و غیر انسانی باید با مبارزه با این عوامل و بالا بردن سطح معنویات و همکاری و گفتگوی ادیان قطع شود, در غیر این صورت ما فقط شاهد مبارزه با معلول هستیم بدون آنکه به علت‌ها پرداخته شود.

گفتنی است این همایش بمدت سه روز تا چهارشنبه 14 تیر ماه در مسکو ادامه خواهد یافت.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha